eve sleep: uitgeslapen Europa veroveren

eve sleep: uitgeslapen Europa veroveren
  • B2b
  • 29 nov 2017 @ 09:07
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Innovatie

In 2015 heeft Jas Bagniewski samen met zijn neef Kuba Wieczorek en vriend James Fryer het online matrassenbedrijf eve Sleep opgericht. Doel: de slaapproductenmarkt radicaal moderniseren en de consument een gemakkelijker, snellere en goedkopere methode bieden voor het kopen van matrassen. Het bedrijf is sinds mei 2017 beursgenoteerd en inmiddels in 15 landen verkrijgbaar. MarketingTribune sprak met chief brand officer van eve sleep, Kuba Wieczorek, over de entree op de Nederlandse markt.

Wieczorek werkte eerder als head of sports marketing bij het Engelse Channel 4 en bij toonaangevende reclamebureaus als McCann Erickson, Fallon en JWT. Daarnaast is hij bekroond internationaal fotograaf. Eve sleep is in 2017 in de UK verkozen tot start up nummer 1 door StartUps100. Wieczorek hieronder op de foto rechts.

 

Niet een voor de hand liggende markt om als start up te betreden. De concurrentie moet moordend zijn?

‘Ja, eens, maar de markt is natuurlijk enorm. Iedereen slaapt en heeft dus behoefte aan een goed matras. Onze belangrijke meerwaarde is het concept van 1 matras voor iedereen. In onze ogen is dit de perfecte matras – ontworpen in de UK en in Duitsland gemaakt - en hoef je dus niet moeilijk te doen over hard, zacht of medium. De uitdaging voor ons was dat matrassen al veel te lang worden verkocht in dure winkels tegen onnodig hoge prijzen. Daarom besloten wij om eve te ontwikkelen. Een matras die ‘beautifully simple and simply beautiful’ is.’

Maar Ikea biedt matrassen aan voor 1/3 van jullie prijs?

‘Zeker waar, maar wij maken het hele proces van kiezen, bestellen en bezorgen heel transparant en makkelijk. Je hebt een matras nodig en die krijg je ook, zonder het jargon, lange wachttijden en extra kosten. Bij ons is bezorging gratis, je hebt direct de juiste matras en je mag de matras 100 dagen uitproberen. Ben je niet tevreden, dan krijg je je geld terug zonder commentaar. We zijn een disruptief merk dat heeft gekozen voor een simpele aanpak die mensen aanspreekt.’

Hoe is de naam ontstaan? Met een naam als eve lijkt het matras vooral een vrouwelijke aangelegenheid?

‘Onze matras is deels in geel uitgevoerd en refereert aan de opkomende zon. Geel symboliseert ook het leven – een knipoog naar adam en eva als oermoeder - en de energie die de ochtend brengt na een nacht goed slapen. Eve is als naam internationaal handig en je kunt het woord van beide zijden lezen, als een soort yin yang. Al met al willen we een uitstraling creëren van leven, energie en het eerste licht van de dag.’

Nederland is jullie nieuwe markt. Hoe ziet in grote lijnen de marketingaanpak eruit?

‘Na UK, Frankrijk en Italië zijn we het afgelopen jaar bezig geweest met het uitbouwen van markten en eve Sleep te lanceren in veel Europese landen waaronder Nederland. Overigens niet alleen met matrassen, maar met een breed assortiment aan slaapproducten, dus ook kussens, dekens, beddengoed, pyjama’s en zelfs wekkers! Maar de matras is de basis. Onze marketingaanpak richt zich in het eerste jaar op een nieuwe markt heel specifiek op lokale pr, influentials en Facebook met performance marketing. Met branded content online, lifestyleblogs en gratis publiciteit bouwen we in korte tijd aan een grote naambekendheid. We hebben een afdeling van 9 mensen die zelf de content produceert en zich bezighoudt met marketing en reclame. Na een jaar gedegen communicatie starten we met een intensieve tv-campagne om de verkoop aan te jagen met direct respons. Uiteraard is er ook budget voor acties zoals we in de metro in Londen hebben gedaan met advertenties. Hier lopen elke dag miljoenen mensen. Die actie heeft onze omzet in de UK verdubbeld.’

 

    

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken