NIMA waarschuwt: diploma-informatie op LinkedIn vaak incorrect

  • B2b
  • 17 nov 2017 09:00
  • 17693 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
  • CommunicatieMarketingHR

Examens zijn het belangrijkste product van de beroepsvereniging NIMA. De laatste twee jaren zijn het aantal afgenomen NIMA-examens sterk gestegen. Dit mede door de stijging in het regulier onderwijs en op digital marketinggebied. Door de waarde die het diploma op een cv vertegenwoordigt, stijgt ook het risico op misbruik en fraude. Sommige professionals fantaseren over NIMA-diploma’s. Van de 100 random gelichte cv’s bleken er 38 niet in orde. Uit de steekproef bleek dat deelcertificaten soms worden geïnterpreteerd als volledig diploma. Ook gezakte kandidaten bleken zich na hun opleiding als diplomahouder te profileren. 

Misleiding

Martin Huisman, voorzitter van NIMA: ‘We kregen vaker signalen dat er soms bewust, soms onbewust wordt gesjoemeld met NIMA-diploma’s. Daarom zijn we gaan zoeken naar mensen die online beweren een diploma te hebben gehaald. In sommige gevallen is er misschien sprake van een vergissing, maar dit lijkt in de meeste gevallen onwaarschijnlijk. Je hebt geen diploma als je het examen niet met een voldoende hebt afgerond. Het niet juist weergeven van je diploma’s is niet integer.’

Openbaar diplomaregister

De bekende NIMA-diploma’s gelden in Nederland als dé standaard om marketingkennis te valideren. Opleiders en educatieve uitgevers brengen het niveau van hun lesmateriaal vaak tot uitdrukking met een verwijzing naar NIMA-diploma’s en opleiders laten hun cursisten NIMA-examens afleggen. Het examen komt tot stand in nauw overleg met de beroepenvelden zelf. NIMA leidt nooit zelf op tot een examen, maar neemt als onafhankelijk instituut wel de examens af. Alle geslaagden (99,6%) worden vermeld in het openbaar diplomaregister op NIMA.nl. Kandidaten gaan voor het afleggen van hun examen akkoord met deze vermelding. In het register staan bijna 70.000 personen.

Bloed, zweet en tranen

‘Iedereen heeft een beetje verstand van marketing, dat maakt dit vak ook zo leuk’, aldus Huisman. ‘Maar het is een vak, dat weet iedereen die producten en diensten naar de markt brengt en zich richt op een duurzame relatie met zijn of haar klanten. Wij zijn heel zuinig op de belangen van gediplomeerden. Sommigen hebben bloed, zweet en tranen vergoten om hun gewenste diploma te halen. Het oppoetsen van cv’s en loopbaanprofielen met onechte diploma’s moeten we voorkomen.’

Oproep

NIMA roept personeelsfunctionarissen en marketingmanagers op om goed te controleren of sollicitanten werkelijk over de diploma’s beschikken die ze beweren te hebben. Daarnaast roept NIMA gediplomeerden op om een rechtstreekse link naar het register op te nemen in hun digitale cv’s.

 

 

 

 

 

 


comments powered by Disqus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken