Nog steeds te weinig vrouwen in top van bedrijven
- B2b
- 26 mei 2015 @ 10:00
- Link
-
Redactie Contentmarketing
Redactie
MarketingTribune - OnderzoekZakelijk
- 26 mei 2015 @ 10:00
- Redactie Contentmarketing
Het aantal vrouwen in de top van het bedrijfsleven is licht toegenomen. Hun aandeel in de directies en de twee lagen eronder was 20,9 procent in 2014, tegenover 19,8 procent in het jaar ervoor. Het streefcijfer van 30 procent dat sinds 2013 is opgenomen in de wet, is dus nog niet bereikt. Dat blijkt uit de jaarlijkse rapportage van de monitoringcommissie Talent naar de Top, dat vandaag is gepubliceerd.
Het onderzoek omvat 251 (overwegende grotere) werkgevers die actief beleid ontwikkelen voor diversiteit. Er werken bij deze bedrijven circa 700.000 mensen. Voorzitter Gerdi Verbeet vindt dat het weliswaar beter gaat, maar dat het tempo te laag is. Zo meldt het FD.
Reactie Gerdi Verbeet
Sinds 1 januari 2013 zijn in totaal ruim 4900 grote vennootschappen in Nederland wettelijk verplicht te streven naar een percentage van 30 procent vrouwen in hun raden van commissarissen en bestuursraden. Zij scoren gemiddeld nog aanzienlijk lager dan de onderzochte groep. ‘Op deze manier duurt het nog tot 2026 tot dat het geval is’, stelt Verbeet. Verbeet noemt als reden onder andere de parttimecultuur. Die zou een rem vormen op niet alleen de inkomensgroei maar ook op de pensioenopbouw van vrouwen. ‘Commissarissen er wél mee bezig. Dit is een cultuurverandering die bij bedrijven moet plaatsvinden, bij wervingsbeleid, maar ook bij vrouwen zelf. Moeders moeten ook zelf oppassen dat ze niet in parttimebanen blijven hangen. Het is legitiem om na de geboorte tijdelijk een stapje terug te doen, maar daarna moet je ook weer een stap vooruit.’
Publieke sector
Vrouwelijke leiders zijn vooral ondervertegenwoordigd in de industrie en bouw (16,1%). Ook telecom en technologie scoren slecht. Verbeet vindt verder de score van de publieke sector (ruim 20%) teleurstellend. ‘Je zou verwachten dat de overheid voorop loopt.’ Het onderzoek van Talent naar de Top vindt plaats onder 251 bedrijven die vrijwillig data aanleveren en streefcijfers hanteren. Deelnemers zijn onder meer KPN, IBM, ABN Amro en de Rijksoverheid. (Bron: FD)
-
Redactie Contentmarketing
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/content/
- Profiel »
- vrouwen
- onderzoek
- Publieke sector
- directies
- rapportage
- bedrijfsleven
- Gerdi Verbeet
- streefpercentage
- Talent naar de Top
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Jezelf als marketeer slim blijven uitvinden
- Thijs Gussenhoven van Heineken over het belang van VVAL voor...
- Tweede keynotespreker NMD24 bekend: Nathalie Lam van Philips
- Bestedingen digital advertising Nederland stijgen naar 3,7...
- Martijn Delahaye van Afas Software: 'Inspiratie is nutteloos...
- Beeckestijn start opleiding AI Business Professional
Laatste Nieuws
- Martien Korting van Gripp:... 25-04-2024
- Jolien Koelewijn: 'Chocomel is een... 24-04-2024
- BvA: Wees kritisch maar noem... 24-04-2024
- De 8e editie van Nima Marketing Day... 22-04-2024
- Tweede keynotespreker NMD24 bekend:... 19-04-2024
- Joris van Dijk van BoerenBed Ik klim... 18-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing