Michel Splint van IBM Watson: 'Dankzij AI kun je het gesprek aangaan met je database'

Michel Splint van IBM Watson: 'Dankzij AI kun je het gesprek aangaan met je database'
  • B2b
  • 8 feb 2017 @ 16:00
  • Link
  • Redactie B2B
    Redactie B2B

    Redactie
    MarketingTribune
  • InnovatieInterviewBig dataKennissessie

Michel Splint, MD Ecosystems & Startups van IBM, gaat tijdens de F5-sessies vertellen over de Artificial Intelligence (AI) software Watson van IBM. Splint: ‘Watson was vroeger een supercomputer die gesproken taal begreep en razendsnel kon zoeken in content. Veel mensen kennen Watson van het winnen van de Amerikaanse spelshow Jeopardy, of van de receptengenie Chef Watson.’

Splint vervolgt: ‘Nu is Watson een verzamelnaam voor allerlei API’s waarmee iedereen eenvoudig kunstmatige intelligentie aan zijn toepassing kan toevoegen. Vooral in het bedrijfsleven is dat van een enorme meerwaarde.’

Waarom?
‘Ieder bestaand bedrijf wordt uitgedaagd door nieuwkomers met een andere aanpak en businessmodel. De overeenkomsten tussen al die challengers is dat zij allemaal de meerwaarde inzien van user experience. Alle toepassingen die jij op kantoor gebruikt komen niet in de buurt van de manier waarop je bijvoorbeeld thuis je Sonos bedient. Daar valt heel veel te winnen. Maar dat is nog niet genoeg. De kracht van Watson zit hem in het combineren van user experience met het halen van inzicht uit data, want dan ga je pas echt winnen. Het probleem bij veel bedrijven is echter dat veel van die data ongestructureerd is – voor zo’n 90 procent. De data bestaat uit video, het is tekst, het zijn afbeeldingen, en daar doen bedrijven eigenlijk niks mee. De enige manier om er wel iets mee te kunnen doen is met een AI.’

Dus Watson is eigenlijk een manier om vragen te kunnen stellen aan al je bedrijfsdata!
‘Ja, onder andere dat is mogelijk. Op een intuïtieve manier, alsof je echt een gesprek voert met je database. Daarvoor is vooral het zogenaamde natural language processing heel belangrijk. Daarin onderscheidt Watson zich bijvoorbeeld van Siri en de spraakassistenten van Google. Watson begrijpt taal, maar ook een groot deel van de context. Zo is de toepassing ook in staat om zaken als intonatie te analyseren. Het kan zelfs worden ingezet om op die manier persoonlijkheden te analyseren, en zelfs psychische stoornissen herkennen.’

Watson heeft ook nog medische toepassingen?
'Zeker, heel veel zelfs! En dat zijn beeldende voorbeelden van de kracht van AI. Ik denk we binnenkort heel wat uit te leggen hebben aan onze kinderen. Hoe kon het toch dat je vroeger als je je niet lekker voelde naar een persoon ging die je niet kent, vijf minuten met hem praatte, en je met pillen naar buiten ging? Zeker als je wist dat die arts nooit op de hoogte kon zijn van alle nieuwe behandelmethodes, de laatste wetenschappelijke kennis en de nieuwste medicatietoepassingen. Watson kan zoiets wel. Die leest complete patiëntendossiers, inclusief de ongestructureerde content. Deze vergelijkt hij met de database van andere patiënten, en met de laatste wetenschappelijke kennis. Daarop gebaseerd wordt een compleet behandelplanadvies geformuleerd, inclusief de bewijsvoering. De arts kan dit advies uiteraard altijd overrulen (en daar leert Watson weer van).Watson is nu al beter dan artsen in het diagnosticeren van kanker. Het herkennen van huidkanker kan nu zelf door een lensje op je iPhone te plakken en de afbeelding tegen een database te leggen. De uitslag is nu al betrouwbaarder dan die van de gemiddelde dermatoloog. Uiteraard moet je nog steeds een biopt nemen, maar dit zijn natuurlijk prachtige toepassingen. Zeker als je weet dat al die kennis die Watson heeft met 1 druk op de knop ook beschikbaar kan zijn in de derde wereld.'

Dat klinkt alsof we aan het begin staan van een nieuwe wereld.
Nouja, je moet wel weten hoe je je data verbindt aan je backend. En goed nadenken over zelflerende systemen, zeker bij chatbots bijvoorbeeld. Dat is het hot item van vandaag, de chatbot. Het is nog niet zo lang geleden dat een zelflerend AI binnen 24 uur veranderde in iets minder onschuldigs dan de bedoeling was. Maar goed, daar ga ik op 16 februari meer over vertellen. En ik denk dat iedereen die avond thuis zijn eigen chatbot in elkaar gaat knutselen!

De gratis F5-sessie is wegens enorme belangstelling helaas vol. Wil je op donderdag 16 februari Michiel Splint van IBM toch zien schitteren, samen met Robert Soetens van Equiniti KYC Solutions Watson en Tijmen Blankevoort van Scyfer? Stuur dan een mail naar felix@lubbersdejong.nl, dan kom je op de wachtlijst.

 

Redactie B2B

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken