[Onderzoek] Europese trends in b2b e-commerce

  • B2b
  • 20 okt 2015 @ 08:44
  • Link
  • Redactie B2B
    Redactie B2B

    Redactie
    MarketingTribune
  • E-commerceOnderzoek

Marktonderzoekbureau UPS heeft de resultaten bekend gemaakt van het Europese onderzoek naar de effecten van B2B e-commerce op de markt van industriële distributeurs. Het onderzoek is uitgevoerd onder 719 professionele inkopers uit Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Italië. De gevonden trends hebben ook invloed op de Nederlandse markt. Één van de belangrijkste uitkomsten is dat het aantal ‘Direct-from-Manufacturer’ (DfM) aankopen sterk is toegenomen, 65 procent slaat de tussenhandelaar al over en bestelt direct bij de producent.

Die trend, samen met de hoge verwachtingen van B2B e-commerce, zorgt ervoor dat industriële distributeurs hun business model moeten aanpassen.

Nog meer belangrijke uitkomsten:

  • Veel van de inkopers, namelijk 78 procent , verwacht van leveranciers dat ze hen meer service bieden na de aankoop, zoals installatie, reparatie en onderhoud.
  • De online kanalen worden steeds belangrijker. Het is de beste manier voor industriële distributeurs om gevonden te worden en bovendien geeft 42 procent van de ondervraagden aan dat ze meer dan 50 procent van hun budget online besteden. En 85 procent geeft aan dat ze verwachten dat die online bestedingen in de komende jaren toenemen. Toch is meer dan een derde (34%) van de inkopers ontevreden over de website van hun leverancier, hier liggen dus kansen voor de distributeurs.
  • Er liggen kansen voor de distributeurs die cross-border opereren en een consistente (post-sales) service kunnen aanbieden, 64 procent van de respondenten geeft namelijk aan dat ze leveranciers uit andere markten in overweging nemen indien die de gewenste kwaliteit en betrouwbaarheid bieden.

Behoud marktpositie
‘Zodra aan de prijs- en kwaliteitseisen wordt voldaan gaan de klanten op zoek naar de verkopers die het beste bij hen past. Dat kan zijn door een gemakkelijke website. Een betere service op gewoonweg sneller antwoord krijgen op vragen’, zegt Scott Aubuchon, Vice President Marketing bij UPS Europe. ‘Om hun marktpositie te behouden moeten de distributeurs hun verkoopmodel aanpassen en een uitstekende service bieden.’

Via deze link kunnen de bijbehorende whitepaper en infographics gedownload worden.

Redactie B2B

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken