Adblockers gaan kaf van koren scheiden
- 16 okt 2015 @ 09:15
- Bart Omlo
Adblockers worden door menig uitgever gezien als het einde van de eigen digitale inkomsten. Dat is naar mijn mening veel te pessimistisch. Adblockers markeren niet het einde van online marketing, maar van een op anonieme banners gebaseerd businessmodel. Uitgevers hebben, misschien nog meer dan andere bedrijven, last gehad van digitale evolutie. Het aantal abonnees van kranten en tijdschriften is de afgelopen tien jaar snel teruggelopen en ook de inkomsten uit advertenties staan onder druk.
Een online banner levert minder op dan een pagina in de printuitgave. En net nu de branche denkt het ergste te hebben gehad en de inkomsten van online eindelijk lijken aan te trekken, komt er een genadeklap: adblockers.
De laatste strohalm
Adblockers zijn op zichzelf niet nieuw en worden al ruime tijd op PC’s gebruikt. Maar wat wel nieuw is, is de nieuwe versie adblocker voor Apple devices die afgelopen maand werd gelanceerd. En de reacties op dit nieuwtje waren niet mis! Nog nooit werd er zo hevig gereageerd op de komst van adblockers als nu. Uitgevers beschouwen het als het wegmaaien van hun laatste strohalm. En sommigen, zoals het Duitse tijdschrift Bild, laten gebruikers van adblockers zelfs weren van de eigen site.
Commotie
Is al die commotie nu terecht? Voor een deel wel. Adblockers gaan de markt voor online advertising, momenteel de snelst groeiende markt in marketingland, aanvallen en blijvend veranderen. Het is wat dat betreft wederom het bekende disruptieve liedje. En als je daar niet in meebeweegt, ben je ten dode opgeschreven. Ik geloof niet in een Bild die mensen met adblockers weert. Je werpt daarmee een barrière op voor mensen en die willen hun nieuws en achtergrond evengoed ergens anders lezen. Om het maar zo te stellen: als mensen echt interesse zouden hebben in die reclame, namen ze de moeite niet om een adblocker te installeren.
Gebruiker aan de knoppen
Maar voor een belangrijk deel is alle commotie ook gewoon onzin. Adblockers zijn volgens mij niet het einde van online marketing voor de uitgeversbranche, maar het begin van het einde van een model gebaseerd op hinderlijke reclameboodschappen en ‘alles gratis’. De oplossing: maak de advertenties niet hinderlijk. Een advertentie die oppopt als je een filmpje aan het bekijken bent, is uiteraard hinderlijk. Maar een advertentie die je verder helpt in je online zoektocht naar schoenen misschien niet. En een leuk filmpje dat je vrienden hebben gedeeld op Facebook en toevallig een reclameboodschap bevat, is ook niet vervelend.
Gepersonaliseerde content
Het punt met adblockers is vooral dat het de gebruikers aan de knoppen zet. Zij bepalen zelf wel wat ze willen consumeren en wat niet. Alleen door op hun wensen in te spelen kun je verder komen. En dat kan heel erg goed online, want data van gebruikers zijn overal vindbaar en alles is online meetbaar. Als je wil, kun je als adverteerder precies weten wat de klant wil hebben en waarom hij het wil hebben. En dat is net de crux: met goede gepersonaliseerde content bereik je juist die klanten. Daar ligt een enorme toegevoegde voor de uitgevers. Zij kennen als geen ander hun lezers. Als ze hun marketingcontent beter afstemmen op die individuele gebruikers, gaat de conversie van ads en marketing als vanzelf met sprongen omhoog. Adblockers zijn zodoende niet de dood voor uitgevers. Adblockers gaan het kaf van het koren scheiden...!
Omlo blogte eerder op deze site over de luie marketeer!
-
Bart Omlo
- Werkt bij: Kentico
- Functie: manager Benelux
- Website:https://www.kentico.com/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Jezelf als marketeer slim blijven uitvinden
- Thijs Gussenhoven van Heineken over het belang van VVAL voor...
- Tweede keynotespreker NMD24 bekend: Nathalie Lam van Philips
- Bestedingen digital advertising Nederland stijgen naar 3,7...
- Martijn Delahaye van Afas Software: 'Inspiratie is nutteloos...
- Beeckestijn start opleiding AI Business Professional
Laatste Nieuws
- Martien Korting van Gripp:... 25-04-2024
- Jolien Koelewijn: 'Chocomel is een... 24-04-2024
- BvA: Wees kritisch maar noem... 24-04-2024
- De 8e editie van Nima Marketing Day... 22-04-2024
- Tweede keynotespreker NMD24 bekend:... 19-04-2024
- Joris van Dijk van BoerenBed Ik klim... 18-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing