Exact: Innovatie moet top of mind zijn bij iedereen

Exact: Innovatie moet top of mind zijn bij iedereen
  • B2b
  • 18 apr 2017 @ 10:54
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • InnovatieKennissessie

‘Al is iedereen inmiddels doordrongen van het feit dat we leven in het digitale tijdperk, toch hebben de meeste marketeers nog geen echt beeld van de mogelijkheden die de technologische ontwikkelingen bieden. Over de richting waar het vakgebied marketing zich naartoe verschuift, bestaat nog meer onduidelijkheid. Dat inzicht is echter van enorm belang, omdat het cruciaal is te weten wat de relevante ontvangers, doelgroepen en kanalen zijn.’

Mark Appel, global marketing director bij Exact Software, benoemt hiermee de grootste challenge voor marketeers in business-to-businessmarkten in 2017. Hij heeft deelgenomen aan het kwalitatieve vooronderzoek onder vooraanstaande B2B-marketeers in Nederland voor het 'B2B Marketing Trendrapport 2017' van het Platform Innovatie in Marketing (PIM). Jij kunt ook meedoen aan dit onderzoek zodat een scherper inzicht ontstaat waar de uitdagingen liggen.

Hoe doet Exact het online en welke rol speelt marketing daarin?

‘In 2016 heeft Exact een online groei gerealiseerd van 38 procent. Dat is een resultaat waar ik bijzonder trots op ben. Marketing heeft zich ontwikkeld tot de drijvende kracht achter deze groei en kan gezien worden als een enorme leadmachine. Daarnaast kan ik verheugd melden dat wij sinds 1 januari van dit jaar volledig scrum werken. Van het traditionele organisatiemodel, dat ik veelzeggend het harkjes-model noem, zijn wij overgegaan naar 5 volledig ingerichte scrum-teams, inclusief coaches en scrum-masters. In Nederland en België, de markten die wij al geruime tijd bedienen, zijn we het afgelopen jaar hard gegroeid. De expansie in Frankrijk en Spanje, markten waar wij recent onze producten en diensten hebben gelanceerd, verloopt naar wens en ook in het Verenigd Koninkrijk zien we positieve ontwikkelingen. Duitsland blijft een lastige markt. Niet alleen hebben we daar te maken met een dominante marktpartij op het terrein van accountancysoftware, maar Duitsers zijn ook bijzonder terughoudend in het gebruik van de cloud.’

Wat zijn de belangrijkste uitdagingen in 2017 in relatie tot innovaties?

‘In onze organisatie zijn 55 marketeers in teamverband direct betrokken bij innovatieve projecten. Het werken in scrum-teams zorgt dat er slagkracht is om de innovaties ook daadwerkelijk te implementeren. Dat zie je terug in het groeiende aantal tools waarmee wij snelle testen en experimenten uitvoeren met digitale componenten als webpagina’s, de verschillende kanalen en messaging. Maar het gaat met name om de verandering van de mindset. Het belang van innovatie moet bij eenieder tussen de oren zitten, het outside-in-denken moet een automatisme worden. Het realiseren van onze ambities willen wij bewerkstelligen door het agile werken en denken in het DNA van iedere individuele medewerker te laten vloeien. Dit betekent veel onderlinge reflectie, ook richting het managementteam. Die frequente evaluatie is nodig om vast te stellen wat de verandering van werkwijze ons oplevert. Uiteindelijk is het ons streven de scrum-teams in lijn met onze strategie te laten opereren.’

Wat zijn de belangrijkste prioriteiten?

‘Ons doel is in kaart te brengen wat iedere euro die we uitgeven exact oplevert. Op basis van deze informatie kunnen wij het marketingproces beter sturen. De focus ligt voor ons dan ook voornamelijk online, al zijn we natuurlijk wel bij veel evenementen prominent aanwezig, zoals op de CeBIT in Hannover. Verder willen het merk Exact nog beter in de markt positioneren met behulp van Max Verstappen, de sportsensatie van Nederland van dit moment. Een andere belangrijke prioriteit is de samenwerking met Google. Gezamenlijk werken we aan een geïntegreerde funnel die beduidend effect heeft op leadgeneratiecampagnes. Momenteel zijn we bezig de 0-meting op onweerlegbare feiten te baseren. De insteek van de projecten die wij samen op poten zetten, is het tot stand brengen van een verdere verbinding van de offline omgeving en het online domein. Want duidelijk is dat die twee werelden in elkaar overvloeien.’

Nog tips voor je collega’s in B2B segment?

‘De ontwikkelingen in ons vakgebied volgen elkaar in duizelingwekkend tempo op. Kijk om je heen en zie wat andere marketeers doen: inhaken op die haast onbeperkte technologische mogelijkheden. Besef wel dat het vooral een kwestie van keihard werken is en dat je contact moet houden met je vakgenoten. Dat kan online via allerlei marketingfora en via social media als LinkedIn, Twitter en Facebook. Deel ook jouw mening en bevindingen door net als ik af en toe een blog te publiceren. Ook zijn er verscheidene vakverenigingen die regelmatig kennissessies organiseren. Ideaal om op de hoogte blijven van de actuele ontwikkelingen en bovendien uitstekende gelegenheden om te netwerken. Bezoek ook eens een grootschalig evenement. Zelf ga ik ieder jaar naar een groot marketingtechnologie-event in de Verenigde Staten zoals Dreamforce. Want dan leer je dat marketing steeds meer een onderdeel is van de gehele dienstverlening van de organisatie die gericht is op een optimale customer experience.’

Doe ook mee aan het kwantitatieve onderzoek voor het  'B2B Marketing Trendrapport 2017'. Het kost slechts 5 minuten van je tijd en als dank ontvang je directe na publicatie de digitale versie van het trendrapport. Deelnemen kan tot en met woensdag 19 april 2017.

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken