De net-niet-werkplek

De net-niet-werkplek
  • B2b
  • 15 dec 2016 @ 16:00
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • ArbeidsmarktOnderzoek

Nog steeds zijn veel organisaties ingericht met de standaard basiswerkplek, van waaruit je kunt bellen, mailen en werken. Er zijn soms activiteit gerichte middelen ingezet, alleen staan die vaak in vaak in de hal of in de gangen. Het gros van het werk doen we achter ons bureau en als we willen vergaderen gaan we naar een vergaderkamer.

Eigenlijk is een basiswerkplek een ‘net niet plek’. Je kunt er net niet goed concentreren, want je collega’s bellen en kletsen te hard of te veel. Je kunt er ook net niet lekker samenwerken want die schermen staan in de weg, dus gaan we op zoek naar een vergaderruimte. En intern of extern klantcontact, nou ja. Via de mail dan maar weer. Natuurlijk heb je een goede degelijke werkplek nodig als je administratief werk hebt. Maar in welke mate heb je dat? Ook marketeers, relatiemanagers en projectmanagers zie je vaak een groot deel van de tijd achter een bureau zitten.

Waarom hechten we zo aan die basiswerkplek?
De meest gehoorde reden is dat je niet hoeft te zoeken. Een reserveringsdrang, waardoor je verzekert bent van een plek om je werk te doen. Je kunt in elk geval de hele dag ‘aan het werk’. Een risico hiervan is dat je jezelf bezig houdt met de waan van de dag en de uren die je werkt leidend laat zijn voor het werk dat je doet. Tijd die je met mail, administratie en telefoon je uren volmaakt in plaats van doelgericht doen wat nodig is.

Een tweede reden is het niet hoeven slepen met spullen. Daarmee wordt het bureau een soort locker van waaruit je de werkzaamheden doet. Zonde van de ruimte die je inneemt op momenten dat je in een langer overleg zit of als je toch alleen wat mail hoeft te checken. Regel een kluisje en beweeg je vrij.

Locatiebewust
Het werk wordt dynamischer door locatiebewuster te werken. Door gericht de optimale werkplek te zoeken bij de taken die je hebt. Grofweg kun je de volgende indeling maken:

Concentratie:
Betreft individueel werk wat je, met in achtneming van vertrouwelijkheid, redelijk plaatsonafhankelijk en tijdonafhankelijk kunt doen. Beste plek is daarmee elke plek mogelijk waar je ongestoord kunt werken.

Tip: ga voor dit werk niet in de file staan, maar doe dit lekker in de trein (let op  vertrouwelijkheid), thuis (mits daar gelegenheid is) of in de buurt van je huis, waar je de rust vindt om geconcentreerd je administratieve taken te doen, waar je in de kakofonie van je basisplek niet aan toe komt

Samenwerken
Betreft teamwerk waar je met elkaar aan een doel werkt. Beste plek is een waar je goed kunt communiceren en je liefst de middelen hebt om direct de resultaten te verwerken. Met 2 man achter 1 werkplek, of in een ruimte met 1 werkplek.

Tip: Vermijd vergaderruimtes om voor te bespreken maar werk het samen direct uit.

Contact
Betreft afstemming met een klant, een leverancier of een stakeholder. Beste plek is daarmee een plek waar je ontspannen en ongestoord kunt spreken, fysiek of digitaal, maar waar je echt contact kunt hebben.

Tip: Vermijd zoveel mogelijk mail, maar heb direct contact (fysiek of chat/video). Het voordeel van een gesprek ten opzichte van mail is dat een gesprek kan worden uitgediept, afgerond en dat je geen wachttijd hebt op antwoord.

Speel ermee
Bovenstaand is een theoretische indeling, die in de praktijk grijze vlakken kent. Probeer de valkuil te vermijden om ‘dan maar achter een net-niet-plek’ te gaan zitten, maar kijk naar welk werk je hebt en bepaal daar een logische plek bij. Kom naar kantoor voor je afspraken en contacten, en werk je individuele taken uit waar je wilt. Je werk wordt er productiever maar ook dynamischer van, omdat je meer bewust contact hebt en samenwerkt en ipv ‘naar je werk’ maar gerichter aan de slag gaat met wat nodig is om je doelen te bereiken.

Gastblogger: Grace Inklaar is change manager en eigenaar van Sententa.
Sententa is een netwerkorganisatie van Grace Inklaar, waarin zelfstandig ondernemers met verschillende expertises samenwerken. Dit zorgt ervoor dat we nooit mensen op de bank hebben zitten (ieder werkt voor zich), maar altijd toegang hebben tot de beste voor de klus en elkaar blijven uitdagen en inspireren.

De persoonlijke drijfveer van Grace - zie hier haar LinkedIn profiel - is het veranderen van organisaties in geïnspireerde en zinvolle ondernemingen waar mensen met plezier naar een doel streven.

 

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken