[column] Top 5-TikTok-trends: Miley, de mini-viool en de Big Mac new
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Sietske en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.
[column] Art of positioning 1: NS
Marc Oosterhout is onafhankelijk merkstrateeg bij zijn eigen bedrijf Eastwood en Trudelies van der Poel is onafhankelijk merkstrateeg bij haar eigen bedrijf VanderPoel Brand Consultancy. In deze rubriek beoordelen zij, exclusief in elke editie van MarketingTribune en kritisch en opbouwend, de merkstrategie van bekende en minder bekende merken. In de eerste aflevering: NS is het spoor bijster.
[column] Podcastmaker? Laat geen kansen liggen op YouTube!
De populariteit en het aanbod van podcasts groeit. Dit betekent dat je als maker grote concurrentie hebt om de aandacht van de luisteraar. Het is daarom des te verwonderlijker dat het overgrote deel van podcastmakers kansen laat liggen op YouTube.
[column] Marketing Affairs 1: Kleine denkers
In de maandelijkse column ‘Marketing Affairs’ houdt Julian Stevense van Brandgurus marketeers een spiegel voor en omschrijft hij de problemen waar marketeers vaak tegenaan lopen. Vandaag verschijnt deel 1: Kleine denkers.
[column] Waarheid
Wordt dit het jaar van de waarheid en dan bedoel ik in de wereld van reclame en marketing. Gaan we elkaar nu eindelijk eens netjes de waarheid vertellen?
[column] Mijn favoriete Esprix Winnaar aller tijden
Vorige week lanceerde Interpolis de opvolger van deze campagne, waarin zij wederom de jonge doelgroep wil overhalen om te stoppen met het laatste waar ze mee willen stoppen: appen via hun mobiele telefoon. Lode Schaeffer (Indie) over zijn favoriete Exprix-winnaar.
[column] Zinneprikkelende Horecava in tekst en 42 beelden
Horecava is de grootste Nederlandse horecabeurs waar vakmensen in de wereld van eten, drinken en buitenshuis slapen elkaar ontmoeten. Onder het motto 'De toekomst is nu' vond deze week de 65ste editie plaats. Peter van Woensel Kooy dook at random de expo-hallen in en liet zich verrassen: een bedwelmende ervaring.
[column] Lancia's rinascimento
Onze columnist Jos van den Bergh over de wedergeboorte van een iconisch Italiaans merk. Met de onthulling van de nieuwe Lancia designfilosofie is een belangrijke stap naar de toekomst gezet.
[column] Uitslag December Commercial Competitie 2022 bekend
Allereerst de allerbeste wensen voor het nieuwe jaar 2023 vanuit commercialreview! De afgelopen decembermaand hebben we op ons platform voor de 4e keer de ‘December Commercial Competitie’ georganiseerd waar vijftien adverteerders aan meededen. De winnaars zijn nu bekend.
[column] Zijn B2B-marketeers chronisch ziek? (1)
De eerste column voor MarketingTribune van Charlotte Kooijman (foto), marketing strateeg bij creative digital agency GRRR: '75 procent van de zakelijke reclames draagt niets bij aan langetermijnmerkbouw'.
[column] Hoe sterk is jouw 'naked' merk?
DirectResearch voert jaarlijks het DirectPayoff onderzoek uit. Daarin testen ze de pay-off van een aantal bekende merken op bekendheid. Dit jaar namen ze ook het unbranded logo en het soundlogo mee. Welk merk blijft overeind? Armin van Oosten van het bureau licht toe.
[column] AI en de marketeer van de toekomst
Als je het hebt over trends in marketing voor 2023 en verder, dan lees je vaak dezelfde dingen. Conversational commerce, video en content creation, doorontwikkeling van marketingautomation, machine learning en AI.
[column] 5 uitdagingen voor contentteams in 2023
Contentteams zullen een oplossing moeten bedenken voor de onrealistische verwachtingen en gebrekkige interne communicatie. Dat zijn enkele uitdagingen voor contentteams in 2023 volgens Maarten Fokkelman, CEO en oprichter van Crossphase, gespecialiseerd in contentservices.
[column] Ik google niet meer, ik TikTok
Wacht, wat?! Ja, je leest het goed. Tegenwoordig googleen we niet meer, maar we gebruiken TikTok als visuele zoekmachine.
[column] Gaat Aidsfonds te ver met nep-zorgverzekeraar Selectivia?
Het Aidsfonds heeft afgelopen maandag 28 november in de Volkskrant een nepadvertentie geplaatst van zorgverzekeraar Selectivia die klanten zou selecteren op basis van ‘achtergrond, gender en oriëntatie’. Rumour around the brand, maar ook veel negatieve ophef.
[column] Dat klinkt als reclamemuziek in de oren
Het gebruik van muziek in reclames is redelijk normaal. Veel commercials, zowel online als ATL, worden voorzien van een passend muziekstuk. Een column van Michael van Os, executive creative director/partner bij Crocodile Agency.
[column] Had hier clickbait moeten staan?
Met 4.000 tot 10.000 commerciële berichten per dag zijn we met z’n allen erg getraind in het uitfilteren ervan, waardoor het voor merken steeds uitdagender wordt om gezien te worden, laat staan zich te onderscheiden.
[column] Wanneer creatief werk werkt
Het beoordelen van creatief werk op effectiviteit is niet alleen voor mij als strateeg een belangrijk onderdeel van het werk. Marketeers, brand managers, accountmanagers, creatieven zelf - iedereen speelt een rol in dit delicate proces. Ervaring helpt, maar het wordt nooit makkelijk.
[column] Maakt Ziggo een gat van 9 miljoen euro goed met betalende abonnees?
Afgelopen donderdag kwam het grote nieuws naar buiten dat Ziggo sport per 2024 de rechten heeft verkregen van de Champions League, Europa League en Conference League wedstrijden. Dit is historisch, want nog nooit hebben alle grote Europese toernooien onder één dak gestaan. Naar verluidt is er 25 tot 30 miljoen euro voor de rechten betaald.
[column] Hoe als marketeer te handelen in crisistijd?
We zijn er in de zomer al voor gewaarschuwd en nu is het dan zo ver: de consumentenbestedingen staan flink onder druk en de consument laat zich aanmerkelijk minder vaak zien in (online) winkels en besteedt flink minder. Kortom, het is crisis en wat is dan de beste marketingstrategie?
[column] Content baart 7 nieuwe experts
Het content-vakgebied maakt gretig gebruik van innovaties. Daardoor ontstaan er de komende tien jaar veel nieuwe contentfuncties zoals AI-coach, contentontoloog, contentuitsmijter. Dat verwacht althans Maarten Fokkelman, directeur en oprichter van specialist in content, Crossphase.
[column] Aandacht
Aandacht krijgen in algemene zin is een uitdaging anno 2022. Want ja, voor je het weet zap je weg naar elders. Zie je wel, daar ga je al weer naar je smartphone. Even snel checken of iemand mijn bericht heeft geliket op Facebook of Insta, of mijn mail is beantwoord, of de nos.nl of TikTok nog iets te melden heeft.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Merken bouwen is mensenwerk (en veel geduld hebben)
- Michiel Verstraten: LinkedIn Marketing is succesvol recept...
- JIC BRO lanceert buitenreclame bereiksonderzoek ‘BRO Next’
- [column] SXSW2024: waarachtig of waar-achtig?
- Global plaatst DOOH op 9 nieuwe NS-stations
- [column] Groeien om te overleven, maar hoe?
Laatste Nieuws
- Global plaatst DOOH op 9 nieuwe... 28-03-2024
- Michiel Verstraten: LinkedIn... 21-03-2024
- JIC BRO lanceert buitenreclame... 21-03-2024
- Martijn Jaartsveld, strategy... 15-03-2024
- Hokra zet met behalen... 08-03-2024
- B2B-campagne autoverhuurder... 07-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing