spotONvision komt met ROI-kit voor B2B-marketeers

spotONvision komt met ROI-kit voor B2B-marketeers
  • B2b
  • 28 aug 2015 @ 10:47
  • Link
  • Redactie B2B
    Redactie B2B

    Redactie
    MarketingTribune
  • MarketingautomationCRMZakelijkMarketingLeads

Tot een paar jaar geleden werd marketing, vooral door directies, nog vaak als kostenpost gezien. Een lastige situatie voor de marketingdirecteur die de meerwaarde van marketing constant moet verdedigen tegenover de meest invloedrijke personen uit de organisatie. Gelukkig zijn marketingresultaten tegenwoordig steeds beter meetbaar. Bereken voor al je marketingactiviteiten de Return on Investment (ROI) en je kunt met harde cijfers aantonen welke bijdrage je levert aan de omzet van je organisatie.

Heb je moeite met het bepalen van de ROI van je marketingactiviteiten? Of wil je je marketing ROI-verbeteren? spotONvision heeft een ROI-kit samengesteld die antwoorden biedt op de veelgestelde vragen. Lees hieronder vast onze 5 take-aways:

1. Creëer draagvlak van top-level management
Draagvlak van het management is van cruciaal belang om de ondersteuning en middelen te krijgen die nodig zijn om resultaten te leveren. Helaas hebben betrokken partijen op bestuursniveau niet altijd een duidelijk beeld van wat marketing kan realiseren: overtuig hen dat marketing wel degelijk een grote bijdrage kan leveren aan de omzet en dat je dit kunt bewijzen mits je de beschikking hebt over de juiste tools.

2. Focus op online marketingactiviteiten
Campagnes en activiteiten met betrekking tot direct marketing, zoals e-mail, en online marketing zijn makkelijker te meten en te verbeteren ten opzichte van face-to-face activiteiten en traditionele media.

3. Gebruik marketing automation voor meer inzicht in je resultaten
Marketing automation software is ontworpen voor marketingafdelingen en organisaties om effectiever te marketen op meerdere online kanalen (zoals e-mail, sociale media en websites) en taken slim te automatiseren. Daarnaast kun je met deze software heel goed je resultaten meten en rapportages maken, onmisbaar voor het aantonen van marketing-ROI.

4. Zorg voor een duidelijke structuur om budgetten te volgen
Als je de marketing-ROI wilt aantonen of verbeteren moet je een manier vinden waarmee je je uitgaven gestructureerd bijhoudt en waarmee je de opbrengsten gemakkelijk aan de juiste campagne verbindt. Zo kun je je nieuwe marketingplannen onderbouwen met de juiste informatie. Als je de ROI wilt verbeteren, moet je enerzijds de resultaten uit het verleden evalueren en anderzijds rekening houden met recente resultaten.

5. Ontwikkel je marketingskills
De technische ontwikkelingen gaan zo snel en hebben zoveel impact dat we binnenkort een nieuw soort marketeer nodig zullen hebben. Leg de focus binnen je team op data en technologie. Met behulp van kennis van de digitale wereld en kennis over data en de data-toepassingen kun je de marketing-ROI steeds preciezer en inzichtelijker maken. Zo toon je met keiharde bewijzen de waarde van je marketingactiviteiten aan.

Meer weten over marketing-ROI? In de spotONvision marketing ROI-kit hebben we een aantal interessante documenten gebundeld. Lees het eBook over de nieuwe marketeer, bekijk de infographic over de status van Marketing Performance Management (MPM) in Nederland of doe een kennistest met onze MPM-quiz.

Redactie B2B

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken