[Interview] 'Marketeers kunnen leren van de sigarenmaker'

[Interview] 'Marketeers kunnen leren van de sigarenmaker'
  • B2b
  • 20 feb 2015 @ 09:00
  • Link
  • Redactie B2B
    Redactie B2B

    Redactie
    MarketingTribune
  • InterviewStorytelling

Wat kunnen marketeers leren van ambachtelijke meesters als sigarenmakers, koks, goudsmeden en molenaars? Veel, stelt Bernard de Groot die er een boek over schreef. Hij interviewde meesters in oude ambachten én meesterondernemers als Hennie van der Most en Zakenvrouw van het Jaar Thecla Bodewes. 'Ook B2B-marketing is een ambacht'

Wat is de centrale boodschap van je boek?
'Meesterschap gaat zeker niet alleen over je prestaties. Ik noem dat de buitenkant. Het gaat vooral over je binnenkant: je houding en drijfveren. Aan de hand van interviews met huidige meesters in ambachten zoals een meesterkok, meestergoudsmid en meestermolenaar, en meesterondernemers zoals Hennie van der Most en Zakenvrouw van het Jaar Thecla Bodewes vormde ik mij een beeld van hun levenspad en ‘binnenkant’ en filterde daar zeven essentiële elementen uit. Die heb ik ondergebracht in een model, MASTERY genaamd. Het model beschrijft in zeven aspecten en lakmoesproeven wat meesterschap voor een ondernemer inhoudt: Means, Authentic, Sharing, Transformational, Enthusiastic, Relational en Yearning.'

Hoe kwam je op het idee om dit boek te schrijven?
'Ik begeleid ondernemers in persoonlijke en zakelijke groei. Toen ik vijf jaar geleden in aanraking kwam met een boek over meesterschap raakte dat meteen een snaar in mij. Voor mij is de essentie van meesterschap: het is minder belangrijk waar je nu staat, dan waar je naartoe gaat! Ga voor het hoogste, ga voor meesterschap. Ga de weg van voortdurend groeien en leren, een lange weg van van leerling naar gezel naar reisgezel en meesterschap. En zo het beste uit jezelf halen en van jezelf geven. Het spannende was toen om die term meesterschap concreet en toepasbaar te maken op een vrij beroep als ondernemerschap. Dat is gelukt, maar dan wel op een dieper, een wezenlijker niveau.'

Gewoon geluk gehad?
De Groot vertelt dat hij het boek op heeft gedragen aan zijn tien jaar geleden overleden vader, een succesvolle ondernemer die op het hoogtepunt van zijn werkzame leven aan 350 mensen werk verschafte. De Groot: 'Op een belangrijk punt in mijn puberale leven – we gingen voor het eerst samen naar een restaurant – beantwoordde hij mijn vraag: “Hoe ben je nou succesvol geworden, pa?” met het voor mij teleurstellende antwoord: “Ik heb gewoon geluk gehad.” Heel bescheiden, maar hij vertelde niet het hele verhaal… Die vraag heeft me lang beziggehouden. De zoektocht naar het antwoord, en naar de essentie van ondernemerschap, vind je in dit boek. Maar het is uiteraard ook een zoektocht naar mezelf geweest.'

Kunnen B2B-marketeers en B2B-ondernemers iets van ambachtsmeesters leren?
'Ze kunnen niet zozeer iets leren van het ambacht van de meesters, maar wel van hun houding. In de ontmoeting met echte ambachtsmeesters komt heel sterk een vraag aan jezelf naar voren: wat voor moois wil ik eigenlijk maken? Waar wil ik de wereld een stukje beter en mooier maken? En er is iets met echt meesterwerken: die ‘verkopen zichzelf’.'

'Wie heeft de grootste Porsche?'

In je boek hou je een pleidooi voor een nieuw gilde van ondernemers. Dat voelt als terug in de tijd, toch? Wat kunnen we daar in 2015 nog mee?
'Een ondernemer en vriend van mij verzuchtte: “Ik ben lid van veel ondernemersverenigingen maar het gaat altijd over de Porsche; wie heeft de grootste of de snelste.” Dat komt volgens mij omdat ze vaak te horizontaal zijn: gebaseerd op een gemene deler die iedereen moet hebben. Allemaal uit één regio, allemaal in één branche, of allemaal lid van dezelfde bank. Daardoor is er weinig diversiteit en ligt vergelijken op de loer. Omdat juist ondernemers elkaar op kunnen stuwen, wil ik een platform creëren waar zij dat kunnen doen: een gilde van ondernemers. Waar je ook staat op de reis naar meesterschap, als leerling of als meester, het is een beweging van ondernemers die deze weg met elkaar gaan. Waar je mensen hebt die verder zijn en mensen die minder ver zijn. Waar leren centraal staat. Waar je rijke vragen kunt stellen, je passende uitdagingen krijgt en regelmatig wordt geïnspireerd. In het boek geef ik een schets, een blauwdruk. Samen met ondernemers en partnerorganisaties gaan we nu de inhoud en de uitdagingen verder uitwerken.'


Meestermolenaar Wouter Pfeiffer (Beeld: Bram Petraeus)


'Het ambacht mag weer' 
Welke boodschap heeft jouw boek voor B2B-marketeers?
'Het geeft je ten eerste voeling met een heel belangrijke stroming in de maatschappij: de behoefte aan kwaliteit, mooie dingen maken en het blijven groeien naar meesterschap. Ik zie dat steeds meer terug als antwoord op de crisis van vertrouwen waar we nu in verkeren. De middeleeuwse begrippen ‘meesterschap’ en ‘gilden’ zijn duidelijk terug van weggeweest. Het ambacht mag weer, nieuwe gilden worden opgericht en het woord meester staat bijna elke dag in de krant. Ten tweede viel het me op, na bestudering van de geschiedenis en de werking van gilden, hoe eenvoudig het ook vandaag is toe te passen voor professionals, mensen in kennisberoepen. Ook B2B-marketing is een ambacht, als je het goed wilt doen. Tenslotte geeft het boek je zeer inspirerende verhalen van meester-ambachtsmensen en -ondernemers die werken als een spiegel. Iedereen met een ondernemend karakter wordt daardoor geraakt en uitgedaagd.'
 
Kunnen we je boek zien als een vorm van contentmarketing voor jouw bedrijf?
'Het boek helpt ondernemende mensen om hun plek op de reis naar meesterschap in te schatten en geeft concrete aanwijzingen voor vervolgstappen, en kan dus los van ons bedrijf worden gebruikt. Ik heb er geen ouderwets reclame-verhaal van gemaakt. Wel heb ik enkele pagina’s achterin bijgevoegd om aandacht te geven aan onze reizen en dienstverlening. Dus het is een lichte vorm van contentmarketing.'

Een van de leermeesters van Bernard de Groot: boer/filosoof Jan Huijgen (Beeld: Bram Petraeus)

Comfort zone 
Je organiseert ook reizen. Wat is de link naar dit boek?
'Persoonlijke groei gaat nooit zonder pijn. Ik roep in het boek op om jezelf op te rekken en te ontdekken waar je comfort zones liggen. We hebben ze namelijk allemaal. En dat ontdekkingsproces wordt versneld door te gaan reizen. Los van je bestaande vaste ijkpunten en je eigen cultuur merk en voel je je grenzen veel eerder. Tijdens zo’n reis heb je ook even de tijd om het oprekken te laten bezinken en er met anderen over te praten.'

Wie zijn jouw eigen leermeesters?
'Ik heb twee jaar geleden een meester gevonden in Jan Huijgen, de boer en filosoof die ook in mijn boek een podium krijgt. In maandelijkse gesprekken heeft hij mij gedurende een jaar telkens kleine en grotere uitdagingen gegeven gericht op het ontdekken van mijn eigen weg. Centraal daarbij was een regel uit een gedicht van Dag Hammarskjöld: “Ieder ogenblik kies je je eigen ik, maar kies je jezelf?”'

Over Bernard de Groot
Bernard de Groot (1967) is directeur en reisgezel bij Frisse Bronnen. Hij begeleidt ondernemers bij hun persoonlijke ontwikkeling en organiseert hiervoor reizen naar binnen en naar buiten; reizen die beginnen met persoonlijke groei en eindigen met zakelijke groei. De Groot bekleedde eerder uiteenlopende managementfuncties binnen internationale organisaties als PricewaterhouseCoopers, IBM en Sanoma en begeleidde complexe verandervraagstukken en innovatietrajecten.

Interview: Sjoerd Wielenga
Op de foto: meestersigarenmaker Binet Brasser (Beeld: Bram Petraeus)

Redactie B2B

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken