[Boek] Hoe 26 Nederlandse bedrijven het spel veranderden

[Boek] Hoe 26 Nederlandse bedrijven het spel veranderden
  • B2b
  • 7 nov 2016 @ 15:00
  • Link
  • Redactie B2B
    Redactie B2B

    Redactie
    MarketingTribune
  • InnovatieZakelijkOnderzoekPrint

Wat is de overeenkomst tussen BinckBank, Buurtzorg en Booking.com? Het zijn alle drie Nederlandse bedrijven die succesvol zijn binnen hun markt dankzij nieuwe technologieën en bedrijfsmodellen. Door die vernieuwing veranderden ze de regels van het spel. Het boek Gamechangers analyseert het succes van 26 Nederlandse ondernemers. De auteurs laten niet alleen zien wat nodig is om de spelregels te veranderen. Ze komen ook met concrete adviezen voor de concurrentie.

Om met succes de spelregels te veranderen is een goed idee cruciaal, maar bijna nooit een garantie voor succes. Vooral het proces erna is doorslaggevend. Dan gaat het om het voortdurend bijstellen van het nieuwe idee door een juiste combinatie van creativiteit en flexibiliteit. Dit gebeurt in nauwe samenspraak met hulptroepen in de directe omgeving zoals medewerkers, klanten en leveranciers.

Paradoxen
De auteurs, Ad van den Oord, Arjen van Witteloostuijn, Arjan van den Born en Pim van Klink, beschrijven dit proces aan de hand van 15 verschillende paradoxen. Het overbruggen van deze schijnbare tegenstellingen is bepalend voor succes. Hoe dit in zijn werk gaat illustreren ze telkens met praktijkvoorbeelden uit de onderzochte ondernemingen. Zo vond BinckBank een goede balans in de zogenaamde cultuurparadox. De combinatie van een gesloten cultuur van ‘we against the world’ met een open cultuur gericht op samenwerking droeg bij aan het succes van de internetbroker. Dopper weet met veel succes de schijnbare tegenstelling tussen commercie en idealen te overbruggen; de zogenaamde missieparadox. 

Dutch Dance
Gamechangers onderscheidt drie verschillende spelveranderaars: spelmakers en directe en verborgen uitdagers. Een spelmaker komt met een nieuw concept dat een geheel nieuw spel creëert. Zo bracht de Dutch Dance een radicale verandering in de muziekwereld teweeg. Dit voorbeeld komt in een apart hoofdstuk uitgebreid aan de orde. Directe uitdagers zoals Buurtzorg openen rechtstreeks de aanval op de gevestigde orde. De verborgen uitdagers doen dit op een meer gemaskeerde manier. Bijvoorbeeld door zich eerst op een niche in de markt te richten.

Aanpassen bedrijfsmodel
De gevestigde orde hoeft overigens niet machteloos toe te kijken hoe ze door spelveranderaars van het bord gemept worden. Gamechangers beschrijft vijf verschillende verdedigingsstrategieën die ondernemers kunnen inzetten. Dat varieert van het negeren van de nieuwkomer tot het al dan niet volledig overnemen van het nieuwe spel. Zo pasten de meeste banken hun bedrijfsmodel aan na de komst van BinckBank. Ook laten de auteurs zien hoe organisaties hun vermogen om te veranderen kunnen versterken zodat ze adequaat kunnen inspelen op het veranderende speelveld.

Theorie en praktijk
De auteurs zoeken de balans tussen theorie, onderzoeksresultaten en aansprekende voorbeelden uit de praktijk. Daarmee is Gamechangers een boek met academische diepgang en een inspiratiebron voor managers die bezig zijn met vernieuwing en innovatie. Of het nu in hun eigen bedrijf is of van de concurrentie. Het onderzoek voor dit boek is gedaan door een team van de Tilburg University onder leiding van hoogleraar Arjan van den Born. Hij is net als de andere auteurs onderzoeker Ad van den Oord, hoogleraar Arjan van Witteloostuijn en econoom Pim van Klink gespecialiseerd in economische en managementvraagstukken.

Meer informatie over 'Gamechangers 'staat op deze site.

 

Redactie B2B

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken