[Interview] James Norwood, CMO bij Episerver over fusie met Optivo
- B2b
- 5 okt 2016 @ 10:00
- Link
-
Connie Lohuis
Webredacteur Marketingtribune (Content)
StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten - ZakelijkInterview
- 5 okt 2016 @ 10:00
- Connie Lohuis
Episerver, leverancier van het platform om digitale content, verkoop- en marketingactiviteiten mee te managen in de cloud, neemt Optivo over, de leverancier van oplossingen voor omnichannel campagnemanagement en customer intelligence. Door de inzet van Optivo’s technologie en dienstverlening op het gebied van omnichannel campagnemanagement, krijgen klanten van Episerver de mogelijkheid om contextueel relevantere klantinteracties op te zetten over verschillende kanalen. Tijd voor een interview met James Norwood, CMO bij Episerver.
Wat is de belangrijkste achterliggende reden voor de overname van Optivo voor Episerver?
‘Tegenwoordig zijn we er allemaal aan gewend geraakt dat alles speciaal op ons wordt toegesneden. Het is voor heel veel mensen dus een frustratie wanneer ze geconfronteerd worden met websites en emails die helemaal niet relevant zijn. Dat is de vraag die Episerver wil oplossen met Optivo: hoe kunnen we marketeers en verkopers ondersteunen in dit drukke digitale tijdperk om ze beter te laten interacteren met steeds veeleisendere klanten.’
‘Ze zijn vaak verantwoordelijke voor alles van digitale marketing, website merchandising, content en email, tot online verkoop, merkbeleving en social. Ze moeten direct kunnen inspelen op trends, bijsturen indien nodig en kunnen interacteren met klanten op een consistente, relevante en directe manier. Via het juiste kanaal en supersnel, want onze aandachtsspanne wordt steeds korter. Consumenten switchen van merk zonder erbij na te denken.’
Waarom passen de twee bedrijven bij elkaar?
‘Episerver ziet een toekomst voor zich waarin de wensen en ideeën van een klant moeiteloos worden waargemaakt. We werken eraan om alles wat ze bedenken, ook echt mogelijk te laten worden. Wij noemen dit “instantly realizing brilliant ideas”. Door Optivo op te nemen in ons platform, kunnen klanten hun digitale content, verkoop en marketing slimmer beheren in de cloud. Uiteindelijk moet onze technologie je het gevoel geven dat je alles aankunt. Episerver geeft mensen de tools om hun werk eenvoudiger, effectiever en plezieriger te maken. Dit doen we door de nieuwe generatie van wat wij de digital experience hero noemen, te helpen bij het bouwen en onderhouden van relaties met klanten in een omnichannel wereld.’
Wat zijn de belangrijkste uitdagingen qua technologieën en culturen?
‘Dit soort overnames moet zorgvuldig worden gepland. We hebben natuurlijk gewacht tot we het juiste bedrijf hadden gevonden. Gedurende het hele overnametraject was het duidelijk dat Episerver en Optivo de juiste partners voor elkaar zijn. Dankzij een gedeelde visie op hoe je omnichannel engagement en digital experience leaders samenbrengt. We zullen nauw samenwerken voor maximale gezamenlijke groei. Optivo biedt met zijn positie in die markt de mogelijkheid aan Episerver om onze activiteiten in de DACH-regio uit te breiden. Optivo profiteert dan weer van de algoritmische personalisatie dankzij Episerver’s overname van Peerius. En Episerver’s aanwezigheid in Noord-Amerika en Azië geeft meer internationale slagkracht aan Optivo.
Is er een goede technologische match? Hoe zijn de platforms te koppelen?
‘Beide oplossingen zijn cloud-oplossingen en bestaan al een tijd met veel overeenkomende technologie van beide kanten dankzij de manier waarop digital marketing zich ontwikkelt en het gebruik van open API’s voor connectivity. Optivo klanten gebruiken vaak een content management system en webshop-technologie of ze zijn ernaar op zoek. Optivo’s mogelijkheden voor campagnemanagement sluiten naadloos aan op Episerver en Episerver’s CMS-, commerce-, social- en personalisatietechnologie doen hetzelfde voor Optivo. We verwachten binnen de komen 3, 6 en 9 maanden met een reeks geïntegreerde en samengestelde oplossingen te komen waarmee de waarde van onze systemen voor klanten verder groeit.’
Moeten de huidige Episerver klanten overschakelen op de technologie van Optivo wanneer zij van een ander omnichannel platform gebruikmaken?
‘Nee, dit verwachten en eisen we niet. Hoewel er zeker voordelen zullen zijn aan een integratie van Optivo bij onze huidige klanten. De combinatie geeft marketeers de mogelijkheid om nog productiever en efficiënter te werken. Wij denken dat velen dit wel willen.’
Wat is de impact op de Nederlandse Episerver channel partners?
‘Episerver heeft een go-to-market model dat wordt ondersteund door een partnerkanaal en deze overname zal daar niks aan veranderen. In feite zien we het als een geweldige kans voor onze partners in de Benelux en daarbuiten. Het zal onze partners helpen om meer betrokken te raken bij onze gezamenlijke klanten op initiatieven op het gebied van marketingstrategie en customer journey. Er zal een sterkere propositie voor customer lifetime value management ontstaan.’
Wie/wat wordt er als eerst aangepakt als het gaat om markten voor de gecombineerde bedrijven?
‘De business to consumer (b2c) en direct to consumer (d2c) zijn de meest voor de hand liggende gebieden, waaronder retail, productie, groothandel en distributie. En er ligt ook een enorme kans op b2c-gebieden zoals travel, entertainment, gaming en de financiële dienstverlening.’
Hoe zullen de twee organisaties worden samengevoegd, aangezien Optivo gevestigd is in Duitsland?
‘We zullen Optivo runnen als een Episerver-bedrijf. Het samenvoegen van bedrijven is geen race, maar een taak die zorgvuldig en strategisch moet worden opgepakt. Natuurlijk zullen er vroege samenwerkingen ontstaan. En om onze groeiplannen te kunnen realiseren, zullen we werken aan het bereiken van snelle omzetgroei. Maar dit is niet Episerver’s eerste overname. Veel van onze senior managementteamleden zijn in het verleden betrokken geweest bij tal van succesvolle overnames, dus we hebben veel van hen geleerd over de beste aanpak om een fusie succesvol te laten zijn.’
Wie zijn de (potentiële) klanten?
‘Wij hebben om te beginnen een bestaand klantenbestand van meer dan 8 duizend organisaties wereldwijd. In gesprekken met klanten van zowel Optivo als Episerver zagen we namelijk een grote behoefte aan de combinatie van onze technologieën. We verwachten nu dan ook de markt op te gaan met een breder aanbod onder één platform. Dat sluit overigens niet uit dat we de onderdelen ook los aan blijven bieden bij onze klanten, zoals we voorheen deden.’
Wat betekent de overname voor de medewerkers?
‘Met deze overname zetten we in op groei, met veel omzetkansen. Dit doen we o.a. door Episerver naar Duitsland te brengen, door Optivo naar meer wereldwijde markten te brengen, en door een sterkere bezetting in Duitsland en de Benelux. We verwachten daarnaast meer doorgroeimogelijkheden te kunnen bieden door het mondiale karakter van Episerver.’
Kunt u een overzicht geven van de belangrijkste trends in b2b marketing?
‘We zien dat veel bedrijven nog steeds moeite hebben met het bijhouden van de snelle veranderingen in digitale marketing. Zo blijft het voor velen een uitdaging om mensen met de juiste boodschap te bereiken op het juiste moment in de customer journey. Contentmarketing bevindt zich in een rommelige fase waarbij buzzwords en best practices ons om de oren vliegen. Er wordt hierbij maar weinig rekening gehouden met het makkelijker maken van het leven van de consument. De grootste fout onder de huidige b2b marketeers is een obsessieve focus op ‘one night stands’, in een poging om bezoekers te converteren, ongeacht of ze komen met de intentie om iets te kopen of niet.’
Heeft u nog adviezen als het gaat om content en campagnemanagement?
‘Kijk naar de mogelijkheden om ‘always-on’ marketing te realiseren. Zoek de interactie op met bezoekers, gebaseerd op hun interesses en de oriëntatiefase waarin ze zich bevinden. Werk volgens het SEE, THINK, DO principe. Je moet geen DO forceren als de klant in de SEE fase zit. Bedrijven blijken dit toch erg vaak te doen. Het is het beste om de consument bijvoorbeeld eens per week of eens per maand te prikkelen met geweldige SEE content waarin die persoon ook daadwerkelijk geïnteresseerd is.’
‘Mensen zijn niet gek. Ze zien de BUY NOW of REQUEST A DEMO knop echt wel, maar de meeste mensen hebben simpelweg andere intenties. Als je klantgericht bent, stop je met het geforceerd aanbieden van DO content, en probeer je juist uit te vinden wat hun intenties zijn. Zo kun je ze relevante content aanbieden waarbij rekening wordt gehouden met de interesses en de oriëntatiefase waarin de consument zich bevindt. Zo help je de klanten in hun zoektocht. Als je dit voor elkaar krijgt en de klant zo een goede ervaring meegeeft, vergroot je de kans aanzienlijk dat ze ook bij je zullen aankloppen voor hun aankopen.’
-
Connie Lohuis
- Werkt bij: StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
- Functie: Webredacteur Marketingtribune (Content)
- Website:http://www.strakblauw.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Merken bouwen is mensenwerk (en veel geduld hebben)
- Michiel Verstraten: LinkedIn Marketing is succesvol recept...
- JIC BRO lanceert buitenreclame bereiksonderzoek ‘BRO Next’
- [column] SXSW2024: waarachtig of waar-achtig?
- Global plaatst DOOH op 9 nieuwe NS-stations
- [column] Groeien om te overleven, maar hoe?
Laatste Nieuws
- Global plaatst DOOH op 9 nieuwe... 28-03-2024
- Michiel Verstraten: LinkedIn... 21-03-2024
- JIC BRO lanceert buitenreclame... 21-03-2024
- Martijn Jaartsveld, strategy... 15-03-2024
- Hokra zet met behalen... 08-03-2024
- B2B-campagne autoverhuurder... 07-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing