Telecom en ICT: wat heb je als bedrijf nodig?

Telecom en ICT: wat heb je als bedrijf nodig?
  • B2b
  • 11 aug 2017 @ 10:24
  • Link
  • Laura van Stralen
    Laura van Stralen

    marketing en communicatie medewerker
    Sizo Solutions
  • Geen tag

Er bestaat uiteraard een groot verschil in de behoeftes van organisaties op het gebied van telecom en ICT. Een lokale bakker heeft nu eenmaal andere wensen dan een softwarebedrijf. Bovendien is de gedragscode ook anders. Wil je als bedrijf dat je medewerkers altijd met de nieuwste Iphone lopen, omdat innovatie en vernieuwing belangrijke speerpunten zijn of koop je pas nieuwe telefoons als de oude het begeven? Hoe bepaal je het beste telecom en ICT aanbod voor een specifiek bedrijf?

Het is cruciaal om verschillende segmenten te bepalen in de ICT/Telecom branche, omdat de wensen en behoeften ver uit elkaar liggen. Marketing intelligence organisatie Sizo heeft specifiek voor de Telecom en ICT branche 4 unieke segmenten gecreëerd. Hierbij wordt gekeken naar wat een organisatie nodig heeft en het gedrag van een organisatie. Is ICT/Telecom een kritisch onderdeel van het bedrijfsproces? Zijn er professionals in dienst op het gebied van ICT/Telecom of huren zij hier mensen voor in? Wat is het budget?  Zijn het vooroplopers of houden zij liever zo lang mogelijk vast aan huidige processen? Op basis van deze informatie kan je heel gericht  bepalen welk aanbod het beste past en hoe je het beste met een organisatie kan communiceren.

Om direct verschillen duidelijk te maken heeft Sizo de segmenten vernoemd naar een kunstschilderstijl:

  • De Realisten: “Als er 1 schaap over de dam is….”

  • De Traditionelen: “Doe maar gewoon.”

  • De Modernisten: “Alles kan, tot het tegendeel bewezen is’”

  • De Futuristen: “Niet omdat het moet, maar omdat het kan”

Alleen uit deze minimale omschrijving kan je al heel veel informatie halen. Van ‘De Traditionelen’ kan je bijvoorbeeld zeggen dat ze waarschijnlijk  zo lang mogelijk vast houden aan de aanwezige apparatuur. Zij veranderen alleen indien dit onvermijdelijk is. Hierbij is de keuze kostenbewust en zullen zij zich laten adviseren, omdat ze zelf de kennis niet hebben. Deze organisaties kan je het beste op de hoogte houden van alle veranderingen die spelen  in de markt en de noodzakelijke aanpassingen die dit behoeft. Dit in tegensteling tot “De Futuristen”. Deze imago gedreven organisaties willen de eerste zijn. Zij staan juist open voor de nieuwste mogelijkheden en ontwikkelingen.

Niet alleen het aanbod, maar ook de manier van communiceren kan je aanpassen aan een organisatie. Waar de één behoefte heeft aan technische specificaties en de kosten zal de ander eerder getriggerd worden door referenties. Het aanbieden van telecom en ICT oplossingen is vooral een kwestie van segmenteren en gerichte aanbiedingen doen met de juiste tone of voice die afgestemd zijn op het gedrag/profiel van een organisatie.

 

Laura van Stralen

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken