Agile werken vraagt om medewerkersfeedback
- B2b
- 12 dec 2016 @ 14:00
- Link
-
Gastblogger
Gastauteur
MarketingTribune - OnderzoekArbeidsmarkt
- 12 dec 2016 @ 14:00
- Gastblogger
‘Agile werken’ is het nieuwe kantoorzwart. De term betekent letterlijk slagvaardig en wendbaar. In praktijk houdt agile werken in dat je snel op veranderingen kan reageren, kortcyclisch werkt, veel bijstuurt naar aanleiding van klantfeedback en zelfsturend bent.
Agile werken is al langer in zwang bij innovators op hr-gebeid zoals Ricardo Semlers tomatenbedrijf en schoenenretailer Zalando. Maar nu gaan ook de van oudsher meer traditionele beroepsgroepen om. Een bedrijf als KPN benoemt de voordelen van agile werken in een blog op de website, ING geeft tekst en uitleg in filmpjes over teams en tribes op haar site. Maar hoe betrek je daar je medewerkers in? MWM2 faciliteert het ophalen van medewerkersfeedback met onderzoekstool MTO live.
Wat betekent agile werken in praktijk?
Bij de meeste bedrijven die agile gaan, werken teams in sprints. Elke sprint (twee weken) pakt een team een moment om met elkaar te praten, legt een medewerker van een grote pensioenbeheerder uit. ,,,Altijd vanuit de gedachte om elkaar te helpen. We doen moeite bij de start van een project om elkaar te leren kennen – zodat je echt teambinding krijgt. Daar zetten we business games voor in. Leden doen een persoonlijke oefening, waarmee ze inzicht krijgen waar ze goed in zijn of wat ze drijft. We organiseren een hele dag buiten kantoor, waarbij de ochtend is gevuld met een aparte training over Scrum. ‘s Middags doet ieder teamlid een elevator pitch: waar ben je goed in, waar ben je minder goed in, waar ben je allergisch voor?
Wat voor effect heeft dat op werknemers?
Omdat je binnen agile zo kort op je klant zit en zo flexibel met elkaar kan omgaan, merk je als bedrijf dat er meer energie zit in een agile team, volgens de medewerker. Mensen zijn enthousiaster, ze durven elkaar meer aan te spreken, je merkt tijdens een teamsessie dat iedereen evenveel aan het woord komt. Dat zijn toch signalen dat iedereen beter op zijn plek zit.
Continue feedback
In zo’n setting is continu feedback – van collega’s en klanten –heel gewoon. Daarnaast is er binnen elke sprint nog een apart moment, de Retrospective, expliciet bedoelt om aandacht te besteden aan feedback. Eenmaal per jaar een medewerkertevredenheidsonderzoek (MTO) sluit niet meer aan op die werkelijkheid. Ontwikkelingen gaan snel, in een paar maanden kan er al veel veranderen. Denk aan een nieuw thuiswerkbeleid, overname of verhuizing bijvoorbeeld. Daarnaast zijn mensen steeds mondiger en gewend om feedback te geven.
MTO Live
Mede daarom zie ik steeds meer belangstelling voor MTO Live. Het onderzoeksplatform meet elke maand heel compact de betrokkenheid en bevlogenheid van medewerkers aan de hand van korte vragenlijsten die aantrekkelijk worden gepresenteerd in de vorm van clickmails. Via het dashboard kan het management altijd live resultaten volgen. Daarnaast biedt het ruimte om vragen die leven te bespreken. Zo ga je als werkgever mee in agile werken: je neemt de hele tijd actuele input van je medewerkers mee om processen te verbeteren. Op deze manier waarborg je dat agile werken blijvend tot meer energie op de werkvloer leidt.
Gastblogger: Daan van Exel manager medewerkeronderzoek bij MWM2
Organisaties staan meer dan ooit middenin de samenleving: de grens tussen organisatie en de wereld daarbuiten vervaagt en ontwikkelingen gaan sneller. Daan van Exel helpt organisaties om in dialoog te blijven met de medewerkers, hun ervaring en kennis continu te benutten - met medewerkeronderzoek anno nu.
-
Gastblogger
- Werkt voor: MarketingTribune
- Functie: Gastauteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Jezelf als marketeer slim blijven uitvinden
- Thijs Gussenhoven van Heineken over het belang van VVAL voor...
- Tweede keynotespreker NMD24 bekend: Nathalie Lam van Philips
- Bestedingen digital advertising Nederland stijgen naar 3,7...
- Martijn Delahaye van Afas Software: 'Inspiratie is nutteloos...
- Beeckestijn start opleiding AI Business Professional
Laatste Nieuws
- Jolien Koelewijn: 'Chocomel is een... 24-04-2024
- BvA: Wees kritisch maar noem... 24-04-2024
- De 8e editie van Nima Marketing Day... 22-04-2024
- Tweede keynotespreker NMD24 bekend:... 19-04-2024
- Joris van Dijk van BoerenBed Ik klim... 18-04-2024
- Bestedingen digital advertising... 17-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing