Inkoper worstelt met controle en tijdsdruk
- B2b
- 25 okt 2016 @ 11:25
- Link
-
Redactie B2B
Redactie
MarketingTribune - ZakelijkOnderzoekLeads
- 25 okt 2016 @ 11:25
- Redactie B2B
Inkopend Nederland heeft het niet makkelijk, zo blijkt uit onderzoek in opdracht van Manutan*. Inkopers zijn betrokken, willen alles goed doen, hebben een groot verantwoordelijkheidsgevoel en willen vooral de controle houden. Aan de andere kant kost het hele inkoopproces ze veel te veel tijd. Automatisering of het uit handen geven van verantwoordelijkheden lijken oplossingen, maar daar wordt heel wisselend over gedacht. Volgens Stephane Arkenbout, commercieel directeur bij Manutan, ligt de sleutel in balans.
De grootste ergernissen die inkopers hebben over het inkoopproces zijn achtereenvolgens: de hoeveelheid tijd die het kost (16,1%), het balanceren met de voorraad (14,9%) en de rompslomp (14,0%). Een gemiddelde inkoper besteedt zo’n 7 uur per week aan het inkopen van bedrijfsbenodigdheden. Een lead buyer, eindverantwoordelijk voor inkoop bij bedrijven met meer dan 50 werknemers, is daar wekelijks zelfs 18 uur aan kwijt.
Controle
Eén mogelijke oplossing is om, binnen duidelijke kaders, collega’s helemaal zelf te laten bestellen. Toch is slechts 2,8 procent van de inkopers het hier mee eens. Arkenbout: 'Ik kan me voorstellen dat inkopers óf bang zijn de controle op het bestelproces te verliezen, óf bang zijn dat het extra rompslomp oplevert.' Zo wordt ‘gezeur van collega’s over bestellingen’ als een van de belangrijkste ergernissen genoemd.
Automatisering
Volgens de ruim duizend ondervraagde inkoopverantwoordelijken wordt automatisering wel positief ontvangen. Liefst 35 procent is er een voorstander van, ongeveer twee keer zo veel als het aantal tegenstanders (17%). ‘Hoe meer er geautomatiseerd wordt, des te meer tijd ik kan besteden aan belangrijker zaken’, zeggen zij letterlijk.
Geen rompslomp
Volgens Arkenbout ligt de sleutel in balans: ‘Een goede leverancier kan het bestelproces zó inrichten dat je met een autorisatiesysteem als inkoper volledige controle houdt, maar toch niet alles zelf hoeft te doen. Je hoeft niet alles uit handen te geven, maar kunt wel zorgen dat je meer tijd hebt voor de belangrijker dingen, zoals het uitonderhandelen van grote contracten. Denk ook aan e-procurement en e-facturatie. We hebben ontdekt dat dit soort tools helpen wel 40 procent op de proceskosten te besparen. Voornamelijk tijd. Bovendien kan een goede leverancier de voorraad (mee) beheren, of de inkoper helpen om vooruit te denken en te voorspellen, bijvoorbeeld voor specifieke inkopen voor ieder seizoen. Of denk aan maatwerk, complete inrichting. De mogelijkheden zijn legio. Mijn belangrijkste oproep? Zet je leverancier voor je aan het werk!”
*) Het onderzoek is uitgevoerd door Novio Research in opdracht van Manutan onder 1054 Nederlandse inkopers van bedrijfsbenodigdheden.
-
Redactie B2B
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/b2b/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Jezelf als marketeer slim blijven uitvinden
- Thijs Gussenhoven van Heineken over het belang van VVAL voor...
- Marga Stehmann van Carhartt: 'Blijf als merk trouw aan je roots'
- Vita Kovalenko van AON: 'Marketing kan helpen de wereld te...
- Bestedingen digital advertising Nederland stijgen naar 3,7...
- Martijn Delahaye van Afas Software: 'Inspiratie is nutteloos...
Laatste Nieuws
- Tweede keynotespreker NMD24 bekend:... 19-04-2024
- Joris van Dijk van BoerenBed Ik klim... 18-04-2024
- Bestedingen digital advertising... 17-04-2024
- Beeckestijn start opleiding AI... 17-04-2024
- Martijn Delahaye van Afas Software:... 15-04-2024
- Thijs Gussenhoven van Heineken over... 11-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing