[Onderzoek] Investering in marketing automation verbetert B2B-marketing prestatie

[Onderzoek] Investering in marketing automation verbetert B2B-marketing prestatie
  • B2b
  • 16 aug 2017 @ 11:57
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • Lead basedOnderzoekMarketingautomation

Act-On Software heeft vandaag samen met Econsultancy een vergelijkend onderzoek gepubliceerd over de staat van B2B marketing automation in Noord Amerika en Europa. Meer dan 350 B2B marketeers in Noord Amerika en Europa werden ondervraagd over marketing automation. De studie onthult een verband tussen investering in marketing automation en business prestatie. Het is 24 procent waarschijnlijker dat marktleiders marketing automation gebruiken en bijna twee derde van deze organisaties gebruikt marketing automation technologie, in vergelijking tot 50 procent mainstream bedrijven.

Het doel van het onderzoek was simpel: om te begrijpen hoe bedrijven marketing automation gebruiken, vooral het adopteren van technologie en hoe geavanceerd en effectief het gebruik daarvan is. Uit het onderzoek blijkt dat de helft van de ondervraagde B2B organisaties marketing automation gebruiken, maar alleen 27 procent hiervan denkt dat dit marketing’s bijdrage heeft toegenomen. De studie laat ook zien dat marketing automation in alleen drie gebieden wordt gebruikt: email, web formulieren en online bestemmingspaginas. Deze zijn basic functies in marketing automation, dus het kan zijn dat er een potentiële loskoppeling is tussen verschillende systemen, strategies and vaardigheden.. 

Warren-Payne, Marketer en Industrie Analyst van Econsultancy: ‘Ondanks de belangrijke rol marketing automation speelt bij het helpen van marketeers om commerciële doelen te bereiken, bleek uit onderzoek dat 47 procent van de bedrijven de technologie niet eens gebruiken. Marketing automation lijkt een concurrentievoordeel te zijn voor meeste bedrijven, dus het is belangrijk voor bedrijven die nog niet geïnvesteerd zijn om hun huidige groeistrategie te heroverwegen.'

Lead nurturing is een gebied met een merkbare kloof in verfijning tussen business leiders en hun collega's. Er is een kloof van 23 procent op het niveau van het gebruik van marketing automation voor lead nurturing. Ook veel minder niet-leiders maken gebruik van lead scoring mogelijkheden (37 procent, tegenover 48 procent voor leiders). Beide gebieden liggen op de radar want, 50 procent en 47 procent van de bedrijven zijn van plan deze tactieken te gebruiken.

Op alle gebieden zijn Noord-Amerikaanse organisaties 14 procent waarschijnlijker om marketing automation te gebruiken dan hun Europese tegenhangers. In sommige categorieën, zoals CRM-integratie, social media, webformulieren en account-based marketing, is dit met een opvallende marge. Het blijkt dat Noord-Amerika een stap voor Europa blijft als het gaat om marketing automation gebruik, verfijning en uitkomsten. Een hoger deel van de respondenten in Noord-Amerika geeft aan dat marketing automation hun organisaties ROI heeft geleverd (91 procent versus 72 procent in Europa).

Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken