Schaarse online professional wenst meer flexibiliteit

Schaarse online professional wenst meer flexibiliteit
  • B2b
  • 4 apr 2018 @ 08:01
  • 7546 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
  • Personen

HR- en marketingmanagers op de Nederlandse arbeidsmarkt hebben moeite om online professionals te werven, mede door hun specifieke eisen en wensen. De ‘Arbeidsmarktmonitor Online Professionals 2018’ van SchaalX moet hulp bieden.

Schaars, jong en breed oriënterend op de loopbaan: dat kenmerkt de Nederlandse online professional van nu. Om online professionals aan te trekken en te binden, is het essentieel om de wensen en behoeften te kennen. Daarom brengt SchaalX samen met Intelligence Group de demografie, schaarste, benadervoorkeuren, gewenste arbeidsovereenkomsten en het (media)gedrag van de online professional in kaart met de Arbeidsmarktmonitor online professsionals 2018.

Online

De vraag naar de online professional is de afgelopen 5 jaar meer dan verdubbeld, waarbij in afgelopen jaar de vraag naar web ontwikkelaars het grootst is, gevolgd door online marketeers en webredacteuren. Hierbij wordt vooral gevraagd naar professionals op hbo-niveau. De meest gevraagde skills zijn SEO, social media en user experience design. De vraag naar videoskills is het afgelopen jaar echter toegenomen met 27% ten opzichte van het jaar ervoor. Los van algemene social media skills, neemt de vraag naar specifieke Instagram en Snapchat skills ook toe.

Doelgroep

Ruim tweederde van de online professionals is jonger dan 40 jaar. Deze jonge doelgroep hecht minder waarde aan een vast contract: van hen heeft 18% een freelance of zzp-overeenkomst in tegenstelling tot 6% van de Nederlandse beroepsbevolking. Door deze flexibele contracten zijn online professionals veel in beweging op de arbeidsmarkt en worden hierdoor veel benaderd. 62% van de online professionals in loondienst wordt vier keer of vaker per jaar benaderd voor een baan en 16% zelfs minimaal één keer per week. Dat gebeurt met name in de provincies Noord-Holland en Utrecht, waar de schaarste van online professionals het grootst is. Wanneer deze doelgroep actief op zoek is naar een nieuwe baan, wordt veel breder via online kanalen georiënteerd dan de gemiddelde Nederlander en juist een stuk minder via televisie, radio en kranten.

Nieuwe baan

Ook al is de online professional moeilijk te werven, toch is 63% van de online professionals in loondienst (latent) op zoek naar een nieuwe baan. 27% van de doelgroep is het afgelopen jaar daadwerkelijk van baan gewisseld, al dan niet binnen de eigen organisatie. De online professional laat zich dus wel degelijk in beweging brengen, maar daarvoor zijn een juiste benaderwijze en een passend aanbod noodzakelijk.

Monica Geuze

Online professionals hebben andere favoriete werkgevers dan communicatie- en marketingprofessionals. Zij willen het liefst aan de slag voor Google, Coolblue, Bol.com, Apple of Schiphol. Daarnaast is de online professional logischerwijs online zeer actief en volgt daarbij influencer Monica Geuze het liefst, gevolgd door Anna Nooshin en Enzo Knol.

 

Het gehele onderzoeksrapport is hier beschikbaar.

 

 


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken
  • NIMA Expertgroep Business-to-Business