Meer verkopen? Leg minder focus op sales!

Meer verkopen? Leg minder focus op sales!
  • B2b
  • 11 nov 2016 @ 14:00
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • OnderzoekSalesMarketingautomation

Leads, conversie, sales. Deze heilige drie-eenheid domineert vaak bij startende bedrijven. En ergens snap ik dat ook wel: de schoorsteen moet roken. Maar toch wringt het ergens. Want waarom drink je zelf nou juist het liefst je biertje in die ene kroeg? Vaak omdat alles in die kroeg past bij wat jij leuk vindt. Kleedje op tafel of een strakke industriële look, leverworst op de bar of vers gemaakte tapas, muziek zacht of juist heel hard… Je komt steeds weer terug omdat je jezelf herkent en omdat je een band hebt met de kroeg en haar bezoekers. Niet omdat er bij een halfvol glas altijd al wordt gevraagd of je een nieuw biertje wil. Dat is namelijk typisch salesgedrag. En bloedirritant.

Wil je vanuit een intrinsieke motivatie een connectie maken met je klanten? Kijk dan eens naar onderstaande tips. Want een connectie op basis van fysieke, emotionele en logische elementen vormt een praktisch onverwoestbaar fundament. En geloof me, dan komen de sales vanzelf.

Missie als toetssteen  
De missie vormt eigenlijk het bestaansrecht van een organisatie. Alles wat je doet moet aan deze missie worden geijkt. Het vertelt waarom je op aarde bent en wat je te bieden hebt. Dat heeft een aanzuigende werking op (potentieel) personeel, maar ook op klanten, overheidsinstanties en investeerders. De missie moet zo zijn opgeschreven dat deze altijd actueel is. In ons geval is het heel simpel: we willen cloudgedreven brand management voor iedereen toegankelijk maken. Daarom draait alles bij Bynder om branding automation. Producten, diensten, mensen en symbolen… Alles moet aan de criteria van de missie voldoen. Inspiratie kan je hier opdoen.

Internationaal bewustzijn telt
Zeggen dat de wereld kleiner wordt door digitalisering is hetzelfde als stellen dat het in de avond donker wordt. Het is daarom ontzettend belangrijk om het (internationale) maatschappelijk umfeld waarin je actief bent goed te kennen. Een prachtig voorbeeld is Dove. Met ‘Real Beauty’ speelden zij in op het zelfbewustzijn van vrouwen wereldwijd. Het succes van deze campagne laat zien hoe belangrijk het is om je als bedrijf of organisatie bewust te zijn van internationale trends en ontwikkelingen. Uiteraard zijn er ook voorbeelden die aantonen hoe vervelend het kan zijn als je minder bewust bent van de internationalisering en de lokale gebruiken. Kijk daarom altijd verder dan de muren van je eigen bedrijf.

Geef ook eens wat terug           
Waarom wil een investeerder zijn geld ergens instoppen? Doorgaans om een aantrekkelijk rendement te maken. Dat betekent echter niet dat je als bedrijf of organisatie blind op winst moet koersen. Voor klanten en medewerkers is het van wezenlijk belang dat er iets terug wordt gedaan voor de samenleving waarin zij actief zijn. En dat moet een oprecht streven zijn, geen verkapt salestrucje. Anders prikken consumenten er echt wel doorheen. Met de groene verpakkingen van Coca Cola life werd een duidelijke statement gemaakt: de gezondheid van de consument stond voorop. Maar zo gezond bleek het drankje helemaal niet te zijn. Dan kan je als bedrijf of organisatie beter een voorbeeld nemen aan dit lijstje.

Vergroot je bereik met employee advocacy
De beste ambassadeurs van een merk zijn haar medewerkers. Het is daarom van belang dat alle medewerkers zich goed kunnen identificeren met het merk en er plezier in hebben om de bedrijfswaarden uit te dragen. Uit onderzoek blijkt namelijk dat het publiek meer waarde hecht aan de woorden van medewerkers dan aan statements van de CEO of de pr-afdeling. Zorg daarom voor een sterke cultuur en bevorder waar mogelijk employee advocacy. Zo maak je als bedrijf of organisatie optimaal gebruik van het netwerk van je eigen medewerkers. Let er hierbij op dat medewerkers zich niet gedwongen voelen om berichten te delen: dan worden het juist verkapte salesboodschappen, en daar zit niemand op te wachten.

Gastblogger:  Chris Hall, CEO en oprichter van Bynder.  Zie hier zijn LinkedIn-profiel. En lees hier meer over Bynder. 

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken