B2b storytelling als transformatie-tool

B2b storytelling als transformatie-tool
  • B2b
  • 16 dec 2016 @ 16:00
  • Link
  • Sander Veenendaal
    Sander Veenendaal

    creatief directeur
    Heldergroen
  • StorytellingZakelijk

Je ideale wereld als baken op de horizon zetten is een goede manier om je koers te bepalen. Maar hoe zorg je dat het geen fata morgana in de verte blijft? Of idealen bereikt worden hangt niet zozeer af van de idealen, maar van onze verhalen over wat we eraan doen om ze te realiseren. Het veranderen van die verhalen maakt een wereld van verschil.

New business op een dienblad
Niet lang geleden hebben we ons teruggetrokken uit een pitch voor een grote klant, wiens lat voor duurzaamheid niet zo hoog lag als de onze. Dat leek een riskante keuze. Maar dit statement was, vooral naar onszelf toe, heel belangrijk. We lieten het oude verhaal - soms moet je compromissen sluiten om financieel op safe te spelen - los voor het nieuwe: we zijn waar we in geloven en dat is onze sleutel tot succes. Toeval of niet, ineens werden we gebeld door allerlei pioniers die gepassioneerd met verantwoord ondernemen bezig zijn. Of we met ze wilden samenwerken. New business kwam naar ons toe.

De 3 wetten van prestatie
In het boek  met de wat popi titel “de 3 wetten van prestatie” wordt aan de hand van cases uitgelegd hoe dit proces werkt. En dát het werkt. De schrijvers Zaffron & Logan begeleidden het transformatieproces van ruim 300 grote organisaties, van Apple tot Johnson & Johnson. Zij baseren hun veranderstrategie op 3 principes:

  1. Hoe mensen presteren komt door de manier waarop situaties op hen overkomen.
  2. Hoe een situatie op iemand overkomt ontstaat in taal.
  3. Toekomstgerichte taal transformeert hoe situaties op mensen overkomen.

Het gaat dus niet alleen om het toekomstverhaal, maar ook om het huidige verhaal dat aan het licht gebracht moet worden. Want zolang dat onbewust in je organisatie resoneert, kun je veranderen wat je wil, van huisstijl tot bestuur, maar de manier van denken, praten en handelen blijft beïnvloed door het oude liedje.

Als je het niet voor je ziet, verandert het niet
Voor verandering moet je het onbewuste oude beeld eerst duidelijk zien om het bewust te kunnen vervangen door het nieuwe. Anders zorgen je oude ideeën dat je het nieuwe verhaal ergens voor onmogelijk houdt en saboteert. Zodra we oude overtuigingen kunnen zien en loslaten, verandert er echt iets. Dan is er ruimte voor het nieuwe verhaal. En dat nieuwe verhaal is wat ons betreft dat de grootste business kansen liggen in een duurzame wereld.

Zie ook: “the three laws of performance” van Steve Zaffron & Dave Logan

Sander Veenendaal

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken