[Interview] Camille van Gestel van WakaWaka over goede doelen marketing

[Interview] Camille van Gestel van WakaWaka over goede doelen marketing
  • B2b
  • 10 nov 2016 @ 10:00
  • Link
  • Connie Lohuis
    Connie Lohuis

    Webredacteur Marketingtribune (Content)
    StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • MaatschappijInterviewMarketing

WakaWaka is een mission driven social enterprise. De missie is dat iedereen recht heeft op veilige, betaalbare en duurzame energiebronnen. De organisatie is een initiatief van Camille van Gestel (44) en Maurits Groen. Alles draait om crowdfunding, om campagnes die mensen enthousiast maken voor de missie. Van Gestel: ‘Elke campagne, elk bedrijf en elk product of dienst is weer anders. Maar de sleutel tot succes zit hem denk ik toch vooral in de voorbereiding.’ Een interview met Van Gestel over de marketing van een goed doel.

Kun je wat meer over jezelf vertellen?
‘Ik heb bedrijfskunde gestudeerd en daar gewerkt als redacteur bij een uitgeverij, als projectmanager bij een promotioneel below the line bureau, en vervolgens banen gehad in sales, marketing en als general manager. Vanaf 2006 werk ik zelfstandig zelfstandig. In die tijd heb ik samen met Maurits Groen een pitch gewonnen om het WK voetbal in Zuid Afrika geheel klimaat neutraal te maken met LED verlichting. Hier zijn uiteindelijk de zaadjes geplant voor WakaWaka die ik samen met Maurits ben begonnen.’

Wat doet WakaWaka?
‘WakaWaka is een mission driven social enterprise. Wij geloven in "Safe, Sustainable Solar for All". Vrij vertaald, iedereen heeft recht op veilige en betaalbare duurzame energie bronnen. Het is de ambitie van WakaWaka om wereldwijd meer dan een miljard mensen van licht te voorzien die nu nog afhankelijk zijn van levensgevaarlijke, giftige en peper dure kerosine lampen en kaarsen. Onder het motto "Share the Sun" dragen onze verkopen in Europa en de Verenigde Staten bij aan het beschikbaar en betaalbaar maken van dezelfde hoog efficiente solar technologie voor mensen die van minder dan $2 per dag rond moeten komen. Sinds 2012 hebben wij, samen met onze community van 'Agents of Light' meer dan een miljoen mensen van licht kunnen voorzien.’

Hoe pakt WakaWaka de marketing voor crowdfundingsacties aan?
‘Wij betrekken onze community actief bij onze missie. Niet alleen tijdens campagnes, maar ook door het jaar heen informeren wij onze Agents of Light over nieuwe projecten die we hebben kunnen realiseren en zijn er zo nu en dan events waar men voor uitgenodigd kan worden. Onlangs nog hadden wij onder andere  Al Gore en Richard Branson te gast in de Ziggo Dome tijdens het grootste duurzaamheidsevent in de Nederlandse geschiedenis. We kondigen de campagne van te voren aan, aan onze community en zorgen er voor dat zij als eerste mee kunnen doen. Voor deze campagne hebben we crowd actief betrokken bij de voorbereiding en feedback gevraagd op onze insteek van deze campagne. Dat zorgt er niet alleen voor dat mensen meer betrokken raken bij de campagne, maar levert ook zeer waardevolle informatie op.'

Wat kunnen organisaties van WakaWaka leren op het gebied van crowdfunding?
‘Elke campagne, elk bedrijf en elk product of dienst is weer anders. Maar de sleutel tot succes zit hem denk ik toch vooral in de voorbereiding. Zorg ervoor dat je vooraf veel mensen informeert over je campagne, betrek ze erbij, vraag ze of ze via social media en op feesten en partijen over je willen praten. Daarnaast is het van belang om haalbare doelen te stellen. Er is niets zo vervelend als een doel niet halen en daarentegen, wanneer je jouw doelstelling snel haalt zorgt dat voor succes en dat trekt vervolgens meer mensen aan. Niemand wil in een campagne investeren die niet loopt. Zorg ervoor dat je op de eerste dag van de campagne meteen een goed resultaat neer zet door de mensen die je kent te vragen vooral op de eerste dag mee te doen. Wees ook bereid om ver te gaan als de campagne niet loopt zoals je had verwacht. Tijdens onze eerste campagne heb ik uiteindelijk op advies van Douw & Koren (toen net begonnen, inmiddels de crowdfunding goeroes van Nederland) een kerstmannenpak aangeschaft en de crowd gevraagd video scripts te sturen die ik dan als 'Secret Santa' voor zou dragen... De campagne trok direct aan, maar ik heb geen enkel script gehad! Ik vrees dat mensen ofwel met mij te doen hadden ofwel zagen dat we bereid waren alles uit de kast te halen om WakaWaka de start te geven die het verdiende.’

Op welke case waar je zelf bij betrokken was, kijk je met trots terug?
‘De campagne met Wieckse Witte. Vorig jaar zomer kregen klanten die een Wieckse bestelden op verschillende terrassen in Nederland een WakaWaka te leen om onder het genot van een zonnetje en een Wieckse hun telefoon op te laden. De match was perfect. Wieckse is het eerste biermerk ter wereld dat volledig op zonne-energie wordt gebrouwen. Daarnaast is WakaWaka gemaakt om op een flesje te passen. Dankzij de campagne hebben wij samen met Cordaid duizenden mensen die op de vlucht waren voor geweld in de Centraal Afrikaanse Republiek aan licht kunnen helpen. Ik vind dit een prachtig voorbeeld van hoe het bedrijfsleven hun eigen MVO doelstellingen in het licht kan zetten, terwijl er direct impact gerealiseerd kan worden in samenwerking met NGO's. Wij zoeken bewust naar dit soort sterke combinaties en lange termijn partnerships waarmee we zoveel mogelijk mensen toegang kunnen verschaffen tot een veilige en klimaat vriendelijke bron van licht en elektriciteit.’

Hoe zouden bedrijven meer kunnen verduurzamen?
‘Duurzaamheid is wat mij betreft niet een 'tick in the box' in een MVO verslag, maar een instelling, een besef van de huidige realiteit. Om maar eens draai te geven aan een bekende slogan: "Niet omdat het moet, maar omdat het - niet anders - kan". Wanneer bedrijven werkelijk beseffen dat onze huidige manier van opereren en consumeren een gevaar vormt voor onze maatschappij, op dat moment gaan de ogen open en blijken de mogelijkheden voor verduurzaming voor het oprapen te liggen. Variërend van een meer verantwoord - elektrisch - lease beleid, tot isolatie van kantoorpanden, groene stroom uiteraard en een bewuster inkoop beleid van kantoor materialen. Grote bekende merken hebben hier wat mij betreft een nog grotere verantwoordelijkheid omdat ze de mogelijkheid en de kennis hebben om gedragsverandering bij consumenten te beïnvloeden. Een prachtig voorbeeld hiervan vindt ik Unilever die jaren geleden onder leiding van Paul Polman is gestart met een Sustainable Living Plan waarbij zij zeer duidelijk laten zien hun verantwoordelijkheid voor mens en maatschappij te nemen. Dit zijn het soort bedrijven waar we met WakaWaka dan ook graag mee samenwerken.’

Waar staan jullie over vijf jaar?
‘In 2021 weet de wereld waar WakaWaka voor staat: Safe, Sustainable Solar for All. Dat iedereen recht heeft op een veilige, duurzame bron van licht en elektriciteit. Miljoenen mensen hebben dan dankzij WakaWaka en onze Agents of Light community ook daadwerkelijk toegang tot licht en zien we sociaal economische groei plaats vinden als gevolg hiervan en wel in de armste en ver afgelegen gebieden op aarde. In met name Europa en de Verenigde Staten realiseren mensen zich mede dankzij onze 'storytelling' dat het relatief eenvoudig is om verantwoorde keuzes te maken in hun consumptie gedrag. Koop gewoon juist die producten die een positieve bijdrage leveren aan de maatschappij. Wij doen dit alles met een - tegen die tijd aardig gegroeid - team van gepassioneerde professionals die de wereld wat beter achter willen laten dan hoe ze deze hebben aangetroffen.’

Welke tips heb je voor de lezers?
‘Beste Markeer, jij hebt macht en invloed. Jij bepaalt mede op welke manier je de producten en diensten van jouw klant of werkgever aanprijst richting je doelgroep. Gebruik die kracht om jouw klanten ook bewust te maken van de positieve invloed die zij kunnen hebben op onze wereld door andere keuzes te maken. Vind de verbinding met organisaties, initiatieven, start-ups die jouw merk enerzijds ondersteunen, anderzijds impact genereren, het soort impact dat onze maatschappij nodig heeft om verantwoord het stokje over te kunnen dragen aan de volgende generatie. Dat dit vaak ook nog eens goed is voor je brand loyalty zou een extra stimulans moeten zijn.’  

Hoe zie jij de toekomst?
‘Enerzijds maak ik mij best zorgen om onze toekomst. Anderzijds zie dat de maatschappij wereldwijd in beweging komt. Installatie van solar gaat vele malen sneller dan enige tijd geleden nog gedacht. Sommige landen draaien soms al dagen 100% op duurzame energie. Dat zijn fantastische ontwikkelingen, maar klimaatverandering gaat daarentegen ook sneller dan de modellen voorspellen. De oorlog in Syrië is feitelijk een door klimaatverandering veroorzaakte oorlog, al wordt dat zeker nog niet algemeen erkend. Syrische vluchtelingen zijn daarmee een van de eerste klimaat vluchtelingen. Ik vind dan ook, aangezien wij voornamelijk verantwoordelijk zijn voor klimaat verandering, of beter gezegd klimaat ontwrichting, dat wij ook onze verantwoordelijkheid dienen te nemen voor de gevolgen daarvan. Ik vrees dat we nog heel wat mee gaan maken aan natuurrampen als gevolg van ons eigen consumptie gedrag. Ik denk echter ook dat wanneer een kritieke massa zich bewust wordt van de problematiek en de aanwezige oplossingen, dat ontwikkeling op gebied van verduurzaming en een verantwoorder consumptie gedrag nog veel sneller zullen gaan. Marketeers kunnen hierin het verschil maken.’

Credits foto: Maartje Geels  

 

 

 

Connie Lohuis
  • Connie Lohuis

  • Werkt bij: StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • Functie: Webredacteur Marketingtribune (Content)
  • Website:http://www.strakblauw.nl
  • Profiel »

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken