Artificial Intelligence: grenzeloos potentieel of doodeng?
- B2b
- 30 dec 2016 @ 09:15
- Link
-
Gastblogger
Gastauteur
MarketingTribune - KennissessieInnovatieMarketing
- 30 dec 2016 @ 09:15
- Gastblogger
De robots? Die komen. Op steeds meer vlakken leggen wij mensen het af tegen het computerbrein. Artificial Intelligence (A.I.) duikt op steeds meer plekken op als overtreffende trap van wat wij mensen kunnen. Neem bijvoorbeeld de supercomputer Watson van IBM, die won met het Amerikaanse spelprogramma Jeopardy.
Diezelfde Watson helpt je trouwens ook van je kliekjes af, niet bij uitzondering op hoogst originele wijze. Meer recentelijk was er de overwinning van Google’s A.I., op de wereldkampioen in het bordspel GO, een spel dat exponentieel moeilijker is dan schaken.
Automatiseren
Daarnaast zorgt A.I. natuurlijk ook voor het volgende nummer in je playlist, is A.I in staat om de benen van een robot dynamisch aan te sturen en vertaalt A.I. je teksten van Duits naar Engels naar Russisch naar Koreaans en andersom. Het zijn allemaal taken die zijn overgenomen door software. Taken waar de mens ooit in excelleerde, maar waarvan de meerwaarde van het automatiseren evident is: het scheelt tijd en maakt ons efficiënter.
Artificial Intelligence
Maar wat is artificial intelligence eigenlijk? Op dit moment zijn verschillende A.I.’s erg goed in het automatiseren van slechts één taak, hoe complex ook. Een neuraal netwerk, specifiek ontworpen om zinnen te vertalen van en naar dertig verschillende talen is niets meer dan een complexe machine die te werk gaat volgens de regels die zijn maker heeft vastgelegd. En als iets kan worden gereduceerd tot zo’n simpel mechanisme, kunnen we dan nog wel spreken van intelligentie? Of van een simpele berekening.
Waarheen leidt de weg
En waar gaan we naartoe? Vele experts voorspellen dat het slechts een kwestie van tijd is voordat een universeel A.I. de taken van een gemiddelde mens zal kunnen overnemen. De mediaan van alle schattingen van wanneer dat gaat gebeuren ligt op het jaar 2050. Er wordt druk gespeculeerd over wat er allemaal gaat veranderen op het moment dat een computer slimmer is dan de mens. Er zijn dan ook verschillende initiatieven om ons te beschermen tegen een Skynet-achtige toestand (het kwade, zelfdenkende A.I. uit de Terminator franchise) in de toekomst. Elon Musk heeft bijvoorbeeld 10 miljoen geschonken aan het Future of Life Institute. Dat geld moet ervoor zorgen dat A.I. een bevorderlijk blijft voor de mensheid. Google heeft, in een ander voorbeeld, vijf basisregels geformuleerd voor A.I. Safety. Ook zij zien het als hun plicht om te zorgen dat de ontwikkelingen positief blijven.
Zoveel vragen, meer antwoorden
Waar staan we eigenlijk op dit moment? Wat is er allemaal al mogelijk met A.I.? Kan Artificial Intelligence wellicht jouw leven makkelijker maken? Op 16 februari vind er een gratis event plaats in Pakhuis de Zwijger waarin al deze vragen beantwoord worden. En daarvoor kunt u zich nu al aanmelden!
Drie topsprekers
Tijdens dit event zullen drie topsprekers en experts op het gebied van van artificial intelligence u bijpraten over dit hot topic: Tijmen Blankevoort, CTO van Scyfer komt vertellen wat A.I. nou eigenlijk is, Robert Soetens, Director of Technology van Equiniti KYC Solutions volgt met een verhaal over de mens als noodzakelijke factor voor de effectiviteit van A.I., en Michel Splint, Manager Developer Ecosystems & Startups van IBM Watson besluit de sessie met een presentatie over A.I. in de praktijk.
Komt u ook donderdag 16 februari van 15.00 tot 19.00 uur? Op deze site kunt u zich aanmelden.
Gastblogger : Yorick Fliervoet, communicatieadviseur bij Lubbers De Jong.
-
Gastblogger
- Werkt voor: MarketingTribune
- Functie: Gastauteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
- artificial intelligence
- F5 kennissessie
- marketing
- Lubbers De Jong
- robots
- toekomst
- Pakhuis de Zwijger
- innovatie
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Jezelf als marketeer slim blijven uitvinden
- Thijs Gussenhoven van Heineken over het belang van VVAL voor...
- Tweede keynotespreker NMD24 bekend: Nathalie Lam van Philips
- Bestedingen digital advertising Nederland stijgen naar 3,7...
- Martijn Delahaye van Afas Software: 'Inspiratie is nutteloos...
- Beeckestijn start opleiding AI Business Professional
Laatste Nieuws
- De 8e editie van Nima Marketing Day... 22-04-2024
- Tweede keynotespreker NMD24 bekend:... 19-04-2024
- Joris van Dijk van BoerenBed Ik klim... 18-04-2024
- Bestedingen digital advertising... 17-04-2024
- Beeckestijn start opleiding AI... 17-04-2024
- Martijn Delahaye van Afas Software:... 15-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing