5 tips om veilig aan zorgenkindje retail te leveren

5 tips om veilig aan zorgenkindje retail te leveren
  • B2b
  • 3 nov 2016 @ 10:15
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • TussenhandelZakelijk

Leveranciers van goederen zijn vaak het ‘kind van de rekening’ als hun afnemer in faillissement terecht komt. Vooral bij retailers is de leverancier snel de klos. De bank zorgt goed voor zichzelf en staat dichtbij de onderneming. De leverancier staat vaak verder van het bedrijf af en heeft minder mogelijkheden goede voorwaarden af te dwingen. Maar hoe beperk je als leveranciers nu de risico’s. In dit blog geef ik vijf adviezen. Wie anderhalf jaar geleden nog blij was met het binnenhalen van een mooie klant als Scapino, V&D of Perry Sport, denkt daar nu anders over.

Leveranciers doen er goed aan zich op tijd te wapenen tegen mogelijk faillissement. Het Financieele Dagblad schreef onlangs dat de retail nog altijd het zorgenkindje is van de banken en dat verwacht wordt dat er nog een paar grote ketens gaan vallen. Zeker met het oog op de drukste kwartaal van het jaar voor retailers, zijn het de leveranciers die eigenlijk het risico op zich nemen van die periode. Zij krijgen als laatste betaald.

Hoe beperk je als leverancier dat risico? Hier volgen vijf adviezen: 

1. Zorg voor een eigendomsvoorbehoud
Een eigendomsvoorbehoud zorgt ervoor dat de geleverde goederen uw eigendom blijven totdat de koopprijs is betaald. Betaalt uw afnemer niet, dan kunt u de goederen terugvorderen. Een eigendomsvoorbehoud moet wel overeengekomen worden met uw afnemer. Dat kan in algemene voorwaarden, per brief, e-mail of in een contract. Als u nog geen eigendomsvoorbehoud hebt afgesproken, doe dat dan nu.

Door de onderstaande tekst te gebruiken, kunt u dit eenvoudig afspreken door beide partijen dit te laten bevestigen.

Alle geleverde goederen en nog te leveren goederen blijven volledig eigendom van [naam leverancier] totdat alle vorderingen die [naam leverancier] op de koper heeft en verkrijgt volledig zijn voldaan. De koper is verplicht de zaken die onder eigendomsvoorbehoud zijn geleverd zorgvuldig en als herkenbaar eigendom van [naam leverancier] te bewaren.

2.Voorkom ‘vermenging’ van goederen door een bewijsvermoeden af te spreken!
Een gevaar voor een leverancier is dat zijn goederen vermengd zijn met goederen van een ander, of dat betaalde en onbetaalde goederen vermengd raken. Dat levert lastige bewijsproblemen op omdat de wet in het nadeel is van de leverancier.

Met het afspraken van een ‘bewijsvermoeden’ verbetert u uw positie. U kunt daarvoor de volgende tekst afspreken. U spreekt dit af door het bewijsvermoeden over en weer te bevestigen. Dat kan per brief, e-mail, contract of in algemene voorwaarden.Alle door [naam leverancier] geleverde goederen worden vermoed eigendom te zijn van [naam leverancier], ondanks dat deze mogelijk in de macht van de koper zijn. Artikel 3:119 BW is niet van toepassing.

3. Vraag het bestuur om bevestiging van kredietwaardigheid voor u levert
Wanneer u twijfelt over de kredietwaardigheid van een retailbedrijf, dan is het raadzaam het bestuur daarover een directe vraag te stellen. Het bestuur moet er namelijk voor waken dat het bedrijf inkopen doet terwijl zij twijfelt of de koopsom wel kan worden betaald. Als u deze vraag stelt, moet het bestuur antwoorden en openheid geven. Doet zij dit niet, en gaat het fout, dan is het bestuur aansprakelijk.

4. Roep tijdig het recht van reclame in!
Een belangrijk (zekerheids)recht van een leverancier is het recht van reclame. Het recht van reclame geeft een bevoegdheid om onbetaalde goederen terug te vorderen. Het recht van reclame is in de wet geregeld. U hoeft daarvoor zelf niets te doen. Waarop u wel moet letten, is dat u het recht van reclame tijdig inroept. De bevoegdheid om een partij goederen terug te vorderen vervalt namelijk op het moment dat de vordering al langer dan zes weken opeisbaar is én de partij goederen al langer dan 60 dagen worden gehouden door de afnemer. Iedere dag dat u wacht met het inroepen van het recht van reclame, loopt u het risico dat u minder goederen kunt terugvorderen. Met deze voorbeeldbrief kunt u het recht van reclame inroepen.

5. Herken de signalen van financiële problemen
Bij bijna alle grote faillissementen van retailbedrijven zeggen leveranciers achteraf, dat zij eerder gestopt waren met leveren als zij de signalen hadden herkend. Daarmee waren grote problemen voorkomen. Lees daarom goed mijn eerdere blog  ‘Red Flags voor leveranciers van retailbedrijven’.

Gastblogger : Derk van Geel
Functie: Advocaat / partner faillissementsrecht bij Fort

Hier staat het LinkedIn profiel van Van Geel.
Van Geel: ‘Als advocaat faillissementsrecht bij Fort Advocaten adviseer en begeleid ik ondernemingen die in financiële moeilijkheden verkeren, failliet dreigen te gaan of faillissement willen voorkomen. Ik assisteer bij problemen met saneringen, herfinanciering en het maken van een doorstart. Internationaal en internationaal, pro actief en betrokken. Daarnaast treed ik regelmatig op als curator in faillissementen en zet ik mij in voor klanten in Bijzonder Beheer.'

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken