Henk Jan van Harten: 'Netwerkborrel kan effectiever'

Henk Jan van Harten: 'Netwerkborrel kan effectiever'
  • B2b
  • 17 okt 2016 @ 09:00
  • Link
  • Connie Lohuis
    Connie Lohuis

    Webredacteur Marketingtribune (Content)
    StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • InterviewEvenementZakelijk

De netwerkborrel is een beetje het stiefkindje in evenementenland. Kijk maar achteraf op de foto’s. Je ziet een aantal blije netwerkers, maar ook een groep die er verloren bij staat, zogenaamd druk met hun mobiel. Henk Jan van Harten van bureauvanharten vindt dit jammer, want deze groep is gebleven om te netwerken. ´Sterker nog: netwerken is één van de meest genoemde redenen om een bijeenkomst te bezoeken. Maar niet iedereen is sociaal even vaardig!’

Van Harten vervolgt: ‘Ik vind dat organisatoren van bijeenkomsten daar een kans laten liggen, want je wilt dat alle deelnemers met een goed gevoel naar huis gaan. Daarom heb ik een concept ontwikkeld dat de netwerkborrel leuker en effectiever maakt: de Stand up Networker.’

Kun je wat meer over je concept vertellen?
‘Maak van je gasten deelnemers. Betrek, entertain en verras ze. Raak ze in het hart! Dat is mijn visie als organisator van evenementen en bijeenkomsten. De Stand-up Networker is het laatste onderdeel van de bijeenkomst, voordat de borrel begint. Een brug van het formele naar het informele programma. Het is een stoomcursus succesvol netwerken door een stand up comedian. Met als motto ‘netwerken is veel te belangrijk om serieus genomen te worden’ gaat de comedian in op de do’s en dont’s van netwerken. Gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en geïllustreerd aan de hand van foto’s die eerder op de dag zijn genomen tijdens een netwerkmoment. Mensen zien zichzelf terug en krijgen feedback en tips.’

Hoe organiseer je dat?
‘De voorbereidingen beginnen twee weken voor de bijeenkomst. Dan bekijken we de deelnemerslijst en zoeken een aantal mensen online op (linkedIn, Facebook). Zijn er matches tussen deelnemers op basis van woonplaats, sport, culturele voorkeur, vakantieland, huisdier, en dergelijke?  De Stand-up Networker gebruikt die online profielen om mensen ‘live’ met elkaar in contact te brengen. ‘Wie heeft er net als Jacques de Ventoux beklommen?’ ‘Wie wil er nog meer een labradoodle?’ De Stand-up Networker sluit af met ‘six handshakes’, de theorie dat iedereen ter wereld zes stappen of minder van elkaar is verwijderd. Dat maakt hij voelbaar en zichtbaar in de zaal. Deelnemers ontdekken dat ze maar een paar ‘handshakes’ zijn verwijderd van Barack Obama, Stephen Hawking of Leonardo DiCaprio.’

Heb je al een voorbeeld van je concept uit de praktijk?
‘ProRail had op haar relatiedag de primeur van de Stand-Up Networker. Het was een succes. Er werd veel gelachen en de aansluitende netwerkborrel was een feest. Mensen met een match zochten elkaar op, de do’s werden in praktijk gebracht, iedereen had gespreksstof. Eerlijk gezegd was de impact groter dan ik van tevoren had bedacht. Want voor ieder nieuw concept geldt: the proof of the pudding is in the eating. Dit smaakt naar mee en daarom een oproep aan iedereen die binnenkort een bijeenkomst organiseert. Denk aan Stand-Up Networker. Je deelnemers gaan er beter door netwerken en daardoor gelukkiger naar huis.'

 

Henk Jan van Harten van bureauvanharten. 

Connie Lohuis
  • Connie Lohuis

  • Werkt bij: StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • Functie: Webredacteur Marketingtribune (Content)
  • Website:http://www.strakblauw.nl
  • Profiel »

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken