Datakwaliteit: bron van succesvolle marktbewerking

Datakwaliteit: bron van succesvolle marktbewerking
  • B2b
  • 21 sep 2015 @ 09:31
  • Link
  • Laura van Stralen
    Laura van Stralen

    marketing en communicatie medewerker
    Sizo Solutions
  • MarketingBig dataKlantenservice

Je kent het wel: je krijgt commerciële post voor een ander, je naam is onjuist geschreven of je bent opeens van geslacht veranderd. Net als dat dit bij jou irritatie opwekt, gebeurt dit ook bij je relaties die een DM of e-mail ontvangen met foutieve contactgegevens. Veel bedrijven zien datakwaliteit als kostenpost en beseffen niet hoeveel omzet afhankelijk is van goede datakwaliteit. Een actueel bestand verhoogt namelijk het rendement van de DM of e-mail en heeft een positieve invloed op het imago. Ook helpt een actueel bestand om marketingkosten te besparen. Het optimaliseren van de datakwaliteit is een investering met een hoge return.

Je zou voor elke mailing het adressenbestand kunnen ‘updaten’ om de datakwaliteit te verbeteren, echter is dit geen effectieve oplossing. Uiteindelijk wil je een eigen database opbouwen en deze verrijken, zodat je altijd de meest up-to-date data tot je beschikking hebt om in te zetten voor nieuwe campagnes.

Altijd up –to-date
Hoe zorg je voor een altijd up-to-date database? Het zelfstandig onderhouden van het datakwaliteitsproces is eigenlijk ondoenlijk. Data veroudert razendsnel. Jaarlijks muteert 30 tot 40 procent van de gegevens in de database. Bedrijven verhuizen, fuseren of veranderen van naam. Daarnaast veranderen contactpersonen veranderen van baan. Een eenvoudige oplossing is om de database structureel te laten updaten en verrijken door een externe partij.

Structureel aanpassen
Wanneer je besluit de datakwaliteit structureel aan te pakken is het belangrijk om te beseffen dat data niet alleen op de marketingafdeling een belangrijke rol speelt. Op verschillende afdelingen binnen een organisatie wordt data verzameld en bewerkt. Het is van belang dat elke afdeling die met data werkt betrokken wordt in het datakwaliteitsproces en dat het als verantwoordelijkheidsgebied wordt erkend. Uit recent onderzoek van Sizo blijkt dat van de top 250 B2B gerichte bedrijven in Nederland inmiddels 60 procent het ‘ownership’ van klant/prospectdata goed heeft belegd. Desalniettemin heeft slechts 30 procent daadwerkelijk KPI’s gedefinieerd op datakwaliteit, waarbij er nauwelijks wordt gerapporteerd over de voortgang.

Effect van hoge datakwaliteit
Waar lage datakwaliteit negatieve gevolgen met zich meebrengt, zorgt goede datakwaliteit voor een positief effect. Wanneer je het datakwaliteitsproces op orde hebt zal je zien dat dit een enorme bijdrage levert aan het rendement van campagnes, het besparen van kosten en het imago van het bedrijf. We streven allemaal naar het juiste aanbod, op het juiste moment, voor de juiste persoon. Je bedenkt mooie campagnes en maakt slimme selecties in de database. Je stopt tijd, geld en energie in campagnes. Maar als de data vervuild is, drukt dat de resultaten. Om nog maar te zwijgen over de onnodige kosten die zijn gemaakt.

Mijn boodschap is daarom: houd je datakwaliteit hoog!

Laura van Stralen

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken