Biografie
Twitter: @Bvijlbri
Biografie
Twitter: @Bvijlbri
De quote 'if your advertising goes unnoticed, everything else is academic' van meer dan 60 jaar geleden (!) is nog steeds actueel en misschien nog wel meer dan toen. Die eerste horde neemt de stad Den Haag met glans met hun video om de stad te promoten als toeristische bestemming.
Fris en uitgerust nieuwe video’s bekijken die tijdens mijn vakantie zijn verschenen, leuk toch? Och… Het was niet in alle gevallen een fijne thuiskomst.
Ik val maar meteen met de deur in huis: deze commercial van het CDA is verschrikkelijk en meteen ook heel typerend voor de politiek in Nederland. Acteerwerk op het niveau van Nederlandse tv-series uit de jaren 70, maar vooral verschrikkelijk nietszeggend. “Iemand moet de verstandigste zijn”, en: “Voor een land dat we door willen geven.” Lekker concreet. Not.
Ik heb al eens eerder een review geschreven over Anderzorg. Toen was ik niet zo positief over hun geforceerde poging om jong te lijken. Deze versie vind ik een stuk beter. De campagne haakt in op het nummer van Sef: De Leven. Dé leven, vraag je?. Het is toch hét leven? Nee, het is De Leven a.k.a. #deleven. Over de leven dat jongeren leven. Of is het dan ook: over de leven DIE jongeren leven?
Wij Nederlanders hebben natuurlijk best wel een minderwaardigheidscomplex. 'Zij zijn groot en ik is klein', om met Calimero te spreken. Dat is niet terecht, want vorig jaar kwamen 15 miljoen (!) buitenlandse toeristen naar ons land.
De Olympische Spelen zijn potentieel goud voor adverteerders. Er is geen enkel ander moment waarop de aandacht van de wereld samenkomt op één plek en waar de verhalen over winst en verlies voor het oprapen liggen. Emotie, emotie, emotie!
In mijn vorige review had ik het ook al over Aegon. Ik ben namelijk enthousiast over hun aanpak. Samen met ING is Aegon wat mij betreft hét voorbeeld van de vermenselijking van financiële dienstverlening. Waar vroeger bank- en adviesmannen in pakken beeldvullend vertelden hoe goed hun bank of verzekeringsmaatschappij was, krijgen we die experts nu niet eens meer te zien.
Retail in Nederland staat zwaar onder druk. Dat is geen geheim. Blokker wil daar aan ontsnappen door een sprong voorwaarts te maken: wég uit het anonieme midden. Wantstuck in the middle is de dood in de pot. Dus...winkels opfrissen en een nieuwe campagne.
Ik moet hier een mening over hebben. Maar eigenlijk heb ik die niet. Ik vind ‘m geinig. Maar meer ook niet. Ik denk dat veel mannen het wel lachen vinden om iemand met een bierhuis voor het blok te zetten. Maar eigenlijk vind ik dat meer iets voor Amstel.
Ik geloof niet in teaser-campagnes. Ik heb er al heel wat voorbij zien komen, maar ik kan me niet herinneren dat ik ooit positief verrast werd door het product waar het uiteindelijk om bleek te draaien. De functie van een teaser is prikkelen en uitnodigen. Daar schuilt een gevaar in, namelijk dat de teaser leuker is dan de campagne of het product zélf. Zo kan ik me het zwarte schaap van Tele2 nog herinneren dat ineens overal in het straatbeeld verscheen.
ING looft Nederland: we lopen voorop. Olé, olé. ING is héél hard bezig zich te onderscheiden van de bombastische middelmaat die regeert in bankenland; mannen in pakken die nóg weer harder lopen om mijn geld te laten groeien. Geen holle beloftes dus, zoals Knab, die ook zeggen dat ze de digitale Nederlander willen helpen, alleen niet hóe.
BMW is best wel Duits. En dat is goed als je eenmaal een BMW hebt. Degelijk, betrouwbaar, inruilwaarde. Dat soort dingen. Maar dat verkoopt niet echt lekker; het is niet echt sexy. Nu gaan Duitse auto’s en sexy toch al niet goed samen.
Vorig jaar namen meerdere uitgevers een groot aandeel in online videotechnologie. Facebook kocht de adserver-technologie Atlas én Video SSP LiveRail, RTL nam een belang in evenknie SpotXchange en 21st Century Fox kocht advertentieplatform True[X]. Al deze partijen maken zich samen op voor de volgende stap in online video. Natuurlijk gevolg is een grotere beschikbaarheid en betere bereikbaarheid van kwalitatieve inventory. De vraag is dan, hoe zet je deze inventory goed in de markt en hoe komt deze goed tot zijn recht?
De jaarlijkse Consumer Electronics Show in Las Vegas vond dit jaar van 6 tot en met 9 januari plaats. Hier presenteren electronicaproducenten hun nieuwste technologieën op het gebied van consumentenelectronica. Onze Amerikaanse collega’s van het IPG Medialab bezochten de show en haalden daar 6 trends uit.
Op 30 oktober presenteerde de STER de resultaten van een onderzoek naar de impact van videocommercials op verschillende devices: TV, smartphone, tablet en desktop.
De commercial van HP begint met een ode aan onze handen. En terecht. Want door onze handen onderscheiden wij ons van alle andere dieren. Charles Darwin schreef meer dan een eeuw geleden dat “Man could not have attained his present dominant position in the world without the use of his hands”. Ik bedoel maar, hij kon het weten.
'Zeg het nou gewoon, zeg gewoon íets!'. Bij het zien van een aantal nieuwe commercials merkte ik dat ik zat te schreeuwen naar mijn TV-scherm / tablet / smartphone / laptop. Prachtige films hoor van Menzis en Knab, daar niet van. Maar ze vertellen me niks, nada, noppes; allebei niet.
In deze rubriek worden actuele commercials beoordeeld. Deze week laat Bart Vijlbrief, strategy director bij Initiative, zijn licht schijnen op Apple, Samsung en Toyota.
Consumer insights - of relevantie in goed Nederlands - daar draait het tegenwoordig om. Eigenlijk draaide het daar in goede reclame natuurlijk altijd al om; een verhaal of aanbod dat een échte behoefte raakt en daar een oplossing of aanvulling voor biedt.
Iedere week laten we een mediabureauprofessional zijn of haar licht schijnen over een set actuele commercials. Deze week nieuwe commercials van Guiness, Axe en Verbond van Verzekeraars.
Hé, een nieuwe commercial voor een bank! Iets met makkelijk internationaal zakendoen, want contactpersonen in alle landen, of zoiets. Nog ‘ns luisteren wat ze nou eigenlijk zeggen. “We zijn een handelsnatie”. Yep. VOC en alles. “Van oudsher sterk gelinkt aan de wereldeconomie. Internationaal zakendoen zit in ons bloed. Daarom komen we Nederlandse ondernemers overal op de wereld tegen. De pioniers, de doorzetters, de veroveraars...
Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox: