Recruiters: Riemen vast, storm op komst!

Recruiters: Riemen vast, storm op komst!
  • B2b
  • 23 mei 2016 @ 14:00
  • Link
  • Ruud Claasz Coockson
    Ruud Claasz Coockson

    Business Development Director
    Connexys
  • HRArbeidsmarkt

Welke verschuivingen zien we in de recruitment industrie? Er is veel gaande: technologische ontwikkelingen, robotisering, big data, generatie Z; alles met een onmiskenbare impact op HR and recruiters. Bij Connexys volgen we de ontwikkelingen op de voet.

Ik ben een groot filmliefhebber en verslind zowel blockbusters en arthouse films in mijn vrije tijd. Ik beschouw mezelf ondertussen als een officieuze film connaisseur. En daarom ben ik er zeker van dat als er een top-3 van meest gebruikte zinnen in films zou worden gemaakt dat, ”A storm is coming” in deze ranking zal zitten. Als film nerd wil ik deze uitdrukking graag lenen om duidelijk te maken wat er aan zit te komen voor de recruitment branche. Riemen vast, want mijn weersvoorspelling voor de komende jaren is dat er een storm aankomt! Daarnaast is mijn tweede voorspelling dat deze storm de meeste paradigma’s waar de recruitmentmarkt zich nu aan vasthoudt zal wegspoelen.

Robotisering in HR een bedreiging?
Aan de andere kant, als je zelf werkzaam bent in HR of recruitment vermoed ik dat bovenstaande geen breaking news is. Net zoals het bekend zal zijn dat sommigen van de industry leaders nog steeds opgaan voor het kampioenschap ‘op handen zitten’. Het is evident dat er veranderingen gaande zijn, ze vinden nu plaats dus laten we kijken of we zaken meer tastbaar kunnen maken. Om zo te zien hoe dingen zullen gebeuren en waar wij in dit spectrum staan.

Top Tech bedrijven
De wereld verandert razendsnel. Volledige industrieën worden ondersteboven gekeerd door disruptors en de tsunami van innovaties in de technologie is de accelerator in dit proces. De eerste vier organisaties in de global top-10 ‘most valuable company brand’ zijn tech bedrijven. En misschien wel coherent aan dit feit zijn de onheilspellende voorspellingen ten aanzien van banenverlies door robotisering.

Chips and bits
Chips en bits vervangen manuele arbeid snel en onomkeerbaar. Deze ontwikkeling is uiteraard reeds enige tijd geleden al begonnen in de fabrieken. En de ontwikkeling heeft zich voortgezet naar zelfrijdende bussen, zelfrijdende metro’s, zelfscan kassa’s en ga zo maar door. De volgende automatiseringsgolf zal kenniswerkers overbodig maken. Verzekeraars en banken saneren hun huidige populatie met duizenden tegelijk. In beginsel kan elk werkproces die gestandaardiseerd kan worden in een digitaal proces worden omgezet. De schattingen zijn dat tot 40% van de huidige banen zal verdwijnen in de komende jaren.

Technology versus people’s business
Maar toch, hoewel we de bovenstaande trend niet kunnen ontkennen, HR en recruitment is toch vooral een people’s business? Dus in hoeverre gaat technologie impact hebben op de branche? Nou, eigenlijk zijn de nieuwe technologieën reeds daar. En de wijze waarop huidige en toekomstige technologie voor HR zal worden ingezet zal de onderscheidende factor zijn voor bedrijven.

Pre-selectie
Een aansprekend voorbeeld die de recruitment industrie op zijn grondvesten zal doen schudden is pre-selectie. Dit is een methodiek die via een recruitment website, digitaal, grote volumes kandidaten pre-selecteert op basis van hun drijfveren en competenties. Hierdoor zullen vele kandidaten afvallen nog voordat een recruiter ooit zelf naar het CV van de kandidaat heeft gekeken. Dit gehele proces verloopt digitaal, automatisch en zonder enige vorm van manuele interventie. Dit is een intelligente manier om big data te gebruiken en dit is een uitstekende manier om op een efficiënte wijze te recruiten voor de onderkant van de arbeidsmarkt.

Generatie Z wacht niet
Een andere ontwikkeling waar bedrijven niet voor kunnen weglopen is de compleet andere mind-set van de aanstaande kandidaten van Generatie Z. Ik zou elke organisatie challengen die claimt dat ze 100 procent klaar is om tegemoet te komen aan de wensen van Generatie Z. Deze groep kandidaten, geboren tussen 1995 en 2009, heeft een wensenpakket dat nog niet is ondervangen.

Mobile First
Deze multitasking generatie voor wie internet een eerste levensbehoefte is, is gewend om te worden benaderd als klant of als een eindgebruiker. Hun gedrag is grillig en niet loyaal als er niet direct aan hun behoeftes wordt voldaan. Een ‘mobile first’ generatie komt er met zeer grote passen aan terwijl sommige bedrijven nog worstelen met de integratie van hun recruitment website en hun recruitment database.

E-marketing
Het juist inzetten van e-marketing om de gewenste kandidaten te benaderen is key in de war for talent. Marketing, gecombineerd met slim gebruik van big data zal alle verschil maken. De mobile first generatie vereist een andere recruitment infrastructuur waarin marketing, en de technologie om het te ondersteunen, een beslissende rol zal spelen.

Goed en slecht nieuws
Pre-selectie, mobile first, e-marketing, het zijn slechts een paar voorbeelden van de vele ontwikkelingen die de branche zullen transformeren. Om af te sluiten zoals ik begon, a storm is coming voor de HR en recruitment business. Deze metafoor kan worden uitgelegd als goed of slecht nieuws. Als uw weerman breng ik een tweeledige boodschap. Technologie en de navenante innovaties zullen het landschap van HR en recruitment dramatisch veranderen. Het is niet te ontkennen dat een groot gedeelte van de huidige workload van HR gerelateerde functies zal wegvallen. Chips, bits en data gaan workflows zeker veranderen maar zullen tevens kansen creëren. Data creëren geen betekenis. De mens geeft betekenis aan data en data zonder context heeft geen betekenis.

De next steps in HR
De kunst om te diversifiëren is om de bedrijfsvisie te vertalen naar een HR visie en de technologie die voorhanden is. De geschikte technologie die hieruit voortkomt moet spot on zijn met bedrijfscultuur en branding. Wat een fit is voor het ene bedrijf kan ongepast zijn voor de ander. De mogelijkheden die de huidige technologie biedt zal HR naar het volgende niveau tillen. Zij zullen je helpen in het tacklen van veel onderwerpen die nu nog te duur of te tijdrovend zijn voor veel bedrijven. De potentie die nieuwe technologie biedt, maakt het eenvoudiger om onderwerpen te adresseren die anders te kostbaar zijn. Voorbeelden hiervan zijn thema’s zoals de candidate journey, talent management, employee engagement en group targeting. Creatief te zijn met de kansen die technologie biedt, en dit te alignen met de vereisten van de nabije toekomst, zullen elk bedrijf gereed maken voor de aankomende storm.

Ben jij er klaar voor?
Ben jij klaar voor de storm? Wil je meer weten over mijn ideeën ten aanzien van het onderwerp? Wil je jouw mening geven? Ik ben zeer benieuwd hoe jij tegen zaken aankijkt en nodig je graag uit om met elkaar van gedachten te wisselen!

Ruud Claasz Coockson

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken