Onderzoek: 60% millennials bezorgd over nepnieuws

Onderzoek: 60% millennials bezorgd over nepnieuws
  • B2b
  • 24 apr 2018 @ 12:01
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Makers

Iets meer dan de helft van de Nederlanders maakt zich weleens zorgen over nepnieuws, zo blijkt uit onderzoek van Counter Content. Voor millennials is dat met zestig procent zelfs iets meer.

Op de vraag hoe betrouwbaar een nieuwsbron is, scoren traditionele media als tv, radio en de krant veel beter dan social media. Het NOS Journaal en Annechien Steenhuizen zijn de meest betrouwbare brengers van nieuws. Bij kranten scoren het NRC en FD het hoogst, bij sociale media zijn dat LinkedIn en WhatsApp.

Raymond Bresching, onderzoeksleider en partner bij communicatiebureau Counter Content, laat weten: 'Het onderzoek is voor ons een eerste inventarisatie van de impact van het fenomeen nepnieuws op de betrouwbaarheid van onder andere traditionele media en sociale media. In het onderzoek zien we dat veel Nederlanders kiezen voor traditionele media in hun nieuwsvoorziening. Ze geven ook aan deze veel meer te vertrouwen dan bijvoorbeeld social media.'

Het volledige onderzoek, waarin ook de betrouwbaarheid van radiostations, social influencers, merken en politici is meegenomen, is hier te downloaden.

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken