Wat b2b marketeers kunnen leren van Aldi's eerste tv- spotje

Wat b2b marketeers kunnen leren van Aldi's eerste tv- spotje
  • B2b
  • 12 okt 2016 @ 09:00
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Televisie

Aldi zorgde eind vorige maand voor enige beroering toen zij hun allereerste tv-spotje in Duitsland lanceerden. Maar de tongen kwamen niet alleen los omdat de supermarkt eindelijk een spotje lanceerde in zijn thuisland. Nee, de retailbranche was verbaasd omdat er in het spotje geen enkel product te zien was. Of twee-halen-een-betalen aanbiedingen. Of beroemdheden met een glimlach van oor tot oor, een bord garnalen in de ene hand en een fles cava in de andere.

In plaats daarvan leverde Aldi 47 seconden af van een groep kinderen die in een meer sprongen, door een bos renden plezier maakten en gewoon kinderen waren. Snel vertaald zegt een kind en de commercial: ‘Kinderen hebben niet veel nodig om gelukkig te zijn. We mailen niet – we praten gewoon met elkaar en we hebben ook geen supermarkt nodig die zo groot is dat je geen keus kunt maken’.  Deze laatste boodschap spreekt vooral aan in een markt waar prijs traditioneel het strijdperk vormt, niet in de laatste plaats door de prominente aanwezigheid van Aldi als ‘koning van de prijsvechters’.

Emotionele verbinding
Je op emotioneel vlak verbinden met je klanten is duidelijk nooit belangrijker geweest. Met dat beeld van een perfecte jeugd lijkt Aldi precies te mikken op ouders met weinig tijd, en zet daarmee het traditionele model van supermarktreclame op zijn kop. Onze marketingstrategieën bouwen op verbindingen, beleving en emotionele ‘transacties’. De Aldi-spot  biedt ons een manier om ons te onderscheiden van onze concurrentie. Waarom zouden we het over prijs moeten hebben als we ons ook kunnen richten op beleving?

Virale campagnes
Ik woonde laatst een congres bij waar Jonah Berger, auteur van de New York Times bestseller ‘Contagious: Why Things Catch On’, bediscussieerde waarom sommige marketing campagnes viraal gaan (‘catch on’). Hij benadrukte dat marketingboodschappen met een emotionele component veel eerder gedeeld worden. Hij onderstreepte het belang van het maken van fans van je klanten door je met hen op emotioneel vlak te verbinden, en dat je als marketeer zo over het beste en grootste verkoopapparaat ooit beschikt. Wat Aldi bijzonder goed gedaan heeft, is inzien dat ondanks de exponentiële groei van online, de beleving van het bezoeken van een supermarkt met de geur van vers brood en zijn veelkleurigheid altijd zal bestaan. De sleutel voor Aldi, en voor elke marketeer in welke branche dan ook is te zorgen dat deze beleving zich afspeelt op het emotionele vlak en niet alleen op prijs, grootte of zelfs dienstverlening.

Gastblogger: Kelly Pepworth, Managing Partner, Speed Communications (bron:b2bmarketing.net



Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken