Integratie sales en marketing uitdaging voor B2B bedrijven
- B2b
- 24 feb 2017 @ 12:52
- Link
-
Edwin Hollander
marketing strateeg
IDEFIX - Geen tag
- 24 feb 2017 @ 12:52
- Edwin Hollander
De B2B wereld staat op zijn kop. Het is geen geheim dat veel B2B bedrijven worstelen met de transitie naar nieuwe marketing en salesvormen. Een integrale aanpak, één die meebeweegt met online ontwikkelingen. Niet alleen het opstellen van resultaatgerichte campagnes is hierbij een uitdaging, er is namelijk nog iets anders aan de hand.
Bij Idefix zien we dat bij veel bedrijven de goede kennis en kunde wel aanwezig zijn, maar dat de langetermijnstrategie geen sterk fundament heeft. En dan bedoel ik een strategie waarbij rolverdeling (van sales en marketing personeel) en timing elkaar simultaan blijven aanvullen.
De grote boze verandering
Eén van de belangrijkste stappen op het gebied van een integrale marketingaanpak is de stap naar een nieuwe mentaliteit. Het gaat allereerst niet om tools of slimme tactieken, het gaat om een algemeen begrip over een nieuwe wereld. Een waarin informatie centraal staat. De wereld waarin de koper niet meer op één plek de salesfunnel binnenkomt, maar op meerdere. Een wereld waarin hij veel meer informatie heeft verzameld voordat hij een aankoop verricht. We bevinden ons binnen een kennisplatform waarin we als B2B bedrijf heel goed onze rol moeten begrijpen. Veel organisaties zien op tegen deze transitie, omdat ze het idee hebben dat de hele organisatie dan op de schop moet. Nieuwe tools, nieuw personeel, nieuwe investeringen. Een complete reset. Dat zorgt voor onnodige stress en verkeerde keuzes met dure prijskaartjes, het kan namelijk makkelijker en efficiënter.
Misvattingen
Er zijn een aantal misvattingen die we graag uit de wereld willen helpen:
-
Dat de transitie naar een integrale marketingaanpak afhankelijk is van een nieuw, duur CMS systeem (laat je niks aanpraten)
-
Dat traditionele sales en marketingkennis weggegooid moet worden (je hoeft je trouwe personeel écht niet te ontslaan)
-
Dat dure AdWords campagnes en korte termijn resultaten dé manier zijn om online succes te behalen.
-
Dat een integrale marketingaanpak binnen B2B alleen draait om heel veel traffic (integendeel)
-
Dat het heel erg veel tijd moet kosten om een content strategie op te bouwen.
Het kan makkelijker, maar het is belangrijk dat creativiteit, planning en timing een belangrijkere rol gaan spelen binnen B2B bedrijven. Degenen die dat het beste kunnen oppakken zijn marketing en sales. Of liever gezegd: dat is de rol van Smarketing. De plek waar marketing en sales samenkomen om een integrale, efficiënte strategie uit te voeren waarin beide afdelingen elkaar aanvullen.
Oplossing
We hebben te maken met een nieuwe salesfunnel, één die wat langer en dynamischer is geworden. We kijken naar verschillende fasen waarin bewustwording onder potentiële klanten en partners een belangrijke strategische rol heeft gekregen. Waar vroeger de klant pas binnenkwam wanneer hij klaar was voor een aankoop, komt hij nu al binnen wanneer hij juist op zoek is naar informatie. Hij zoekt naar een oplossing. Organisaties hebben er een nieuwe rol bij gekregen: die van de kennisdeler. En dat vraagt om content. Kwalitatieve, vindbare content met een educatief en oplossingsgericht karakter. En deze kennisdeler (marketing) doet nu de voordeur open, in plaats van de sales vertegenwoordiger.
Wanneer bedrijven kritisch bekijken wat de nieuwe beslissingsfasen voor hun organisatie betekenen, zouden ze beter in kaart kunnen brengen wat er van hen verwacht wordt. Dat houdt in dat uitgebreide en diepe kennis over doelgroep(en) beschikbaar moet zijn voor sales en marketingafdelingen. Daarna is het een kwestie van creativiteit, planning en timing.
-
Edwin Hollander
- Werkt bij: IDEFIX
- Functie: marketing strateeg
- Website:http:/www.idefix.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Merken bouwen is mensenwerk (en veel geduld hebben)
- Michiel Verstraten: LinkedIn Marketing is succesvol recept...
- JIC BRO lanceert buitenreclame bereiksonderzoek ‘BRO Next’
- [column] SXSW2024: waarachtig of waar-achtig?
- Global plaatst DOOH op 9 nieuwe NS-stations
- [column] Groeien om te overleven, maar hoe?
Laatste Nieuws
- Global plaatst DOOH op 9 nieuwe... 28-03-2024
- Michiel Verstraten: LinkedIn... 21-03-2024
- JIC BRO lanceert buitenreclame... 21-03-2024
- Martijn Jaartsveld, strategy... 15-03-2024
- Hokra zet met behalen... 08-03-2024
- B2B-campagne autoverhuurder... 07-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing