Waarom HR geen trekker van Het Nieuwe Werken moet zijn
- B2b
- 28 nov 2016 @ 10:40
- Link
-
Gastblogger
Gastauteur
MarketingTribune - ZakelijkArbeidsmarkt
- 28 nov 2016 @ 10:40
- Gastblogger
Bij veel implementaties van Het Nieuwe Werken (HNW) wordt HR als de trekker van deze verandering aangewezen. Het is waar dat 80 procent van het succes van HNW afhangt van een verandering in gedrag en houding. Goed werkgeverschap is daarom een belangrijk argument om tot invoering van Het Nieuwe Werken over te gaan en dat maakt HR ook zeker tot een belangrijke speler.
Zonder duidelijke sponsor vanuit de lijn wordt HNW echter snel gezien als een tool om de medewerker tevredenheid te vergroten. Een prachtig doel op zich, maar vaak voor een directie niet de enige of hoogste prioriteit.
Kostenbesparing
Dat maakt het lastig voor HR om het traject goed van de grond te krijgen en het vormt een afbreukrisico voor een strategisch verandertraject met een veel breder potentieel: naast de medewerker-tevredenheid (werk-privé balans en meer verantwoordelijkheid) wil je gelijktijdig ook een kostenbesparing (huisvesting) en een productiviteitsverhoging (slimmer werken met inzet ICT-middelen en doelgericht bepalen waar en wanneer je werkt) realiseren.
Om dit bredere potentieel te realiseren is een stevige sponsor vanuit de lijn nodig. Dat biedt 2 voordelen boven een trekkersrol vanuit HR:
- Voordelen in de lijn? Dan ook de drive vanuit de lijn!
In de lijn worden de voordelen van HNW behaald, daarom moet ook daar de vraag vandaan komen en verdedigd worden. Wanneer de sponsor uit de lijn claimt een besparing of effectiviteitslag te kunnen waarborgen met deze verandering, is de business case eenvoudig te maken.
De sponsor heeft dan ondersteuning nodig vanuit de drie pijlers: HR, ICT en Huisvesting om de benodigde stappen te zetten. Zo wordt de verandering stevig vanuit de lijn ingezet: vanuit een eigen mandaat met ondersteuning van alle betrokken partijen.
- Voorbeeld doet volgen!
Een tweede reden om de verantwoordelijkheid in de lijn te leggen, is de voorbeeldrol die zo belangrijk is bij een gedragsverandering. Als de top (nog) niet meedoet, is het lastig om aangepast gedrag in de regionen daaronder te vragen. Met een sponsor in een voorbeeldrol is de eerste stap in de verandering al gezet
Wat is dan de rol van HR in dit verhaal?
De cruciale bijdrage vanuit HR in een verandering als Het Nieuwe Werken in het ondersteunen van de lijn is:
Leer Managers een coachende stijl aan.
Ondersteun managers om van taaksturing naar teamontwikkeling te gaan: train hen in een coachende stijl van leidinggeven.
- Concretiseer resultaatverwachtingen
Train managers in concretiseren van hun verwachtingen door het in kaart brengen van gedrags- en resultaat indicatoren en het kunnen toepassen van resultaatsturing. - Van uitgangspunt naar competentie
Vertaal de uitgangspunten van HNW naar benodigde competenties van managers, teams en individuele medewerkers. - Help teams in hun kracht te zetten
Train hen in het concretiseren van hun bijdrage aan de resultaten en in teamverband de inhoudelijke taakverantwoordelijkheid zelfstandig te managen. - Investeer in zelfredzaamheid
Ontwikkel medewerkers in competenties die hun zelfredzaamheid vergroten, als feedback ontvangen en geven, werkprive-balans, timemanagement etc. - Bewaak de HR kaders
Bewaak inhoud en bereik van HRM kaders (Arbo, vertrouwelijkheid, CAO).
Het is een uitdaging!
Het invoeren van HNW en de veranderingen daaromheen is een behoorlijke verandering, maar zie het als een leuke uitdaging. Het vormt een prachtige kans om het bedrijf op deze wijze te helpen ontwikkelen. Het eindresultaat is zeker de moeite waard. Trek gezamenlijk op vanuit de lijn, met alle betrokken disciplines, om tot een gedragen en succesvol resultaat te kunnen komen.
Gastblogger: Grace Inklaar is change manager en eigenaar van Sententa.
Sententa is een netwerkorganisatie van Grace Inklaar, waarin zelfstandig ondernemers met verschillende expertises samenwerken. Dit zorgt ervoor dat we nooit mensen op de bank hebben zitten (ieder werkt voor zich), maar altijd toegang hebben tot de beste voor de klus en elkaar blijven uitdagen en inspireren.
De persoonlijke drijfveer van Grace - zie hier haar LinkedIn profiel - is het veranderen van organisaties in geïnspireerde en zinvolle ondernemingen waar mensen met plezier naar een doel streven.
-
Gastblogger
- Werkt voor: MarketingTribune
- Functie: Gastauteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Jezelf als marketeer slim blijven uitvinden
- Thijs Gussenhoven van Heineken over het belang van VVAL voor...
- Marga Stehmann van Carhartt: 'Blijf als merk trouw aan je roots'
- Vita Kovalenko van AON: 'Marketing kan helpen de wereld te...
- Bestedingen digital advertising Nederland stijgen naar 3,7...
- Martijn Delahaye van Afas Software: 'Inspiratie is nutteloos...
Laatste Nieuws
- Tweede keynotespreker NMD24 bekend:... 19-04-2024
- Joris van Dijk van BoerenBed Ik klim... 18-04-2024
- Bestedingen digital advertising... 17-04-2024
- Beeckestijn start opleiding AI... 17-04-2024
- Martijn Delahaye van Afas Software:... 15-04-2024
- Thijs Gussenhoven van Heineken over... 11-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing