[Interview] Robert Overweg (Beyond Sports) over virtual reality

[Interview] Robert Overweg (Beyond Sports) over virtual reality
  • B2b
  • 6 okt 2016 @ 16:30
  • Link
  • Connie Lohuis
    Connie Lohuis

    Webredacteur Marketingtribune (Content)
    StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • EvenementInterview

Virtual reality, het is de hype van het moment. Maar hoe stijg je nou boven het gimmickniveau uit? Hoe maak je er toepassingen van met een meerwaarde die verder gaat dan vermaak en verwondering? Daar weet Robert Overweg van Triple en Beyond Sports alles van. En niet geheel toevallig is hij ook één van de sprekers op de F5 sessie van 27 oktober, waar hij komt vertellen over zijn VR-werkzaamheden voor Ajax en het Nederlands Elftal, en hoe gebruik wordt gemaakt van de nieuwe toegevoegde waarde van VR.

Voorafgaand aan het event spreken we Overweg. Hij vertelt hoe hij in de wereld van virtual reality terecht is gekomen. ‘Ik ben in 2007 begonnen met fotografie en computergames. Die werelden heb ik met elkaar gecombineerd. Met het resultaat van dat project zat ik ineens bij de BBC aan tafel en ging ik de halve wereld over met een virtueel fotografieproject. Toen de Oculus voorbij kwam was het enthousiasme groot, vanwege mijn achtergrond in grafisch ontwerp en fotografie. De Oculus DK1 hadden we dan ook snel in huis, ongeveer zodra die uit was. In samenwerking met data van Max Reckers heb ik toen een demo in elkaar geknutseld van wat nu Beyond Sport is.’

En daarmee maken jullie topsporters nog beter?
‘Ja! Een aantal eredivisieclubs, waaronder Ajax, en ook het Nederlands elftal maakt gebruik van onze toepassing om in virtual reality bepaalde wedstrijdsituaties te trainen of te leren van momenten. Deze clubs hebben virtual reality daadwerkelijk opgenomen in hun hun trainingsprogramma. Hier staat een filmpje ter illustratie.

Dat is dus echt een ervaring overstijgende toepassing binnen VR!
‘Ja, maar het wordt nog toffer. Bij Beyond Sport merkten we al snel dat VR een hele grote impact had. Een aantal eredivisie clubs gebruikt nu onze toepassing om wedstrijdsituaties opnieuw te beleven, en ervan te leren in virtual reality. Maar het virtual reality is ook uiterst toepasbaar in de gezondheidszorg. Bij pijnbestrijding bijvoorbeeld, of voor de verwerking van traumatische ervaringen.’

Dat is jullie Beyond Care tak?
‘Yes. We zitten midden in het traject van goedkeuring van de medisch ethische commissie om patiënten te behandelen die last hebben van claudicatio intermittens. Dat is een aandoening waarbij patiënten niet verder dan 100 meter kunnen lopen. Als behandeling kunnen ze een operatie, of een zeer pijnlijk trainingsprogramma ondergaan. Dankzij één van onze VR tools is die wandeling niet meer op een loopband, maar door een bos. Dit verhoogt hun prestaties enorm en minimaliseert de pijn. Maar er zijn nog veel meer potentiële toepassingen waar we naar kijken. Daarom ligt er een sterke nadruk op het opbouwen van een knowledge network. We maken daarvoor gebruik van bestaande kennis van onder andere MIT en Stanford, in combinatie met ons eigen research met de Universiteit Leiden en de Universiteit Utrecht. MIT is bijvoorbeeld bezig met onderzoek naar stereotypering in VR. Het lijkt er namelijk op dat die versterkt worden in de virtuele wereld. Zo hebben onderzoekers aangetoond dat wanneer je geconditioneerd wordt als vrouw in VR, je dan bijvoorbeeld slechter in wiskunde wordt. Daarnaast zijn we bezig met een toepassing voor het verwerken van trauma’s in VR, en nog veel meer.

Waar stopt dit?
‘Nou, ik zie eigenlijk twee grote bedreigingen. Allereerst motion sickness. Als je je lang in virtual reality rondhangt, dan word je ontzettend misselijk. Dat komt omdat de waarnemingen van je evenwichtsorgaan niet overeenkomen van die van je ogen. Dat kan je hoofd niet rijmen. Het andere is meer sociaal-cultureel. Virtual reality is nou niet perse heel sociaal als je met zijn tweeën op de bank zit met één headset. Maar samen in een virtuele wereld kun je wel prachtige ervaringen hebben. Op dat gebied zijn veel hele toffe ontwikkelingen. En over toffe ontwikkelingen gesproken...We hebben het nog niet eens over augmented reality gehad! Nou ja, dat doe ik dan wel op 27 oktober…’

Wil je Robert Overweg en zijn speelgoed zien, en hem horen spreken op 27 oktober? Klik dan hier om je aan te melden voor de gratis F5-sessie!

Connie Lohuis
  • Connie Lohuis

  • Werkt bij: StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • Functie: Webredacteur Marketingtribune (Content)
  • Website:http://www.strakblauw.nl
  • Profiel »

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken