Nederlandse dance-festivals onder druk

25jul 201709:47
  • B2b
  • 9500 x gelezen
  • Link
  • Redactie MarketingTribune
  • EvenementInteractieEntertainment

nieuws De Nederlandse dance-festivalmarkt heeft het moeilijk, zo blijkt uit de halfjaarlijkse Dance Festival Monitor. Hoewel het aantal festivals en bezoekers in de eerste helft van 2017 is toegenomen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, is de ticketomzet gedaald. Voornaamste verklaring zijn de lagere ticketprijzen.

In de eerste zes maanden van 2017 werden 145 festivals geteld, tegenover 111 festivals in het eerste halfjaar van 2016. Dit is een stijging van meer dan 25 procent, waarbij er vooral een toename is te zien in het aantal kleinere festivals met een capaciteit tot 5.000 bezoekers. Het totaal aantal unieke festivalbezoekers nam met 5,5 procent toe van 541.000 tot 571.000. Het aantal bezoeken kwam in het eerste deel van het jaar uit op 1,9 miljoen.

Ondanks deze groeicijfers is de omzet uit tickets met 0,8 procent gedaald naar 58,5 miljoen euro. Dit hangt samen met een daling van de gemiddelde ticketprijs. Vorig jaar kostte een ticket in het eerste halfjaar gemiddeld 30 euro, dit jaar is dat 28 euro. De prognose van de Dance Festival Monitor is dat de omzetdaling in de tweede helft van 2017 doorzet. Naar verwachting krimpt het hele volume van de markt met 2,4 procent en komt de totale ticketomzet dit jaar uit op z'n 142,5 miljoen euro. 

Fikse marketingkosten
Denis Doeland, oprichter van adviesbureau DDMCA en een van de initiatiefnemers van de Dance Festival Monitor, laat weten: 'Juist die enorme groei van het aantal festivals zet de festivalmarkt onder druk. Ticketprijzen dalen, terwijl de kosten toenemen. Dat komt onder meer door de hoge gages van dj's en de fikse opstart- en marketingkosten die elk bestaand of nieuw festival kent.'

Volgens Doeland hebben festivalorganisatoren het moeilijk. 'dat wordt duidelijk door de toename van het aantal geannuleerde festivals. Elk festival moet tot het uiterste gaan om fans aan zich te binden en gebonden te houden. Technologie is daarbij onmisbaar. Festivals die willen overleven moeten investeren in hun database en geautomatiseerde communicatie met hun fans. Ze worden ook gedwongen om hun businessmodel onder de loep te nemen en te optimaliseren. Wanneer organisatoren dat nalaten zullen ze de pijn voelen en op langere termijn niet meer bestaan.'

De Dance Festival Monitor..
.. is een initiatief van DDMCA, Jibe Company en Fanalists. De monitor is tot stand gekomen op basis van data van een groot aantal online bronnen en bevat alle dance-festivals uit Nederland. DDMCA is aan adviesbureau op eht gebied van digitale businessmodellen en strategie voor organisaties in de entertainment-, sport- en media-industrie. Klanten van DDMCA zijn onder meer Hardwell, ALDA Events en 8ball Music. 


comments powered by Disqus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

    Alles over influencer marketing
    en duurzaam merkvertrouwen

    SCHAAL+ werft, selecteert, ontwikkelt
    en begeleidt jong digitaal talent


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken
  • Partners
  • Expertgroep
    Business-to-Business