B2b marketeer moet kiezen uit veel prioriteiten
- B2b
- 25 aug 2015 @ 15:15
- Link
-
Laura van Stralen
marketing en communicatie medewerker
Sizo Solutions - ZakelijkMarketing
- 25 aug 2015 @ 15:15
- Laura van Stralen
Big data, contentmarketing, event driven marketing en marketing automation, het zijn allemaal termen die hot zijn voor de marketeer. Er komen steeds meer aandachtspunten bij waarvan goeroe’s zeggen dat het ‘een must’ is voor succesvolle marketing. Het wordt onmogelijk overal focus op te leggen. De grote vraag is dan ook: waar ga je je als marketing manager nu op focussen? Waar ligt de prioriteit?
En die vraag blijkt bij veel B2B marketingafdelingen lastig te beantwoorden. Op de vraag: ‘Wat zijn voor jou de prioriteiten voor 2015’, komt een veelheid aan antwoorden. Sizo stelde deze vraag namelijk onlangs aan het merendeel van de Top 250 B2B gerichte bedrijven. Een diversiteit aan prioriteiten binnen één marketing afdeling is een belangrijke bevinding. Teveel prioriteiten dus zou je zeggen. Voordat je het weet heeft iedere marketeer zijn eigen prioriteiten en is het doel en de richting zoek. Uiteindelijk is dat het belangrijkste startpunt van succesvolle marketing; een duidelijk en meetbaar doel. Want hoe kan welke trend in marketing, of het nu content marketing is of big data, succesvol zijn als niet duidelijk is wat het doel van deze activiteiten is?
Trends
Ondanks de verdeeldheid aan prioriteiten binnen B2B marketing afdelingen, zien we een duidelijke trend als we alle bedrijven in het onderzoek vergelijken. De drie meest genoemde prioriteiten van de B2B marketing managers voor 2015 zijn achtereenvolgens:
- Datakwaliteit verbeteren;
- Marktaandeel vergroten;
- Nieuwe klanten vinden.
Een duidelijke focus op new business en datakwaliteit verbeteren om onder andere new business op een slimme wijze te kunnen genereren. Dat lijken heldere prioriteiten. Nu de kunst voor de B2B marketing manager om focus te houden. En heel belangrijk, de marketeers op de afdeling daarin mee te nemen. Belangrijk om jezelf af te vragen waar de hoofdprioriteiten van de organisatie liggen? Hoe vertaalt zich dit door naar de afdeling? En vergeet vooral niet te vragen hoe je collega’s dat zelf zien. Wat noemen zij zelf als belangrijkste prioriteit? Voor je het weet heeft iedere medewerker ongemerkt zijn eigen prioriteit gecreëerd. Hoe scherper de doelen en prioriteiten gesteld zijn, hoe makkelijker het wordt om keuzes te maken over wat je wel en niet gaat doen.
-
Laura van Stralen
- Werkt bij: Sizo Solutions
- Functie: marketing en communicatie medewerker
- Website:http://www.sizo.com
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Global plaatst DOOH op 9 nieuwe... 28-03-2024
- Michiel Verstraten: LinkedIn... 21-03-2024
- JIC BRO lanceert buitenreclame... 21-03-2024
- Martijn Jaartsveld, strategy... 15-03-2024
- Hokra zet met behalen... 08-03-2024
- B2B-campagne autoverhuurder... 07-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing