[Interview] Olivier Barger en Erik Dubbeldeman van Streamads

[Interview] Olivier Barger en Erik Dubbeldeman van Streamads
  • B2b
  • 16 sep 2016 @ 10:00
  • Link
  • Connie Lohuis
    Connie Lohuis

    Webredacteur Marketingtribune (Content)
    StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • Interview

Streamads is in 2013 opgericht door Olivier Barger (32) en Erik Dubbeldeman (30). Drie jaar geleden startten zij het online advertisingbureau Streamads vanuit de gedachte dat online video advertising meer is dan het tonen van video ads voor video content. Inmiddels zijn ze uitgegroeid tot specialist op het gebied van online video advertising en werken zij met een team van vier vanuit hun kantoor in Amsterdam voor premium uitgevers. Een interview met de twee ondernemers over de ontwikkelingen in de digitale wereld.

Wat willen jullie over jezelf vertellen?
Barger: ‘Erik en ik hebben elkaar leren kennen tijdens onze tijd bij online media bureau Semilo. Hier hebben we beiden de kneepjes van het vak geleerd. Erik kreeg vervolgens de kans om bij NRC Media aan de slag te gaan en heeft mij na enige tijd gevraagd hem hier te komen versterken. Hier kwamen wij voor het eerst in aanraking met native video advertising. Wij zagen beiden veel potentie in dit product en hebben toen besloten hier iets mee te gaan doen en samen te gaan ondernemen. Streamads bestaat inmiddels bijna drie jaar en Erik en ik zijn nog altijd blij met onze keuze.’

Wat doet jullie bureau precies?
Dubbeldeman: ‘Streamads werkt voor adverteerders en mediabureaus. Met deze partijen denken wij mee en adviseren wij over de inzet van native & video advertising. Met een 100 procent focus op digital. Wij adviseren over hoe je als merk met de inzet van video en native advertising formats de juiste doelgroep op een relevante manier kan bereiken. Maximale impact, relevantie en de gebruikers ervaring van de consument staan hierin centraal. Wij bieden duurzame advertentieoplossingen aan voor onze klanten, onze publishers én voor de consument. We werken o.a. voor ABN AMRO, Heineken, Lexus, HBO en Vodafone.’

Wat onderscheidt jullie van concurrenten?
Dubbeldeman: ‘Het belangrijkste verschil tussen Streamads en de andere aanbieders van online video en native advertising is dat wij 100 procent focus hebben op Infeed Advertising. Infeed wil zeggen dat wij de advertenties van onze klanten in de content plaatsten, daar waar de zichtbaarheid en relevantie optimaal is. Doordat wij gespecialiseerd zijn in deze specifieke vorm van advertising weten wij precies wat wel en niet werkt voor de klant en consument. Daarnaast adviseren wij onze klanten ook in de creatie. Zo heeft het bijvoorbeeld weinig zin om een commercial die gemaakt is voor TV één op één door te zetten op het web of mobiel. De gebruikerservaring op het web, en met name op mobiel, is heel anders dan op TV. Online zijn we als gebruiker zelf in control en bepalen wij zelf wanneer we wat consumeren. Dit geldt voor content maar zeker ook voor advertising. Dit is heel anders dan TV, waar we veel meer passief gebruik van maken. Hier moet je als merk rekening mee houden wanneer je online video en native advertising inzet.’

Welke trends zien jullie in het vakgebied?
Barger: ‘Trends zien we zeker en daar spelen we vanuit Streamads op in. Op het gebied van bijvoorbeeld video zien we dat adverteerders steeds meer met de nieuwste technieken als 360 graden en vertical video willen gaan doen. Met deze vormen van video advertising spelen we in op de huidige technieken en de manier waarop consumenten gebruik maken van hun mobiele apparaten. Beide oplossingen bieden wij sinds kort ook aan voor onze klanten. We zien dat merken zich bewust worden van de mogelijkheden die online media biedt en dat zij daar hun voordeel mee kunnen doen. Positieve ontwikkelingen waar wij graag op inspelen.’

Waarom zijn jullie goede storytellers?
Barger: ‘We denken mee en adviseren onze klanten hoe zij de verschillende content die zij beschikbaar hebben het beste kunnen inzetten. Een mooi voorbeeld hiervan is sequential targeting met video en native. Het komt vaak voor dat een adverteerder verschillende video’s en bestaande content beschikbaar heeft die ze online willen inzetten. Dit beschikbare materiaal biedt veel kansen voor storytelling. Wij kunnen binnen ons netwerk verschillende type content aan dezelfde gebruiker laten zien en sturen op de contactfrequentie. Zo zorgen wij ervoor dat een gebruiker verschillende uitingen van de adverteerder te zien krijgt die samen een verhaal vertellen. Zo blijft het voor de consument leuk en relevant en bereik je als adverteerder je doel; op een relevante manier aanwezig zijn binnen je doelgroep.’

Op welke case zijn jullie trots?
Dubbeldeman: ‘Voor het software bedrijf Exact hebben we een mooie case gedraaid begin dit jaar. Exact had verschillende video’s beschikbaar gericht op de zakelijke b2b doelgroep. Met deze verschillende video’s wilden zij exposure bij de beoogde doelgroep, ondernemers en financiële dienstverleners met name accountants. We hebben ervoor gekozen om de meest algemene video, waarin uitleg werd gegeven over de b2b-oplossingen van Exact, gericht in te zetten op ons business netwerk. Denk dan aan titels als FD.nl, BNR.nl en Z24.nl. De mensen die deze video’s bekeken hebben we op een later moment met onze native en video oplossingen opnieuw bereikt met specifieke video’s waarin klanten van Exact vertelden over hun ervaringen met Exact. Op deze manier hebben we ervoor gezorgd dat we met de beschikbare video’s van Exact de doelgroep meerdere keren op een relevante manier bereikt hebben. Echt storytelling met video dus.’

Door wie laten jullie je inspireren en hoe blijven jullie op de hoogte van wat er allemaal binnen online advertising gebeurt?
Barger: ‘Wij laten ons inspireren door de grote jongens binnen ons vakgebied. Wat ons betreft zijn de echte game changers binnen ons vak partijen als Snapchat, Facebook en Google. Deze jongens weten echt heel goed wat ze doen en bieden legio aan targeting en data gedreven advertentieoplossingen aan aan de adverteerders. Dat zie je terug in de cijfers. Zo heeft Facebook bijvoorbeeld 63 procent groei in advertising in Q2 van dit jaar. Dit is ergens ook wel eng, omdat de lokale content producten te veel afhankelijk worden van deze partijen en een groot deel van de advertentie budgetten van adverteerders verliezen aan deze grote jongens. Daarom denken wij dat er behoefte is vanuit de markt aan lokale specialisten zoals Streamads, die graag mooie innovatieve dingen doen voor onze klanten. Door veel te lezen over deze ontwikkelingen en daarnaast ook goed te luisteren naar de behoeftes van de adverteerders, mediabureaus en publishers, blijven wij op de hoogte en proberen we hier zo goed mogelijk op in te spelen.’

Waar liggen kansen voor jullie bureau?
Dubbeldeman: ‘De uitdaging voor online video is het aanpassen van de perceptie van de adverteerders. Online video is echt anders dan video content inzetten op TV. Het betreft weliswaar beeld en geluid, maar de plek waar en hoe de video content wordt ingezet, bepaald alles. Dit geldt hetzelfde voor native advertising. Zetten we dit in op desktop, mobiel of tablet? Daar moeten we rekening mee houden qua creatie en dit adviseren wij naar onze klanten toe. Hier liggen kansen voor Streamads om de kennis en ervaring die wij hebben met beide producten te delen met de markt. Ons doel is om samen met onze klanten en publishers te werken aan een duurzaam advertentie systeem dat werkt voor alle betrokken partijen.’

Hebben jullie learnings voor de lezers?
Dubbeldeman: ‘Wanneer we kijken naar het digitale medialandschap denken wij dat met name de consument learnings voor ons als industrie hebben. Kijk bijvoorbeeld naar het snelgroeiende gebruik van adblockers onder consumenten. Met name in de doelgroep jonge mannen is het percentage dat een adblocker gebruikt hoog. Dit is een signaal vanuit de consument dat wij als industrie te ver zijn gegaan als het gaat om het ‘’bereiken’’ van onze doelgroep. Dit is een duidelijk signaal dat wij online zelf bepalen wat we waar en wanneer consumeren, en dat geldt dus zeker ook voor advertising. We moeten stoppen met de consument forceren, maar ze juist inspireren om aan de slag te gaan met ons merk. Stel de consument centraal en creëer ‘advertainment’.’

Hoe zien jullie de toekomst voor je?
Barger en Dubbeldeman zijn het helemaal met elkaar eens: ‘Heel positief! Adverteerders willen zichtbaarheid en relevantie binnen een premium umfeld. Ook komen ze steeds meer tot het besef dat je mensen online moet inspireren en uitnodigen aan de slag te gaan met je merk. Wij helpen adverteerders hiermee.’

 

Connie Lohuis
  • Connie Lohuis

  • Werkt bij: StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • Functie: Webredacteur Marketingtribune (Content)
  • Website:http://www.strakblauw.nl
  • Profiel »

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken