[Onderzoek] Vraag naar IT'er stijgt minder hard
- B2b
- 8 nov 2016 @ 09:00
- Link
-
Redactie B2B
Redactie
MarketingTribune - OnderzoekArbeidsmarktRecruitment
- 8 nov 2016 @ 09:00
- Redactie B2B
De vraag naar IT’ers groeit nog steeds, maar minder hard dan voorheen. In het derde kwartaal van dit jaar steeg de vraag naar hoogopgeleide professionals met 5% ten opzichte van 2015. In 2015 steeg de vraag nog met 60 procent ten opzichte van 2014. Het valt op dat de vraag naar web- en multimediaontwikkelaars in een jaar tijd bijna is verdubbeld. Dat blijkt uit de analyse ‘Trends en ontwikkelingen over het derde kwartaal van 2016’ van Yacht.
Naast de continu hoge vraag naar software ontwikkelaars is de web- en multimediaontwikkelaar gewild. In het afgelopen jaar investeerden meer bedrijven in digitalisering. Roel Akkermans, regiodirecteur Yacht IT: ‘De wereld van data en digitalisering gaat steeds sneller. Het gaat niet meer alleen om een goede website, maar vooral ook om de datastromen erachter. Meer organisaties gaan over op digitale loketten, klant en consument portals en daarbij behorende apps en mobiele toepassingen. Dat verklaart waarom de vraag naar deze functies onverminderd toeneemt.’
Nieuwe functie: chief digital officer
De ontwikkeling in de markt betekent ook dat er nieuwe functies ontstaan. Akkermans: ‘Ik zie in LinkedIn-profielen steeds meer chief digital officers, een functie die een paar geleden nog niet bestond. Deze professionals helpen organisaties digitale dienstverlening te verbeteren.
Grootste stijging in vraag per functie:
Functie / Stijging ten opzichte van kwartaal 3 2015
1. Web- en multimediaontwikkelaar / + 46 %
2. Ontwerpers en beheerders databanken / + 36 %
3. Netwerk en systeemtechnici / + 214 %
Onderzoek
Yacht monitort continu de arbeidsmarkt voor professionals. Vanaf 2016 rapporteert Yacht vacaturetrends op basis van Jobdigger vacaturedata. Met de overgang is ook de gehanteerde afbakening van de vakgebieden gewijzigd. Jobdigger verzamelt vacatures van het gehele Nederlandse web, inclusief jobboards, sociale media en corporate websites. Yacht maakt ook gebruik van de Beroepen en Arbeidsmarkt Survey.
Dit is een continu online onderzoek onder de Nederlandse beroepsbevolking van 15 jaar t/m 65 jaar. Het onderzoek wordt uitgevoerd in opdracht van Randstad, Tempo-Team en Yacht. Doel van het onderzoek is om inzicht te krijgen in het gedrag van de beroepsbevolking als het gaat om de verschillende aspecten van werk. Jaarlijks nemen ongeveer 10.000 mensen deel aan het onderzoek.
-
Redactie B2B
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/b2b/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Global plaatst DOOH op 9 nieuwe... 28-03-2024
- Michiel Verstraten: LinkedIn... 21-03-2024
- JIC BRO lanceert buitenreclame... 21-03-2024
- Martijn Jaartsveld, strategy... 15-03-2024
- Hokra zet met behalen... 08-03-2024
- B2B-campagne autoverhuurder... 07-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing