Omzet dance-industrie naar 7 miljard door digitalisering
- B2b
- 19 okt 2015 @ 10:45
- Link
-
Redactie B2B
Redactie
MarketingTribune - MarketingOnderzoekEvenementDigitaal
- 19 okt 2015 @ 10:45
- Redactie B2B
De omzet van de wereldwijde dance-industrie stijgt in 2016 tot boven de 7 miljard euro. De afgelopen jaren zijn de inkomsten al flink toegenomen, van 4 miljard in 2012 tot 6 miljard in 2015. Tweederde van de omzet komt uit evenementen, de overige inkomsten zijn afkomstig van onder meer online streaming en muziekverkoop. Het miljardensucces is voor een groot deel te danken aan de digitale transformatie die de dance-industrie heeft ondergaan, aldus DDMCA-directeur Denis Doeland.
Volgens de digitaal strateeg, die dj’s als Hardwell en Nicky Romero, maar ook organisaties als 538 en ALDA Events tot zijn klantenkring mag rekenen, weet de dance-scene als geen ander online fans aan zich te binden. De groei van de sector wordt ook voorspeld door adviesbureau EVAR op de website EDM en de Digitale Wereld.
Keiharde euro’s
Doeland vervolgt: ‘De keiharde euro’s komen vooral via events binnen, maar dat was niet mogelijk geweest als dj’s online geen netwerken met miljoenen fans zouden hebben opgebouwd. De hele muziekindustrie is op zijn kop gezet door de digitalisering en dance-organisaties nemen daarin nu het voortouw. Zij begrijpen als eerste hoe waardevol de online connectie met fans en het analyseren van de bijbehorende persoonsdata is. Het resultaat is een volledig digitaal businessmodel dat zijn vruchten afwerpt.’
Nederland innovatieland
Nederland loopt voorop bij deze digitale ontwikkelingen. Nederlandse dj’s domineren de toplijsten en over de hele wereld trekken zij miljoenen liefhebbers naar hun optredens. Doeland: ‘Nederland is dan ook het land bij uitstek als het gaat om digitalisering en vooruitgang. Alles en iedereen is verbonden met elkaar. We hebben een overheid die innovatie actief steunt en startups krijgen hier alle ruimte om te groeien. Dat ideale innovatieklimaat zie ik als basis van de succesvolle digitalisering van de dance-industrie.’
Dance-industrie als voorloper
De dance-industrie loopt op digitaal gebied ver voor op andere sectoren, aldus Doeland. ‘Sport- en mediamerken zijn op de goede weg, maar in sectoren als de financiële wereld is er nog veel werk aan de winkel. Digitalisering is niet iets voor alleen de marketing- of salesafdeling, zoals je nu nog vaak ziet. Het hele businessmodel moet omgegooid worden en daarvoor zijn organisatiebrede veranderingen vereist. De dance-industrie laat zien hoe dat moet.’
Bedrijfsstrategie
Ruud Hendriks, medeoprichter van Startupbootcamp, beaamt dit: ‘De dance-industrie is wat mij betreft hét voorbeeld van een sector die de digitalisering succesvol heeft omarmd. Het is een branche met een echte digitale bedrijfsstrategie, met online netwerken van miljoenen fans die goud waard zijn. De omzetcijfers zeggen genoeg.’
Over DDMCA en Dendis Doeland
DDMCA (Denis Doeland Management Consultancy en Advies) is expert op het gebied van digitale businessmodellen voor merken en organisaties. Denis Doeland helpt bedrijven met het opzetten van netwerken die financiële waarde toevoegen en voldoen aan de nieuwe verwachtingen van fans, klanten, medewerkers en andere betrokkenen. Klanten van DDMCA zijn onder meer Hardwell, Nicky Romero, ALDA Events, 538, Oger, E&A Events, 4PM en 8ball Music.
-
Redactie B2B
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/b2b/
- Profiel »
- omzet
- Dennis Doeland
- succes
- digitalisering
- dance-industrie
- marketing
- innovatie
- Startupbootcamp
- EDM
- Digitale Wereld
- Evar
- sales
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Column Jezelf als marketeer slim blijven uitvinden
- Rico Bakker opent Nima Marketing Day
- Vogelaar neemt Mailweb.nl over
- Thijs Gussenhoven van Heineken over het belang van VVAL voor...
- Marga Stehmann van Carhartt: 'Blijf als merk trouw aan je roots'
- Vita Kovalenko van AON: 'Marketing kan helpen de wereld te...
Laatste Nieuws
- Joris van Dijk van BoerenBed Ik klim... 18-04-2024
- Bestedingen digital advertising... 17-04-2024
- Beeckestijn start opleiding AI... 17-04-2024
- Martijn Delahaye van Afas Software:... 15-04-2024
- Thijs Gussenhoven van Heineken over... 11-04-2024
- [branded content] Congrescoach geeft... 11-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing