Is jouw website mobile ready?
- B2b
- 24 sep 2015 @ 09:20
- Link
-
Nynke de Blaauw
Moderne Marketing Consultant
Heuvel Marketing - MobileWebsiteM-commerceBranded content
- 24 sep 2015 @ 09:20
- Nynke de Blaauw
Onderzoek wijst uit dat 60 procent van de online zoekopdrachten afkomstig is van mobiele apparaten. Daarbij geldt dat 46 procent van de mobiele bezoekers nooit meer naar een website terugkeert als deze op hun telefoon of tablet niet werkt (Gastcollege Innovaties in Marketingcommunicatie, RU, 20-12-2013). Als ondernemer is het dus van zeer groot belang dat je website mobile ready is. Maar waar begin je als je met de ontwerper aan tafel zit? In dit blog geef ik je een klein stappenplan om voor het mobiele publiek bereikbaar te zijn.
Stap 1: Website optimaliseren
Mobiele gebruikers zijn wat zoekgedrag betreft in de meerderheid dus is het essentieel dat je website leesbaar is op mobiele apparaten. Dit wordt ook wel ‘responsive web design’ genoemd. Misschien heb je wel eens meegemaakt dat je de nieuwe collectie van een online shop wilde bekijken, maar dat het bijna onmogelijk was om de maat of sortering aan te passen, laat staan dat je gemakkelijk kon afrekenen. Na een aantal pogingen geef je op en zul je niet snel weer terugkeren naar de betreffende webshop. Zorg dat jouw bezoekers dit niet overkomt en laat je website op mobiele apparaten goed functioneren. Bijvoorbeeld door de prioriteit van bepaalde pagina’s of informatie onder de loep te nemen en hier de indeling op aan te passen. Hou hierbij rekening met de verschillen tussen een desktop, laptop, tablet en smartphone. Wat op het ene apparaat een fantastisch design lijkt te zijn, kan op het andere mogelijk niet gebruiksvriendelijk werken en je mobiele marketing in de weg staan.
Stap 2: Content aanpassen
Tijdens de ontwikkeling van web 1.0 en 2.0 naar web 3.0 is er veel aan website designs veranderd. Hoe er vijftien jaar geleden slechts informatie te vinden was op het web, zijn er nu eindeloze mogelijkheden voor het zoeken, plaatsen en delen van content. Websites zijn in de loop der tijd aangepast om de bezoeker deze voorzieningen te bieden, zoals met reactievelden of social media knoppen voor direct delen. Beperk websitebezoekers niet in deze mogelijkheden, je wilt immers graag dat jouw content gedeeld wordt. Hou daarnaast rekening met inhoudskenmerken. Zoals uit bovenstaand onderzoek blijkt heeft de mobiele bezoeker minder geduld en moeten pagina’s dus snel laden. Plaats op de mobiele versie van je website daarom bijvoorbeeld afbeeldingen met een wat lagere resolutie. Naast dat je graag ziet dat jouw content gedeeld wordt, wil je ook vindbaar zijn via mobiele zoekmachines. Onthoud bij het optimaliseren van je mobiele website dat mobiele gebruikers kortere zoekopdrachten typen. Lees hier meer over in het Ebook 'SEO voor B2B'.
Stap 3: Testen!
Uiteraard staat de functionaliteit van zo’n responsive web design bovenaan op het eisenlijstje. Laat je aangepaste mobiele website daarom uitvoerig testen door personeel of klanten. Geef bepaalde klanten bijvoorbeeld de primeur voor het bezoeken van de aangepaste website en vermeld dat je er graag hun mening over hoort. Vraag hen naar hun ervaring met de website en neem deze informatie mee naar een evaluatief gesprek met de ontwerper. Uiteindelijk zal het de bezoeker zijn die het design moet waarderen dus hecht grote waarde aan deze feedback, dat kan je nieuwe inzichten bieden. De functionaliteit staat tenslotte voorop.
Wat is jouw ervaring met responsive web design? Ik hoor het graag!
-
Nynke de Blaauw
- Werkt bij: Heuvel Marketing
- Functie: Moderne Marketing Consultant
- Website:http://www.heuvelmarketing.com
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Jezelf als marketeer slim blijven uitvinden
- Thijs Gussenhoven van Heineken over het belang van VVAL voor...
- Tweede keynotespreker NMD24 bekend: Nathalie Lam van Philips
- Bestedingen digital advertising Nederland stijgen naar 3,7...
- Martijn Delahaye van Afas Software: 'Inspiratie is nutteloos...
- Beeckestijn start opleiding AI Business Professional
Laatste Nieuws
- Jolien Koelewijn: 'Chocomel is een... 24-04-2024
- BvA: Wees kritisch maar noem... 24-04-2024
- De 8e editie van Nima Marketing Day... 22-04-2024
- Tweede keynotespreker NMD24 bekend:... 19-04-2024
- Joris van Dijk van BoerenBed Ik klim... 18-04-2024
- Bestedingen digital advertising... 17-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing