’Proberen heel slim marketing te doen'

’Proberen heel slim marketing te doen'
  • B2b
  • 19 dec 2016 @ 11:27
  • Link
  • Redactie MarketingTribune
    Redactie MarketingTribune


  • Geen tag

Daniel Ascencao is marketingmanager B2C bij taxibedrijf Tinker. Het is een taxiservice die zelf geen auto’s heeft, maar gebruikmaakt van bestaande taxinetwerken. De reiziger naar luchthavens in Nederland, Duitsland en België krijgt volgens Tinker dankzij een efficiënte planning altijd de beste deal en de beste service. Volgens Ascencao ben je niet duurder uit dan het openbaar vervoer, maar reis je wel met de gemakken van een taxi. ‘En het wordt nog voordeliger als je het geen probleem vindt om de taxi te delen met andere mensen.’

Mmm, taxi’s, dat is geen gemakkelijke wereld, zeggen wij met gevoel voor understatement
‘Nee, dat klopt wel. De taxiwereld heeft nog steeds een slecht imago. Je zou te veel betalen, er is altijd oorlog en de klant is de dupe. En dan heb ik het nog maar niet over hoe gay mensen in taxi’s worden behandeld… Daarom is er nu ook Tinker! Nee, zonder gekheid. Onze kernwaarden zijn betrouwbaar, persoonlijk en slim. Met diezelfde waarden willen wij het gevecht aan met het barre imago. Wij willen laten zien dat een taxi niet duur is, betrouwbaar is en dat een taxirit niet duurder hoeft te zijn dan het openbaar vervoer.’

Is dat ook meteen jouw uitdaging als marketeer?
‘Ja, absoluut. Wij willen heel graag dat imago ombuigen. Dat zit in ons streven. Daarnaast is het uiteraard belangrijk om commercieel te blijven denken. Hoe val je op, hoe bereik je mensen, het wordt steeds lastiger en moeilijker. Mijn missie is momenteel vooral naamsbekendheid opbouwen en de mensen - lees: klanten - op een creatieve manier bereiken. Het grote publiek moet weten dat er een alternatief is op taxigebied. Veel van onze communicatie gebeurt online. Logisch, want je boekt ook online. Er is altijd wel budget voor andere media, zoals outdoor of print, maar we hebben geen geld voor televisie bijvoorbeeld. Wij proberen gewoon heel slim te zijn in onze marketing.’

Zoals in jouw marketingmoment!
‘In onze eerste campagne hebben we NS op de hak genomen. In advertenties hebben we het NS-logo slap afgebeeld met in de tekstuitleg dat we alle excuses, zoals blaadjes op de rails, niet meer geloven. De reizigers kunnen nu dankzij ons goedkoper en met zekerheid naar de luchthaven. Ik vind dat nog steeds een heel mooi marketingmoment, want daarmee hebben we onszelf direct heel goed neergezet. We hebben veel positieve feedback gekregen en het laat zien dat je met minder budget goeie exposure kunt krijgen.’

Heb je ook een indrukwekkend privémoment?
‘Dat is mijn komst naar Nederland, nu zo’n tien jaar geleden. Ik ben van origine Portugees en heb Mediamanagement gestudeerd in Leeuwarden. Een heerlijke opleiding met veel praktijkonderwijs. Uiteindelijk ben ik dus in Amsterdam beland. Ik vind dit een van de leukste steden in Europa. Ik voel me vrij, de mensen zijn leuk, geweldig.’

Heb je een auto?
‘Nee, ik woon en werk in Amsterdam, hier heb je geen auto nodig. Ik heb een fiets. Ik vind dit wel een leuke auto, maar voor mij te groot. Als ik een gezin zou hebben, dan is het wel handig. De Espace is mooi afgewerkt, bijna Duits! Als ik geld zou hebben zou ik voor een Tesla of Porsche gaan.’

Heb je wel een mooi automoment?
‘Ja, dat gaat heel toevallig ook over een Espace. Ik ben zoals gezegd van Portugese komaf en wij gingen, eenmaal in Nederland wonende, elke zomervakantie terug naar Portugal. Dat ging in eerste instantie altijd met een kleine auto. Mijn moeder wilde altijd het hele huis meenemen! Dus die auto werd helemaal volgestouwd met spullen. Uiteindelijk kocht mijn vader een oranje Renault Espace. Je begrijpt, dat was voor mijn moeder een weelde, want die kon toen nog meer meenemen. Ze heeft het zelfs gepresteerd om een koelkast plus vriezer mee te nemen.’

tekst Sjaak Hoogkamer | fotografie Richard van der Luit


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken