Neelie Kroes: 'Ik ben onder de indruk van start-ups'

Neelie Kroes: 'Ik ben onder de indruk van start-ups'
  • B2b
  • 30 jan 2015 @ 12:00
  • Link
  • Redactie B2B
    Redactie B2B

    Redactie
    MarketingTribune
  • LeadsE-commerce

Op het hoofdkantoor van de Rabobank in Utrecht pitchten onlangs tien startups, onder het toeziend oog van Neelie Kroes van StartupDelta, hun business aan ruim vierhonderd investeerders en partners tijdens 'Demo Day'. In totaal haalden zij 3,4 miljoen euro op aan financiering.

Demo Day vormde het startschot voor de volgende stap in hun ontwikkeling. Om die stap te kunnen maken, gaan de startups de komende tijd op zoek naar bij elkaar opgeteld 25,5 miljoen euro. Op Demo Day brengt Startupbootcamp de beste startups samen met potentiële investeerders. Startupbootcamp spreekt wereldwijd jaarlijks met meer dan 10.000 startups en selecteert er slechts tien om verder te begeleiden.
In de maanden voorafgaand aan Demo Day worden deze startups in een intensief programma van negentig dagen klaargestoomd voor de pitch. Deelnemers waren deze editie onder andere Tom Kabinet, Printr, Quiver, Magnetic.io en StartMonday. De bedrijven kregen veel geïnteresseerde investeerders aan hun stand: gemiddeld zeventien per startup. Nu is het moment aangebroken om deze leads op te volgen. Tot nu toe haalden de tien startups tot aan Demo Day 3,4 miljoen euro op. In de fase die nu aanbreekt, willen zij 25,5 miljoen euro bij investeerders inzamelen.

Neelie Kroes
Ook startupambassadeur Neelie Kroes was aanwezig op Demo Day. In het pas opgerichte StartupDelta-programma wil zij Nederland op de kaart zetten als vestigingsplaats voor startups. Daarnaast helpt zij Nederlandse startups om te groeien. Kroes, in een persverklaring: 'Wanneer ik deze startups zie, ben ik enorm onder de indruk van de kwaliteit en ambitie. Laat mij weten wat er voor startups in Nederland beter kan, want hier wil ik mij voor inzetten.'

Jonge generatie 
Tijdens Demo Day werd het belang van een gezond startupklimaat nogmaals aangestipt. Startups vormen de drijvers van de economie, doordat zij veel werkgelegenheid creëren. Kroes: 'Een grote zorg van mij is de jeugdwerkloosheid in Europa. Gelukkig wacht de jonge generatie niet tot de politiek met een oplossing komt, maar neemt zelf het initiatief.'
Ook zijn nieuwe bedrijven veel innovatiever dan de oude garde en hebben zij meer slagkracht om innovaties snel naar de markt te kunnen brengen. Volgens oprichter van Startupbootcamp Patrick de Zeeuw staan we aan het begin van een entrepreneurial revolution. 'Het internet heeft ondernemerschap makkelijker gemaakt, maar de behoefte aan angels die beginnende bedrijven ondersteunen, blijft groot.'

Op de foto: Neelie Kroes en Patrick de Zeeuw.

Redactie B2B

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken