Interview. Klaas Weima: 'Energize is een creatief bureau dat door activatie merken menselijker maakt'

Interview. Klaas Weima: 'Energize is een creatief bureau dat door activatie merken menselijker maakt'
  • Bureaus
  • 21 nov 2013 @ 12:53
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • Interview

Energize versterkte zich onlangs met strategy director Joost van Liemt, die eerder werkte voor .bone, Euro RSCG en Bikker. Wij spreken Energize oprichter Klaas Weima

Dag Klaas, hoe is het met Energize en met jou?
'Met mij gaat alles goed. Ook bij Energize zijn we lekker bezig. Zo wonnen we twee weken geleden nog een Gouden Magneet voor onze ING Next Generation Banking campagne en zijn we bezig met de ontwikkeling van drie activatiecampagnes voor KPN. Ook in Shanghai zitten we niet stil. Vorige week lanceerden we de In Touch with the Dutch campagne en gaan we komende week live met onze activatie voor Dr. Oetker, waar we Chinezen massaal aan de magnetronpizza gaan krijgen. En helpen we onze nieuwe klant TNT/ PostNL bij het bekendmaken van hun marketingpropositie in China.'

Kun je het bureau Energize introduceren?
'Energize is een creatief bureau dat door activatie merken menselijker maakt. Zodat er over die merken gepraat kan worden, iets wat in de huidige tijd van steeds groter belang is. Vanuit Amsterdam en Shanghai ontwikkelen we activatiecampagnes en -programma’s voor onder meer KPN, ING, Samsung, Dr. Oetker, nijntje en Centraal Beheer. We helpen merken te groeien op basis van een gedegen Verdiende Aandacht-strategie. Bekijk ook onze one minute showreel!'

Joost van Liemt

Hoe kwam je tot de keuze voor Joost van Liemt, hoe heb je hem binnengehaald en wat gaat hij precies doen?
'Joost ken ik al langer vanuit zijn tijd bij .Bone. In onze zoektocht naar een strategy director reageerde hij direct enthousiast. We spraken af voor een bak koffie. Na een aantal gespreken was de deal beklonken. Joost vindt bij Energize een gezonde ambitie, lef en een goede energie om het bureau een volgende fase in te loodsen. Hij heeft bijna dertig jaar ervaring en heeft zo’n beetje alles al gezien en meegemaakt aan bureauzijde. Met Joost is ons MT nu compleet. Hij gaat aan de slag om ons werk nog meer volwassen te maken. Naast zijn rol in het MT is hij het eerste aanspreekpunt voor klanten op het gebied activatiestrategie. Een fijne bijkomstigheid is dat hij niet een solist is, maar een creatief strateeg. Hij schakelt dan ook nauw samen met Richard de Jong in conceptontwikkeling. Dat werkt erg goed.'

Energize heeft ook een kantoor in Shanghai. Wat gebeurt daar en hoe is de samenwerking met Nederland?
'De markt in China verschilt enorm van Nederland. Los van de taal en culturele verschillen - die zijn enorm, zijn de belangrijkste social media kanalen als Facebook en Youtube allemaal geblokkeerd. Dat vereist lokale expertise en een andere communicatiestrategie. We richten onze propositie op westerse merken die de stap willen maken naar China of willen groeien. Deze propositie slaat aan. Zo ontwikkelden we vorig jaar een grote Chinese campagne voor KLM, waarin we met behulp van nijntje de naamsbekenheid een flinke boost hebben gegeven. Deze campagne werd internationaal bekroond met een Webby Honoree.'

'Ook zijn we vorig jaar samen met Webpower Agency China gestart. Agency China is een bureaucollectief dat interactieve communicatie- en marketingdiensten biedt aan westerse merken die actief zijn of willen zijn op de Chinese markt. We vormen hiermee een brugfunctie tussen Nederland en China.

De samenwerking met Nederland is heel intensief. Dagelijks hebben we mailcontact en Skypen we. Daarnaast reizen we regelmatig op een neer, aangezien we gezamenlijk projecten op pakken. Op dit moment is onze creative director Richard weer in Shanghai om mee te werken aan een grote pitch. De creative directie voeren we in Amsterdam maar lokaal hebben we goed talent om de Chinese doorvertaling te maken.'

Wat zijn jouw verwachtingen met Energize voor 2014?
'We zien dat de economie in Nederland weer aantrekt. Het eerste helft van dit jaar waren veel merken nog voorzichtig, maar na de zomer zijn we lekker druk. Er is veel interesse in de markt naar onze propositie en dat merken we in de gesprekken die we voeren. Ik verwacht dat deze positieve trend zich doorzet in 2014.' 

Wat is het laatste nieuws?
'We organiseren op 10 december samen met Rob Benjamens (Conclusion) Food for Thought. Een inspiratiesessie over de laatste digitale -en retailtrends binnen FMCG en supermarkten. Tijdens deze sessie blikken we vooruit op wat 2014 gaat brengen. Moeten we inzetten op mobiel? Social? Of juist kiezen voor een integrale strategie in de strijd om aandacht van de consument? Geïnteresseerden werkzaam in de voedingsmiddelenindustrie kunnen zich kosteloos inschrijven.' 

www.energize.nl

www.twitter.com/klaasweima

Dit is het vijfde interview in een serie van honderd die wij doen met Bureaus.

Eerder publiceerden wij:

Antoine Houtsma over Joe Public Take-Away Advertising

Sander Volten - Kingsday - over Zwarte Boekjes Avond

Kees Verbeek & Marinus Zoutendijk over Abovo Media

Wesley ter Haar (MediaMonks): 'Maak het best mogelijke werk binnen de tijd die je hebt'

Ook een interview in deze serie? Stuur een mail met een relevante nieuwsaanleiding naar bureaus@marketingtribune.nl



Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken