Kleinere merken vinden klant belangrijker

Kleinere merken vinden klant belangrijker
  • B2b
  • 9 aug 2017 @ 14:07
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Verkoop

Europese consumenten (53%) vinden dat kleinere merken hun behoeften belangrijker vinden dan grotere merken. Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van technologiespecialist Ricoh. Slechts een vijfde (21%) van de respondenten gelooft dat grotere merken meer aandacht aan hen besteden, ook al hebben deze bedrijven meestal meer middelen ter beschikking.

Het midden- en kleinbedrijf (mkb) is volgens de Europese Commissie  goed voor 99% van alle ondernemingen op het continent. Uit het onderzoek komen kansen naar voren om de klantentrouw te vergroten door een uitmuntende klantenservice. Ambitieuze mkb-ondernemingen moeten er echter voor zorgen dat ze niet te opdringerig zijn. Volgens 61% van de consumenten moeten merken, ongeacht de grootte, transparant zijn over de klantgegevens die ze over hen verzamelen.

Klantenservice

Maurits Aalders, Director Marketing bij Ricoh Nederland: ‘De keuzes voor consumenten om hun geld te spenderen zijn eindeloos. Dus zorgen merken die er bovenuit steken ervoor dat hun klanten zich gewaardeerd voelen. Het midden- en kleinbedrijf ontwikkelt zich duidelijk in de goede richting, maar de ondernemingen moeten de kwaliteit van hun klantenservice benutten om hun grotere concurrenten een stap voor te blijven. Dat begint met het gebruik van technologie om hun efficiëntie en snelheid, maar ook hun kennis van de klanten te verbeteren.’

Technologie

Slimmer gebruik van technologie om persoonlijk te communiceren met de klant is onmiskenbaar een belangrijke troef. Slechts een kwart (27%) van de respondenten vindt de beste merken, ongeacht hun grootte, niet degene die innovatieve technologie gebruiken voor hun klanten. Kleine ondernemingen lijken nog heel wat vooruitgang te kunnen boeken.

Aalders vervolgt: ‘Uit ander onderzoek onder het middenbedrijf in het bijzonder blijkt dat slechts 36% vindt dat deze ondernemingen hun klantenservice hebben verbeterd door digitale technologieën te gebruiken. Investeren in business intelligence om de communicatie persoonlijk te maken en zo de consumenten (en een groter deel van de markt) voor zich te winnen, moet een centrale focus zijn voor deze motor van de Europese economie.’

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken