[Martech17] Keynote Roland van der Vorst: 'Hoe kom je als merk bovendrijven in technologisch geweld'
- B2b
- 27 aug 2017 @ 11:04
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - Evenement
- 27 aug 2017 @ 11:04
- Sjaak Hoogkamer
Prof. dr. Roland van der Vorst is managing director van FreedomLab en parttime professor aan de TU Delft. Als consultant, spreker en wetenschapper houdt hij zich bezig met vraagstukken op het snijvlak van merkontwikkeling en innovatie. In zijn presentatie op het Marketing & Technology Event van 9 november laat hij zien hoe merken boven de concurrentie kunnen uitstijgen in tijden van grote technologische veranderingen. Andere keynotes zijn Albinus van fonQ, Vrielink van Transavia en Kruijer van Abel.
Hoe blijf je als merk de concurrentie voor bij ingrijpende technologische verandering?
‘Merken hebben een belangrijke functie bij het vercommercialiseren van technologische ontwikkelingen. Tegelijkertijd hebben nieuwe technologieën merkontwikkeling voorgoed veranderd. De grote vraag wordt hoe merken kunnen bovendrijven nu het aanbod almaar toeneemt en digitale filters het keuzeproces van de consument bepalen.’
De customer journey is een belangrijk marketingonderdeel. In hoeverre bepaalt technologie momenteel die klantreis en is dat een positieve ontwikkeling?
‘Technologie maakt het gemakkelijker om op een veel geavanceerdere manier de klantreis in kaart te brengen, te volgen en uit te nutten. Bovendien werd vroeger de klantreis met name gebruikt voor de afzet en verkoop van producten en diensten, terwijl hij tegenwoordig ook vooral een belangrijke bron van informatie is. De klantreis is niet alleen van belang voor de output, maar vooral voor de input.’
Technologie en marketing: is dat een goed huwelijk en waarom ja/nee
‘Ja, omdat technologie marketingmogelijkheden verruimt en marketing nodig is voor de adoptie van technologie.’
Is het merk met de meeste technologie straks de winnaar?
‘Nee. Het gaat niet om de meeste technologie. Het gaat veel meer om het kunnen en mogen gebruiken van klantinformatie.’
Wat is in technologisch opzicht de grootste uitdaging voor de marketeer anno 2017?
‘Moeilijke vraag. Ik zie twee uitdagingen: A. Een van de belangrijkste gevolgen van technologie is dat het steeds moeilijker is om boven te komen drijven. Hoe zorg je dat dit gebeurt (zie volgende vraag) en B. Hoe blijf je enigszins herkenbaar in een wereld waarin technologie je dwingt voortdurend te veranderen?’
Wat is in grote lijnen jouw verhaal op 9 november en waarom mogen mensen dit eigenlijk niet missen?
‘Merken worden weggedrukt door de vele nichespelers of de macht van de grote technologie bedrijven (met de digitale assistent als grootste bedreiging). De grote vraag is: hoe kom je bovendrijven in dat geweld?’
Voor meer informatie en kaarten voor het MarketingenTechnology event klik hier
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
- klantreis
- FreedomLab
- event 9 november
- marketing
- Transavia
- roland van der vorst
- Abel
- fonQ
- customer journey
- technology
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Jezelf als marketeer slim blijven uitvinden
- Thijs Gussenhoven van Heineken over het belang van VVAL voor...
- Marga Stehmann van Carhartt: 'Blijf als merk trouw aan je roots'
- Vita Kovalenko van AON: 'Marketing kan helpen de wereld te...
- Bestedingen digital advertising Nederland stijgen naar 3,7...
- Martijn Delahaye van Afas Software: 'Inspiratie is nutteloos...
Laatste Nieuws
- Tweede keynotespreker NMD24 bekend:... 19-04-2024
- Joris van Dijk van BoerenBed Ik klim... 18-04-2024
- Bestedingen digital advertising... 17-04-2024
- Beeckestijn start opleiding AI... 17-04-2024
- Martijn Delahaye van Afas Software:... 15-04-2024
- Thijs Gussenhoven van Heineken over... 11-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing