Johnny de Mol: 'Social entrepreneurship mag meer rock-'n-roll'

Johnny de Mol: 'Social entrepreneurship mag meer rock-'n-roll'
  • B2b
  • 22 feb 2018 @ 15:06
  • 19771 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
  • Personalia

Johnny de Mol maakt zich hard voor het aanpakken van maatschappelijke problemen. Een van de redenen dat hij zitting nam in de jury van Chivas Venture, een competitie voor social entrepreneurs die ook nog eens geïnitieerd wordt door zijn favoriete whiskymerk. We spraken De Mol op de finale van de competitie.

De Mol staat bekend als weldoener, getuige tv-programma's als Down met Johnny en zijn ambassadeurschap voor Het Vergeten Kind. Ook is hij als ondernemer actief voor Movement On The Ground. Gevraagd naar zijn favoriete merk noemt hij niet geheel verrassend een brand dat maatschappelijk ondernemerschap hoog in het vaandel heeft staan: Chivas Regal. 'Die naam is afgeleid van de befaamde Chivas Brothers. Ondernemers die heus hun zakken goed gevuld hebben, maar bovenal bezorgd waren over het wel en wee van anderen. Ze waren sociaal gedreven, kwamen op voor de minderheden. Daarbij vind ik het gewoon een lekker drankje. En, heel belangrijk: waar ter wereld je het ook drinkt, het smaakt overal hetzelfde. Jureren voor Chivas Venture is wat mij betreft dus een match made in heaven.'

Het imago van goede doelen en vrijwilligerswerk mag wat De Mol betreft wel wat afgestoft worden. 'Het mag meer rock-'n-roll. Daarom zet ik mij ook in voor Chivas Venture.' Waarom is rock-'n-roll zo belangrijk? 'Nou, bij zoiets als social movement is het allereerst belangrijk dat je geïnspireerd raakt. Dat je denkt: fuck, dit is wel echt vooruitstrevend. Dat red je niet met een geitenwollensokkenimago.'

Niets mis dus met de inzet van marketing binnen social entrepreneurship, zolang het maar geloofwaardig is. 'Op Lesbos run ik al drie jaar een vluchtelingenproject. Met groene energie bijvoorbeeld. Op dat eiland zie je een kruisbestuiving van locals en toeristen. Bugaboo ging een keer mee. Die hebben daar 200 kinderwagens geschonken aan moeders met kinderen. Dat vind ik een mooi voorbeeld van een merk dat zijn product op een sympathieke manier inzet. Slimme marketing, maar tegelijkertijd geen reclame. Dat zou in dit geval ook niet gepast zijn.'

Doet De Mol verder nog aan personal branding? 'Ik word gevraagd voor van alles en nog wat. Vaak voor dit soort liefdadigheidsprojecten, omdat mensen mij kennen van programma's als Down met Johnny. Maar ook voor meer commerciële merken en dan heb je het wel even over andere bedragen. Recent ben ik bijvoorbeeld gevraagd voor McDonalds, maar dat voelde niet goed en dan doe ik het ook niet. Ik probeer altijd een koppeling te maken met iets maatschappelijks.'

 

Beeld door Michel Porro. 


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken
  • NIMA Expertgroep Business-to-Business