5 minuten met: Bas Vermond
- B2b
- 12 sep 2014 @ 08:55
- Link
-
Redactie B2B
Redactie
MarketingTribune - Interview
- 12 sep 2014 @ 08:55
- Redactie B2B
In '5 minuten met' geven we het woord aan B2B marketeers. Wat zijn hun favoriete cases en waar halen zij hun inspiratie vandaan? Dit keer het woord aan: Bas Vermond.
Waar staat B2B voor volgens jou?
B2B is voor mij een duurzame relatie opbouwen met klanten met producten en diensten die een toegevoegde waarde hebben. Anders dan in B2C gaat het vaak om grote(re) bedragen of investeringen en zijn impulsaankopen nagenoeg uitgesloten. Het traject voorafgaande aan een beslissingsmoment duurt velen malen langer dan voor een consumentenproduct. In dit traject gaat het er om dat alle onderdelen binnen een bedrijf nauw samenwerken, denk aan Sales, Marketing, Communicatie en HR. Het kwalitatief onderscheiden ten opzichte van de concurrent, het verplaatsen in de (potentiële) klant en verder denken met de klant dan soms wordt gevraagd, daar draait het om in de B2B-markt.
Waarin verschillen B2B en B2C nog heel sterk en waarin juist niet?
Grote B2C-bedrijven zie ik soms meerdere marketingacties naast elkaar starten, vaak in de hoop dat er één tussen zit die aanslaat. Het draait in de B2C meer om het korte termijnsucces, een nieuw product moet met een hoop bombarie in de markt worden gezet. Aan de andere kant zie je bij grote B2B-bedrijven ogenschijnlijk helemaal niets gebeuren, soms komen ze niet verder dan een paar lege social mediakanalen.
Omdat het vaak om gecompliceerde producten en diensten gaat die voor de consument onzichtbaar zijn, zijn veel B2B-bedrijven huiverig om groot in te zetten op marketing. B2C is vaak agressiever en sneller dan B2B, dit heeft vooral met het kooptraject te maken, in B2B wordt bijna niets als impuls aangekocht, dus heeft een leuke Facebook-actie geen enkel nut. Je ziet wel dat de markten naar elkaar toeschuiven, achter de B2B-bedrijven zit ook gewoon mensen die op een bepaalde manier aangesproken willen worden. Er komt eindelijk meer aandacht voor de menselijke factor in de B2B-markt.
Waar liggen kansen op B2B gebied waar je naar uitkijkt?
B2B-bedrijven moeten meer uitgaan van kracht van de eigen producten en diensten en expertise van de mensen. Er wordt nu vaak gekeken naar wat andere concurrenten doen en dit wordt gekopieerd. Angst om een bepaalde boot te missen. 99% van de bedrijven heeft vaak een interessante geschiedenis, bepaalde expertises in huis die niemand heeft, inventieve producten of een opmerkelijke case. Het verhaal áchter het bedrijf is altijd anders dan van de concurrent. De kans is om dit ten volle te benutten en dit gaat verder dan alleen ‘storytelling’. Hoe koppel je hier een relatie met de klant aan, m.a.w. hoe houd je bestaande klanten vast en hoe bereik je nieuwe? Waar staat het bedrijf voor, bijvoorbeeld met duurzaamheid of innovatie, wat is de visie op de markt waar de klant zich in bevindt, dat zijn gebieden die nog niet veel bedrijven hebben verkend.
Wat is anno 2014 echt iets waar B2B marketeers mee moeten stoppen?
Bakken met geld aan lukraak adverteren uitgeven en het onder de neus duwen van hun producten bij consument. Het draait om gevonden worden, of op een gepaste wijze de aandacht te vangen. De uitdaging is om de toegevoegde waarde van een product of dienst op een niet hinderlijke wijze duidelijk maken in plaats van het bekende ‘wij van wc-eend adviseren wc-eend’-principe. Dit is op lange termijn succesvoller dan het met hagel schieten op consumenten. Daarnaast hopt elke marketeer nu klakkeloos op de ‘contentmarketing-trein’, zonder zich goed te realiseren wat dit inhoudt en wat een inspanning dit kost om dit succesvol uit te rollen. Daarnaast is het ‘inhaken op een gebeurtenis’ met een plaatje op social media ook wel uitgemolken. Tijd voor iets nieuws!
Wat vind je een mooie B2B case?
Dit is een case uit eigen doos (ik blijf marketeer natuurlijk). Vorig jaar zijn we bij Imtech Nederland begonnen met een eigen fotoblogplatform Imtech247.com. Het doel is om het grote anonieme Imtech (letterlijk) een gezicht te geven. Wat is het meer dan een beursfonds? Wie zijn de mensen op de werkvloer achter de projecten waar Imtech aan werkt? Waar werken onze medewerkers aan, wat beleven zij, hoe ziet hun werk er uit? Door een eigen platform te creëren laten wij zien dat wij als bedrijf trots zijn op onze medewerkers en klanten. Door te kiezen voor fotoblogs wordt het werk dat wij doen ook tastbaarder voor potentiele klanten.
Daarnaast gebruiken wij het platform om onze vacatures beter te duiden. Een foto zegt vaak meer dan een 1.000 woorden, een kandidaat krijgt door de foto’s van (toekomstige) medewerkers en het werk een beter beeld bij de vacature.
Wat kunnen we leren van B2B cases over de landsgrenzen heen?
In de VS zijn het vaak de oprichters of CEO’s die het boegbeeld vormen van het bedrijf, denk aan de bekende keynotes. Wat begon bij technologiebedrijven, zie je nu steeds vaker ook bij andere bedrijven. De drijvende kracht achter het bedrijf zichtbaar maken, dat vind ik erg sterk en zie ik te weinig terug in Nederland. Ik ben zelf altijd benieuwd naar wie er achter het bedrijf zit, wie zijn de mensen die het merk vormen? Voor mij is een merk leeg, als het bedrijf geen ziel of gezicht heeft. Daarnaast volgen we vooral elkaar in Nederland, in het kader van ‘beter goed gejat, dan slecht verzonnen’. Dit heeft vaak een teleurstellend resultaat tot gevolg. Dit heeft m.i. ook te maken met de wijze waarop de meeste bedrijven in Nederland zijn ingericht, vrij traditioneel met aparte afdelingen zonder onderlinge synergie.
Waar vind je zelf inspiratie voor B2B marketing?
Naast het volgen van de bekende blogs in Nederland en buitenland, kijk ik vaak buiten het marketingwereldje. Wat er in andere takken van sport gebeurt is vaak veel interessanter dan wat andere marketeers verzinnen. De trends binnen de innovatie- en onlinewereld geven veel inspiratie, de kunst is om hier een marketingcase van te maken. Ook het volgen van consumentengedrag vind ik erg interessant, kijken en luisteren hoe een gemiddelde consument ergens op reageert, die stap wordt vaak vergeten. Input is overal te vinden, het is een kwestie van het willen horen.
Bas Vermond is Online Marketeer Imtech Nederland en verantwoordelijk voor onder andere: marketingadvies en -ondersteuning business units in internationale technische dienstverlening, online branding en positionering, digitale platformontwikkeling, intern en extern, projectleider Imtech247.com en marketingcommunicatie.
-
Redactie B2B
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/b2b/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Global plaatst DOOH op 9 nieuwe... 28-03-2024
- Michiel Verstraten: LinkedIn... 21-03-2024
- JIC BRO lanceert buitenreclame... 21-03-2024
- Martijn Jaartsveld, strategy... 15-03-2024
- Hokra zet met behalen... 08-03-2024
- B2B-campagne autoverhuurder... 07-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing