[Interview] Vincent Roders, marketingmanager Schaal+: 'De ideale marketingopleiding bestaat niet'

[Interview]  Vincent Roders, marketingmanager Schaal+: 'De ideale marketingopleiding bestaat niet'
  • B2b
  • 30 dec 2016 @ 17:00
  • Link
  • Connie Lohuis
    Connie Lohuis

    Webredacteur Marketingtribune (Content)
    StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • RecruitmentInterviewMarketing

Sinds de officiële start van het Schaal+- zusje van werving & selectiebureau SchaalX - in september hebben Achmea, Jumbo en PGGM zich aangesloten bij de startup. In januari voegt ook automobielbedrijf Pon zich aan dit rijtje toe. We vragen Vincent Roders ruim drie maanden na de start hoe het Digital Talent Development programma van Schaal+ geland is bij de bedrijven én bij de digital talents. Een interview met marketingmanager Vincent Roders.

Hoe gaat het nu met de inmiddels negen getalenteerde kandidaten?
‘Heel goed. Ze werken vier dagen per week bij één van onze opdrachtgevers.  Op de vrijdag volgen ze masterclasses van gerenommeerde bureaus zoals Netprofiler, Expand Online, Brandwebbing en Presenter over relevante marketingonderwerpen. Er wordt ook aandacht besteed aan de juiste vaardigheden en competenties om de digitalisering te begeleiden en om te gaan met de snelheid en toenemende complexiteit binnen de markt. Daarnaast houden we intervisies met de talenten. Er wordt op vrijdag hard geleerd en hard gelachen. De kandidaten zijn inmiddels een hechte club geworden. Dat is mooi om te zien!’

Waarom denk je dat jullie concept zo goed ontvangen wordt?
‘Daar ben ik duidelijk over. De bestaande opleidingen besteden nog steeds te weinig aandacht aan digitalisering en up to date kennis over dit onderwerp en dan heb ik het niet alleen over marketingopleidingen. Tegenwoordig zit in heel veel functies een digitale component. Wat we ook merken is dat de bestaande marketeers die al wat ouder zijn, bijgeschoold willen (en moeten) worden. Inmiddels hebben we van één van onze opdrachtgever het verzoek gekregen om voor de marketeers uit hun organisatie workshops te organiseren. Dat is een mooie ontwikkeling!’

Waarom blijft het onderwijs achter?
´Ik heb zelf lesgegeven op het HBO. De huidige generatie docenten is ook de jongste niet meer. Het is sowieso moeilijk om onderwijsvernieuwing te integreren en te realiseren. Marketingdocenten die al 15 jaar lesgeven lopen qua kennis op het gebied van digitalisering vaak achter. Hoe kunnen zij dan de nodige onderwijsvernieuwing introduceren?’

Wat hebben jullie de afgelopen maanden geleerd?
‘Ten eerste dat het – zeker voor mij persoonlijk – een feest is om met deze super gemotiveerde talenten te werken. Het gaat geweldig. Verder weet ik nu dat als je een concept bedenkt wat er op papier goed uitziet, en de toppers in huis hebt om bij de klant te plaatsen, je er nog niet bent. Natuurlijk moet je van tevoren bepalen wat je wilt bereiken met SCHAAL+, maar ook met de talenten, de opdrachtgevers en de organisaties die de masterclasses verzorgen. Maar ons concept valt niet in beton te gieten. Hoe de leerfunctie inhoudelijk in elkaar steekt, wordt met de klant in kwestie besproken. Soms is het duidelijk, soms weten ze het zelf nog niet precies, soms is het een nieuwe functie die nog niet bestaat. We komen er altijd met elkaar uit. Het is steeds weer – bij iedere case – een kwestie van puzzelen. Voor de jonge talenten is het heel belangrijk hun eerste baan goed te kaderen!’

Hoe zie je de toekomst?
‘Nu ga ik even dromen. Over een paar jaar hebben we honderd kandidaten, hebben veel organisaties ons leer- werkprogramma ontdekt en omarmd en spijkeren we gewortelde marketeers bij op het gebied van digitale transformatie.’

Schaal+ is een initiatief van werving- en selectiebureau SchaalX. Het Digital Talent Development programma biedt recent afgestudeerde hbo’ers en wo’ers een uniek online marketing leer- en werktraject. In een periode van 1,5 jaar werken de talenten in principe voor 3 verschillende opdrachtgevers gedurende 4 dagen per week aan digital marketing vraagstukken.

Connie Lohuis
  • Connie Lohuis

  • Werkt bij: StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • Functie: Webredacteur Marketingtribune (Content)
  • Website:http://www.strakblauw.nl
  • Profiel »

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken