Trump en het belang van een goed relatiegeschenk

3mei 201714:26
  • B2b
  • 18884 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
  • Producten en dienstenEvenement

nieuws ‘Een belangrijk onderdeel van de succesvolle verkiezingscampagne van Donald Trump was de inzet van promotionele caps. Naar verluidt spendeerde hij er 3,2 miljoen dollar aan, wat meer zou zijn dan het bedrag dat hij aan direct mail besteedde. In totaal gaf de Amerikaanse president 15,3 miljoen dollar uit aan promotionele producten als shirts, caps en signs,‘ aldus John-Michael Swaab, de man achter PromZ.live, de vakbeurs voor promotionele producten en relatiegeschenken, die op 10 en 11 mei wordt gehouden in Rotterdam Ahoy (na 16 jaar Jaarbeurs). (Fotocredits: Promz.live).

PromZ.live is volgens Swaab het jaarlijks podium voor de relatiegeschenkensector, een branche die weinig in de publiciteit is, maar waar iedereen ongemerkt heel veel mee te maken heeft. ‘Ga maar na: een gemiddeld huishouden heeft 9 promotionele items in huis, elke grootgrutter zet spaaracties in de vorm van moestuinpotjes, wuppies, flippo's, messensets en iedereen vindt promo’s leuk om te geven en te krijgen.’

1,5 miljard

Volgens Swaab maakt vrijwel het hele bedrijfsleven - van mkb tot multinationals - gebruik van promotionele producten. ‘Denk aan de bierbeugeldoptafels, speakerkratjes en vele andere ludieke spaaracties die A-merken inzetten. En de eindejaarsgeschenken en kerstpakketten voor relaties en medewerkers. De relatiegeschenkenbranche is goed voor een jaaromzet van 1,5 miljard en er zijn zo'n 2000 gespecialiseerde bedrijven in actief.’

Marketeers

Lopen marketeers nog warm voor promo en gadgets? ‘Uiteraard vind ik dat nog te weinig. Ons vakgebied heeft nog steeds geen geweldige naam. Soms ook absoluut terecht, want niet alles is even goed. Maar wat vaststaat is dat de meerwaarde van promo/gadgets groot kan zijn. Het is een goed promotiemiddel voor allerlei activaties. Het tast je verkoopprijs niet aan. De gadget moet wel bij het product passen en geen rotzooi zijn, want anders kan het meer slecht dan goed doen voor je merk. Overigens is er dit jaar speciaal voor marketeers een actiemarketingplein, waar zij hun actiemarketingcampagne gratis kunnen laten beoordelen door specialisten van vakorganisatie DeMeter.’

PromZ.live een toonzaal vol met de nieuwste promotionele producten, gadgets en relatiegeschenken. Er nemen 200 bedrijven aan deel. Deze leveranciers hebben de afgelopen maanden wereldwijd beurzen bezocht om originele giveaways te vinden die passen in de huidige tijdsgeest. Dit jaar is er veel veranderd aan de beurs die voorheen als PromZ Event door het leven ging. Swaab: ‘Wij hebben gekozen voor een opzet die vergelijkbaar is met een festival. In plaats van podia zijn er diverse zones waarin vergelijkbare leveranciers zijn gegroepeerd. Er is veel ruimte voor ontspanning en educatie; een combinatie van die twee vind je in onze silent seminar lounge.’


comments powered by Disqus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

    Alles over influencer marketing
    en duurzaam merkvertrouwen

    SCHAAL+ werft, selecteert, ontwikkelt
    en begeleidt jong digitaal talent


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken
  • Partners
  • Expertgroep
    Business-to-Business