[Interview] Cees Dingler, directeur Capitola
- B2b
- 14 okt 2016 @ 15:00
- Link
-
Connie Lohuis
Webredacteur Marketingtribune (Content)
StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten - InterviewVirtual RealityCommunicatie
- 14 okt 2016 @ 15:00
- Connie Lohuis
Virtual reality, het is de hype van het moment. Maar hoe stijg je nou boven het gimmickniveau uit? Hoe maak je er toepassingen die verder gaat dan vermaak en verwondering? Dat weet Cees Dingler, oprichter en algemeen/creatief directeur van innovation driven agency Capitola, als geen ander. Op 27 oktober is hij een van de sprekers op de F5-sessie , naast Steye Hallema (Jaunt) en Robert Overweg (Beyond). Een interview met Dingler voorafgaand aan het gratis event.
Wat is Capitola precies?
‘Ik heb een achtergrond in de internationale reclamewereld en ben Capitola een jaar geleden samen met een aantal compagnons begonnen. Ons vertrekpunt: reclame die niet alleen maar gebaseerd is op ideeën, maar in samenwerking met programmeurs tot stand komt. We zijn eigenlijk een combinatie van een reclame- en een digitaal bureau en noemen onszelf het liefst een innovation driven agency. Om ervoor te zorgen dat we altijd vooroplopen gaan we meerdere keren per jaar naar Silicon Valley. We gaan langs bij bedrijven en startups, doen inspiratie en ideeën op en kijken naar de laatste technologieën. Die leggen we vervolgens voor aan onze klanten en gebruiken ze voor campagnes.’
Je gaat naar Silicon Valley, maar kun je alle ontwikkelingen niet gewoon online vinden?
‘Absoluut. Natuurlijk kun je online dingen lezen en video’s bekijken over wat er daar gebeurt, maar pas als je daar echt bent, voel je echt waar iedereen mee bezig is. Je spreekt mensen, je ziet concrete voorbeelden. Soms kom je enorme doorbraken tegen, soms hele kleine dingen die toch baanbrekend zijn. De laatste keer dat ik er was sprak ik twee jongens die een algoritme hebben ontwikkeld, dat automatisch van elk nieuwsartikel een animatievideo maakt. Enorm inventief én waardevol voor de media-industrie, zeker nu steeds meer afstand nemen van het geschreven woord. En bij die ontwikkeling hoort virtual reality natuurlijk ook.’
Virtual reality, dat kan toch best eens heel groot gaan worden?
‘Zeker, dit gaat zo groot worden. Hoewel er al een paar jaar veel over gesproken wordt, beseft nog niet iedereen dat hier echt een industrie ontstaat waar je koud van wordt. Ik denk wel dat er een lange adem voor nodig is – het staat nu eigenlijk nog steeds in de kinderschoenen, als je kijkt naar de toepassingen die tot op heden zijn gemaakt en gebruikt worden. Maar let maar op: ergens gaat het de komende jaren ‘vallen’ en dan is VR niet meer te stoppen. Ik zie het sowieso groter worden dan de gaming-industrie. Zelf zijn we daarom volop aan het investeren in VR-toepassingen. Ik heb hier een hele lading programmeurs zitten die de hele dag aan het bouwen, testen en experimenteren.’
Wat is de rol van de programmeurs?
‘De inzet van programmeurs onderscheidt onze van andere partijen, zoals Jaunt. Zij maken film, wij bouwen zelf 3D-werelden. Het een is niet slechter dan het ander, maar ik denk dat mensen nog te weinig beseffen wat er mogelijk is. Net als de gamingwereld creëren wij compleet nieuwe plekken, die je niet met een camera kan vastleggen. We kunnen bijvoorbeeld Mars nabouwen en je daar rond laten lopen. Dat biedt weer allerlei nieuwe kansen, bijvoorbeeld op het gebied van interactie.’
Kun je een paar mooie voorbeelden geven?
‘Uiteraard. De meeste dingen die je nu op VR-gebied ziet, schaar ik onder het kopje ‘fun VR’. Logisch ook, het zijn vooral de gamers die het als eerste hebben opgepakt. Ik was laatst nog bij Oculus Connect en daar kwam ik alleen maar gamers tegen. De komende jaren gaat ‘serious VR’ echter ook zijn doorbraak beleven. Zo praten wij nu bijvoorbeeld met de Amerikaanse marine, met als doel simulatietrainingen te ontwikkelen voor mensen die op vliegdekschepen gaan werken. Wij bouwen de hele situatie na in VR en kunnen alles echt laten gebeuren. Dat is goedkoper en veiliger dan een levensechte training en effectiever dan een training op papier. Voor veiligheidstrainingen in de chemische industrie gaat dezelfde vlieger op: met een training in VR maak je gewoon veel meer impact.’
Het je nog een voorbeeld dat impact heeft op hoe mensen worden getraind?
‘Ja. Een ander mooi voorbeeld zie ik in de engineeringindustrie met de hololens. Stel, je zit op een duikboot en een van de motoren slaat af. Je kunt dan een hololens opzetten, die automatisch de motor afleest en direct aanwijzingen kan geven voor de reparatie. Is dat niet genoeg, dan kun je ook iemand naar je scherm beamen om live mee te kijken. Dit soort ontwikkelingen gaan een enorme impact hebben, onder andere op de manier waarop we mensen opleiden of juist niet opleiden. Heb je nog wel heel veel speciaal opgeleid personeel nodig als een paar mensen vanaf afstand altijd te hulp kunnen schieten? Kortom, er gebeurt ontzettend veel en er gaat nog veel meer gebeuren. Meer daarover op 27 oktober, tot dan!’
Wil je Cees Dingler live in actie zien? Ga dan naar deze site om je aan te melden voor de gratis F-5 sessie.
-
Connie Lohuis
- Werkt bij: StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
- Functie: Webredacteur Marketingtribune (Content)
- Website:http://www.strakblauw.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Global plaatst DOOH op 9 nieuwe... 28-03-2024
- Michiel Verstraten: LinkedIn... 21-03-2024
- JIC BRO lanceert buitenreclame... 21-03-2024
- Martijn Jaartsveld, strategy... 15-03-2024
- Hokra zet met behalen... 08-03-2024
- B2B-campagne autoverhuurder... 07-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing