'Red Flags' voor leveranciers die leveren aan retail
- B2b
- 28 okt 2016 @ 16:00
- Link
-
Gastblogger
Gastauteur
MarketingTribune - SalesZakelijkTussenhandel
- 28 okt 2016 @ 16:00
- Gastblogger
Het laatste kwartaal van het jaar wordt voor veel winkelbedrijven traditioneel als belangrijkste kwartaal gezien. Ter voorbereiding op deze periode worden grote investeringen gedaan. Ook is dit het moment voor winkeliers om te beslissen of zij nog door (kunnen) gaan. Echter zijn de risico’s rond deze periode niet alleen heel groot voor retailers, maar ook voor leveranciers.
Onlangs verscheen er een artikel ‘Minder winkels over de kop, maar detailhandel blijft zorgenkind’ in het Financieele Dagblad, waarin naar voren komt dat het aantal faillissementen dit jaar 35 procent hoger ligt dan in dezelfde periode in 2007, aldus de ABN Amro, en dat juist niet voor niets het vierde kwartaal voor de meeste faillissementen zorgt.
Patroon
Opvallend hierbij is dat het voorstadium van een faillissement bij een retailbedrijf bijna altijd volgens een vast patroon verloopt. Bij diverse bekende faillissementen van afgelopen jaren was dat patroon steeds goed zichtbaar, denk aan V&D, Mexx, Miss Etam en onlangs nog MS Mode. In al deze faillissementszaken was er een onzekere periode van één of twee kwartalen, waardoor de bank onzeker wordt over haar positie en begint met het eisen van maatregelen. Wanneer deze maatregelen niet aan het gewenste effect blijken te voldoen, gaat de bank voorsorteren op faillissement. Op dat moment is een daadwerkelijk faillissement slechts een kwestie van tijd.
Voorbereiding
Leveranciers worden helaas nog steeds te vaak verrast door het faillissement. Een goede voorbereiding is enorm bepalend voor de mogelijkheden om als leverancier betaling te krijgen. Het is voor leveranciers daarom van groot belang om tijdig de volgende signalen, of ‘Red Flags’ van een aankomend faillissement te herkennen:
Het retailbedrijf vraagt u in te stemmen met een verlenging van de betaaltermijn van (bijvoorbeeld) 60 naar 90 dagen:
Wanneer uw afnemer u vraagt in te stemmen met een verlenging van de betaaltermijn van (bijvoorbeeld) 60 naar 90 dagen, dan moet u oppassen. Dit is een duidelijk signaal dat het fout gaat. Retailbedrijven zijn steeds meer afhankelijk van leveranciersfinanciering. Verlenging van de betaaltermijn is verruimen van werkkapitaal. Dat gebeurt alleen als de nood aan de man is.
Het retailbedrijf vraagt u om afstand te doen van een eigendomsvoorbehoud of stelt een andere nadelige aanpassing van de inkoopvoorwaarden voor:
Uw afnemer vraagt u om afstand te doen van een eigendomsvoorbehoud of stelt een andere nadelige aanpassing van de inkoopvoorwaarden voor. Pas op, dit is een bekende eis van de bank. De bank verbindt dan aan voortzetting van de financiering de voorwaarde dat leveranciers afstand van eigendomsvoorbehoud doen. Dat verbetert de positie van de bank en verzwakt de positie van de leverancier. De bank vraagt dit alleen als zij zich zorgen maakt.
Het betaalgedrag verandert (verslechtert) en op uw betalingsverzoeken wordt niet of slecht gereageerd:
Wees alert op verandering van het betaalgedrag (dit verslechtert) en wees alert wanneer er op uw betalingsverzoeken niet of slecht wordt gereageerd. Ook dit is een heel duidelijk signaal dat er financiële problemen zijn. Retailbedrijven kennen een goede en strakke liquiditeitsplanning. Betaling binnen de afgesproken (gebruikelijke) termijnen is normaal gesproken goed mogelijk. Een verandering daarin, is een duidelijk signaal.
De transporteur weigert om nog te vervoeren of het Distributiecentrum weigert goederen uit te leveren:
Pas op wanneer de transporteur weigert om nog langer te vervoeren of wanneer het Distributiecentrum weigert goederen uit te leveren. Een transporteur is een fulfilmentcenter en is een cruciale partner van een retailbedrijf. Als deze bedrijven moeilijk doen omdat er achterstanden zijn, dan verkeert het bedrijf in betalingsmoeilijkheden.
U wordt benaderd door een ‘adviseur’ die vragen stelt over de bestellingen, de openstaande facturen, de betaalcondities en dergelijken:
Een ander belangrijk signaal is wanneer u wordt benaderd door een ‘adviseur’ die vragen stelt over de bestellingen, de openstaande facturen, de betaalcondities en dergelijke. Hierbij is de kans groot dat u contact hebt met een partij die de positie van de bank inventariseert. Als een bedrijf wordt ondergebracht bij bijzonder beheer van de bank is dat een duidelijk signaal dat het financieel slecht gaat. De afdeling bijzonder beheer begeleidt ondernemingen in zwaar weer. De bank schakelt vaak een adviseur in die de zekerheden in kaart brengt, zoals NTAB, Kruger of Troostwijk. Als u merkt dat dit gebeurt, dan is de bank onzeker en zou u dat ook moeten worden.
Gastblogger : Derk van Geel
Functie: Advocaat / partner faillissementsrecht bij FORT
Hier staat het LinkedIn profiel van Van Geel.
Van Geel: ‘Als advocaat faillissementsrecht bij Fort Advocaten adviseer en begeleid ik ondernemingen die in financiële moeilijkheden verkeren, failliet dreigen te gaan of faillissement willen voorkomen. Ik assisteer bij problemen met saneringen, herfinanciering en het maken van een doorstart. Internationaal en internationaal, pro actief en betrokken. Daarnaast treed ik regelmatig op als curator in faillissementen en zet ik mij in voor klanten in Bijzonder Beheer."
-
Gastblogger
- Werkt voor: MarketingTribune
- Functie: Gastauteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Jezelf als marketeer slim blijven uitvinden
- Thijs Gussenhoven van Heineken over het belang van VVAL voor...
- Tweede keynotespreker NMD24 bekend: Nathalie Lam van Philips
- Bestedingen digital advertising Nederland stijgen naar 3,7...
- Martijn Delahaye van Afas Software: 'Inspiratie is nutteloos...
- Beeckestijn start opleiding AI Business Professional
Laatste Nieuws
- Jolien Koelewijn: 'Chocomel is een... 24-04-2024
- BvA: Wees kritisch maar noem... 24-04-2024
- De 8e editie van Nima Marketing Day... 22-04-2024
- Tweede keynotespreker NMD24 bekend:... 19-04-2024
- Joris van Dijk van BoerenBed Ik klim... 18-04-2024
- Bestedingen digital advertising... 17-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing