Nissan Leaf, power to the people
- B2b
- 28 nov 2017 @ 11:04
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - EvenementInnovatie
- 28 nov 2017 @ 11:04
- Sjaak Hoogkamer
Nissan presenteerde onlangs de nieuwe Leaf op een event onder de titel ‘the car and beyond’ in de Amsterdamse Arena. In feite een toekomstblik op de auto van vandaag, maar vooral van morgen. Niet toevallig daar, want Nissan participeert de komende 5 jaar in Amsterdam Energy Arena dat flexibele opslagcapaciteit biedt voor stroom.
De Leaf speelt in dat proces een belangrijke rol en wordt als elektrische auto meer en meer integraal onderdeel van de energievoorziening in ons bestaan. Robbert Monteban, director Electric Vehicles Nissan Benelux: ‘Nissan maakt elektrisch rijden betaalbaar voor de massa en gaat een grote rol spelen in een duurzame maatschappij.’
Robbert Monteban van Nissan
De elektrische auto ontwikkelt zich snel tot meer dan een voertuig dat van A naar B rijdt. Plat gezegd: het wordt veel meer een batterij op wielen die multifunctioneel inzetbaar wordt, zoals de elektrische krachtbron voor in het huis, het kantoor en in dit geval een voetbalstadion. Het back up opslagsysteem in de P1-parkeergarage bestaat uit 280 gebruikte batterijen uit de elektrische Nissan Leaf. Het vermogen is 4 megawatt, genoeg om enkele duizenden huishoudens van stroom te voorzien en in dit geval de Amsterdam Arena te helpen bij grote piekbelastingen zoals in het geval van internationale voetbalwedstrijden. De Amsterdam Arena weet inmiddels uit ervaring dat je niet geheel afhankelijk kunt zijn van de 4.200 zonnepanelen die op het dak liggen.
Opslagsysteem
Volgens Monteban realiseert Amsterdam Energy Arena het opslagsysteem niet voor niets in de parkeergarage. ‘Het systeem kan namelijk worden uitgebreid door er elektrische auto’s aan te koppelen. De accu’s kunnen dan extra opslagcapaciteit bieden en fungeren als flexibel ‘overloopgebied’ voor elektriciteit.’ Vooral voor netbeheerders is het waardevol om te beschikken over mogelijkheden voor flexibele, tijdelijke opslag van elektriciteit. Daarnaast wil Amsterdam Energy Arena de kennis en ervaring die zij hiermee opdoet delen met andere stadions waar Euro2020-wedstrijden worden gespeeld. Met de megabatterij wil Amsterdam Energy Arena de komende jaren uitgroeien tot spil in het lokale smart energy grid en biedt dan als energiebedrijf een combinatie van duurzame elektriciteitsproductie met de eigen zonnepanelen, flexibele energieopslag met accu’s en kan dan ook lokaal energie leveren aan gebouwen en wellicht ook woningen in de directe omgeving.
Zendingswerk
Electrify the world and share the energy, zoals het zo mooi in het Engels klinkt. Monteban: ‘Elektrisch rijden raakt steeds meer geaccepteerd. Toch hebben we nog het nodige zendingswerk te doen. Met dit soort projecten als in de Arena laten we zien dat we verder kijken dan de auto alleen. Iedereen kan een bijdrage leveren aan een duurzame wereld. Belangrijk is dat de wetgeving wordt aangepast en de door de auto opgewekte energie ook aan het netwerk kan worden terug geleverd. Samen met de overheid moeten we als producent werken aan nul emissie om de klimaatdoelen te realiseren.’ Monteban ziet Nissan dan ook als een innovatief bedrijf dat ook auto’s verkoopt. ‘Je zou kunnen zeggen dat we een mobiliteitsoplossing bieden, maar ook een oplossing voor de opslag en gebruik van energie. Het is slim omspringen met energie zoals nu al volop in de UK en Denemarken gebeurt.’ Om ook duidelijk te laten zien dat het Nissan menens is, is het Nissan Motor Parts Center Amsterdam voorzien van het grootste collectieve zonnedak van Nederland met 8.911 panelen die per jaar 2,7 miljoen kWh kunnen opwekken.
Facelift
De Nissan Leaf is al sinds 2010 een succesnummer – 300.000 exemplaren verkocht in Nederland – en heeft nu dus een ingrijpende facelift ondergaan. De belangrijkste modificaties passen binnen het nieuwe concept van Nissan, de zogenoemde intelligent mobility. Naast de grotere capaciteit van de accu (40 kwh) – en dus een grotere actieradius tot 378 km - is de Leaf voorzien van een zogeheten e-Pedal, waarmee je de Leaf kan afremmen door het gaspedaal te laten opkomen. Het volledig loslaten van het gaspedaal moet de Leaf uiteindelijk volledig tot stilstand brengen. Bovendien vind je in de vernieuwde Leaf de ProPilot-techniek waarmee de auto op de snelweg binnen een rijbaan zelfstandig kan rijden. De auto bepaalt in autonome modus zelf of er geremd, bijgestuurd of gasgegeven wordt. Met ProPilotPark is de Leaf bovendien in staat zichzelf in een parkeervak te zetten. En dit zijn nog maar enkele voorbeelden van de innovaties die Nissan in de Leaf heeft gestopt.
Marketing
Bijna alle automerken zijn bezig met de ontwikkeling van de elektrische auto en ook zij willen hem graag deel laten uitmaken van een duurzame manier van leven. Volgens Monteban is het onderscheidende aspect bij de Leaf dat het een betaalbare auto is en bereikbaar voor iedereen. ‘Tesla is leuk, maar is financieel niet voor iedereen te behappen. De Leaf is met een lage bijtelling van 4% een aantrekkelijke auto in het c-segment. Bovendien krijgt de klant heel veel waar voor zijn geld in termen van duurzame innovaties.’ De Leaf, die met de slogan simply amazing wordt gelanceerd, heeft al een sneak preview gehad en volgens Monteban is het orderboek al goed gevuld. In Nederland wordt vanaf februari 2018 volop campagne gevoerd – zoals met tv commercials en below the line acties- om de auto aan de man te brengen. ‘Voor de eerste 150 mensen die in Nederland tekenen hebben we een speciale actie met een Fastned voucher voor de eerste 10.000 kilometer.’ Monteban gelooft niet dat er een spanningsveld is tussen de elektrische auto en de diesel- en benzinemotor aan de andere kant. ‘Er zullen altijd mensen zijn die nog graag in een diesel rijden of in een auto met benzinemotor. Maar dat er een kentering plaatsvindt is evident. In 2020 zal 25% van het autopark in Nederland duurzaam zijn, dat staat gewoon vast en daar werken we hard aan, samen met de overheid.’
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
- Amsterdam
- zonnepanelen
- Nissan
- 0-emissie
- elektrisch rijden
- innovaties
- duurzaamheid
- Leaf
- arena
- mobiliteit
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Global plaatst DOOH op 9 nieuwe... 28-03-2024
- Michiel Verstraten: LinkedIn... 21-03-2024
- JIC BRO lanceert buitenreclame... 21-03-2024
- Martijn Jaartsveld, strategy... 15-03-2024
- Hokra zet met behalen... 08-03-2024
- B2B-campagne autoverhuurder... 07-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing